شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که یک سریال در تجلیل از اهالی مسجد ساخته نشده است، گفت: گاهی سریال سازان از کنار مساجد با بی توجهی عبور می کنند؛ چرا که حرکت و تنفس شان در مسجد و برای مسجد نیست.

به گزارش مرکزخبر حوزه، حجت الاسلام والمسلیمن علیرضا پناهیان، در مراسم اختتامیه سومین جشنواره هنرهای تجسمی ترنج که در تالار شهید مطهری مرکز جهانی علوم اهل بیت(ع) برگزار شد، با اشاره به این که هنرهای جوشیده در دل مساجد و هنرمندان تربیت یافته در این جشنواره گردآمده اند، ابراز داشت: هر قومی باید برای خودشان هنرمندانی داشته باشند که فرهنگ آن قوم و قبیله و ملت و آیین را عمیقا درک کرده باشند و برای جامعه و آن مردم هنرمندی کنند.

وی افزود: هنرمندانی که در دل مسجد رشده نکرده اند، نمی توانند برای اهالی مسجد حرفی برای گفتن داشته باشند، هزاران عامل از عوامل نظارتی و حمایتی و تدبیر و برنامه ریزی نمی تواند هنر هنرمندانی که در دل مسجد تربیت نشدند را برای اهالی مسجد مفید قرار دهد.

*هنرمند باید از دل مسجد رشدکند

استاد حوزه و دانشگاه، تاکید کرد: هنرمندی که هنرش به دل اهل مسجد بخورد، دردانشکده های هنر تربیت نمی شود و باید در دل مسجد تربیت شده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، با بیان این که هنر به درد مفاهیم عرشی می خورد تا مفاهیم فرشی، اظهار داشت: وقتی به فرش ایرانی نگاه می کنیم گل و بوته اش ابتدا و انتها ندارد و بی انتهاست و به اجسام مادی شباهتی ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه، ادامه داد: هنر برای جایی است که علم هم از بیان آن عاجز مانده است و برای شهود آن چیزی است که  انسان نه از نظر عرفانی به مرحله شهود رسیده و نه به صورت تجربی ممکن است آن را درک کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، خاطرنشان کرد: اگر مفاهیم الله اکبر را به زیبای توانسته بودیم برای جهانیان به تصویر بکشیم این همه سعادت بشر به تعویق نمی افتاد.

وی تاکید کرد: امروز وقتی فیلم سازی می خواهد اقامه نماز را به تصویر بکشند، از پیرزن و  پیرمرد استفاده می کند؛ چرا که می گوید جوان نماز خوان، شعاری می شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر، با اشاره به این که یک سریال در جمهوری اسلامی در تجلیل از اهالی نورانی مسجد ساخته نشده است، اظهار داشت: گاهی سریال سازان از کنار مساجد عبور می کنند؛ چرا که حرکت و تنفس شان در مسجد و برای مسجد نیست.

* هنر در مساجد رشد نکرده است!

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، با بیان این که هنر در مساجد ما رشد نکرده که این گونه شده است، ابراز داشت: کار معرفی مسجد به دست عالمان دینی نیست، بلکه به دست هنرمندانی جوشیده از دل مسجد است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر گفت: امروزه محتواست که به فرم، شکل می دهد و در مسجد می شود حرف تازه زد و این به نفع هنر موسیقی و هنرهای تجسمی و رسانه های تصویری است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: اگر در مساجد، رمان نویس و فیلم نامه نویس داشته باشیم، سطح رمان و فیلم ارتقا پیدا می کند و این به نفع شاخه های مختلف هنری است که هنرمندان خود را در دل مساجد تربیت کنند.

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به این که بسیاری از هنرهای تجسمی در مساجد ما انجام نشده است، گفت: در دانشگاه هنر، کتیبه های جدیدی برای امام حسین(ع) طراحی کردند، سنت گرایی در حدی خوب است، اما اگر حیاتی در عرصه هنر معنوی وجود داشته باشد، کالای نویی به عرصه خواهد آورد.

وی در ادامه با اشاره به این که متاسفانه طراحی فرم لباس در ایران نداریم، گفت: فرم لباس های ما متناسب با کدام بهره برداری است؟ برای کسی که به مسجد می رود از چه فرمی باید استفاده کند؟

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به توجه خداوند به هنر و زیبایی، تاکید کرد: زشت است کسی هنر و زیبایی را مانند نان شب نبیند، پیامبر اکرم(ص) یک سوم هزینه خود را به خرید عطر صرف می کرد.

*جشنواره مکبران مساجد برگزارشود

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، گفت: جشنواره مکبرگویان را برگزار و به نفرات برتر جایزه دهید؛ چرا که آنها در قیامت و بهشت جایگاهی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha