یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
کد خبر: 250915
۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۱۳

اولین نشست از سلسله نشست‌های بررسی تفسیر نمونه با موضوع « نص و قرائات» با حضور شخصیت‌های حوزوی در قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین یعقوب جعفری، عصر امروز در این نشست که در سالن اجتماعات مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه علمی آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشت: با توجه به گسترش علوم در زمان حاضر، می توان شخصیت علمی ایشان را نماد تحول حوزه های علمیه دانست.

وی افزود: تفسیر نمونه در اوضاع و شرایطی به دست این مرجع عالی قدر نگاشته شد که تمام فرقه های عقیدتی سعی در گمراه ساختن جوانان و سوق دادن آنان به سوی گناه و بی خدایی شدن بود.

* وجه تمایز تفسیر با سایر تفاسیر

این مفسر قرآن با اشاره به منشأ اختلاف قرائات قرآن، اظهار داشت:  دانشمندان علم تفسیر منشأ اختلاف قرائات را  در گوناگونی لهجه و ابهام زدایی در مفهوم آیات می دانند که حضرت آیت الله مکارم شیرازی به هیچ کدام از این دو مقوله نپرداخته است و این وجه تمایز تفسیر ایشان با تفاسیر موجود دیگر است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری با اشاره به سه کتاب ارزشمند عصر حاضر، گفت: از میان کتاب های عصر حاضر که از افتخارات شیعه محسوب می شوند، می توان به الغدیر علامه امینی ، تفسیر المیزان و تفسیر نمونه اشاره کرد.

* اهل سنت هم تفسیر نمونه را مطالعه می‌کنند

حجت الاسلام رستم نژاد، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی نیز در ادامه این نشست با اشاره به جایگاه ویژه تفسیر نمونه  در میان اهل سنت ، اظهار داشت: تفسیر نمونه امروز علاوه مورد اقبال شیعیان، مورد استفاده اهل سنت هم  قرار گرفته است.

وی با اشاره به چگونگی بررسی تفسیر نمونه در ابعاد مختلف ، افزود: در جلساتی که با حضرت آیت الله مکارم شیرازی در خصوص بررسی  موضوعی تفسیر نمونه انجام گرفت ، ایشان حدود 40 موضوع مختلف را برای بررسی پیشنهاد کردند که در این میان 10 موضوع در قالب برگزاری 10 نشست  مورد موافقت اعضای بررسی قرار گرفته است.

خاطرنشان می‌شود، سلسله نشست‌های بررسی تفسیر نمونه با همکاری مشترک انجمن قرآن پژوهی حوزه و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha