یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

آیت الله حسینی بوشهری تشکیل شورای مدیریت استان‌ها را اتاق فکر حوزه برای هر استان دانست و گفت: این شورا که متشکل از بزرگان حوزوی هر استان است متناسب با نیازهای استان مربوطه برای حوزه برنامه‌ریزی می‌کند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس استان های مرکز خبر حوزه  با اشاره به دیدگاه و مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص تحول در حوزه های علمیه اظهار داشت: از نگاه مقام معظم رهبری جهان در حال تحول و تکاپو است و اگر حوزه های علمیه خود را با تحولی که پیرامون آنها پدید آمده، منطبق کنند طبیعتا این امکان وجود خواهد داشت که آن را به خوبی مدیریت کنند.

وی تحول بایسته از دیدگاه ولی امر مسلمین را تحولی متناسب با زمان، شرایط و نیازهای شرایط کنونی عنوان کرد و افزود: حوزه های علمیه بایستی در جهت تحقق منویات معظم له، خود را متناسب با پیشرفت و تحولات پیرامونی جلو ببرند و در تمامی عرصه ها از جمله مسائل آموزشی، پژوهشی و تبلیغی تجدید نظر و بازنگری جدی در برنامه های خود داشته باشند.

حوزه خود را با نیازهای روز هماهنگ کند

عضو خبرگان رهبری در ادامه با بیان این که جهان در مسیر تکامل و پیشرفت شتابان به راه خود ادامه می دهد، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه برای عقب نماندن از تحولات روز باید خود را با نیازها و پیشرفت های جوامع بشری هماهنگ کرده و از تمامی ابزارها و امکانات پیشرفته موجود در جهت گسترش و تبلیغ معارف دینی استفاده نمایند.

وی همچنین به کاستی های موجود در عرصه تحول اشاره کرد و ابراز داشت: متاسفانه فرهنگ تحول هنوز در جامعه حوزوی نهادینه نشده است و عده ای در این میان معتقدند وضعیت موجود، مطلوب ترین وضع ممکن است.

نباید به وضع کنونی بسنده کرد

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه در عین حال تصریح کرد: لازم است این اندیشه و فرهنگ در میان تصمیم گیران، تصمیم سازان، متولیان فرهنگی دستگاه ها و شخصیت های تأثیرگذار حوزوی نهادینه شود که شرایط موجود و امکانات فعلی شاید در گذشته قابلیت های قابل توجه و ثمرات خوبی داشته است، ولی برای وضعیت کنونی هرگز پاسخ گو نیست.

وی راه اندازی شوراهای مدیریت حوزه های علمیه استانی در کشور را اقدام مناسبی در نهادینه کردن فرهنگ تحول ارزیابی کرد و گفت: با راه اندازی شورای مدیریت حوزه های علمیه استانی حقیقتا اتاق فکری با حضور علما و بزرگان حوزوی استان تشکیل می شود که این بزرگان متناسب با نیازهای جامعه و استان به بحث و تبادل نظر می پردازند و در راستای حل مشکلات و مطالبات منطقه خویش گام بر می دارند.

نماز جمعه؛ دستاورد پربرکت انقلاب اسلامی

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به سالگرد رحلت آیت‌الله طالقانی و اقامه اولین نماز جمعه تهران پس از انقلاب در مرداد 58 اشاره کرد و گفت: نمازهای جمعه یک فرصت مناسب و کلیدی است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در اختیار ائمه محترم جمعه و ستادهای نماز جمعه قرار گرفته است تا با برنامه ریزی منسجم و اصولی برای جذب جوانان و فشرده کردن صفوف نماز های عبادی و سیاسی جمعه تلاش کنند.

وی با بیان این که ستادهای نماز جمعه در جذب حداکثری جوانان فعال نیستند، خاطرنشان کرد: اگر عمده اعضای شرکت کننده در مساجد و نماز های جمعه جوانان باشند، گام بزرگی در جهت اصلاح فرهنگ موجود جامعه برداشته می شود و در این راستا لازم است ستادهای نماز جمعه فعالیت خود را از روز شنبه شروع کرده و روز جمعه ثمره تلاش خود را با حضور حداکثری جوانان مشاهده کنند.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه همچنین تأکید کرد: کار ستادهای نماز جمعه جمع آوری پول برای تعمیرات مصلا نیست، بلکه رسالت اصلی آنها ارتباط گیری باگروه های مختلف جامعه از جمله بازاریان، اساتید دانشگاه و جوانان است.

ستادهای نماز جمعه فعال تر شوند

وی در خاتمه از اعضای ستادهای برگزاری نماز جمعه خواست با جذب اعضای فعال، جوان و کوشا کارگروه هایی در ستادها تشکیل دهند که در مدارس و دانشگاه ها شعبه داشته باشند و بدین طریق خواسته ها، نیازها و مطالبات جوانان و اقشار مختلف جامعه را به ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه منتقل کرده و نسبت به بهبود وضعیت موجود در ستادها به بحث و تبادل نظر بپردازند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha