پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 253494
۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۶

استاندار قم با بیان این که آموزش‌های نجومی برای طلاب یک ضرورت است، گفت: خاستگاه استهلال ماه‌های قمری حوزه‌های علمیه است و حوزه‌ باید همچون گذشته متولی علوم نجومی در کشور باشد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین موسی‌پور در نشستی با مدیران ستاد استهلال استان قم با اشاره به تشکیل این ستاد از سوی دفتر مقام معظم رهبری در سخنانی اظهار داشت: تشکیل ستاد استهلال یکی از خلاء‌ها و ضرورت‌هایی بود که بحمدالله با این اقدام ارزشمند برطرف شده است.

وی ادامه داد: مناسبت‌های شرعی و اسلامی بر مبنای ماه‌های قمری شکل گرفته و غیر از اعمال مستحبی، بسیاری از واجبات و نیز بهره‌مندی از برکات و فیوضات ماه مبارک رمضان به ویژه در شب‌های قدر، مترتب رصد هلال ماه رمضان و شوال است و در روز عید فطر مرز میان وجوب و حرمت را مشخص می‌کند.

استاندار قم تصریح کرد: در سال‌های اخیر استهلال ماه‌های رمضان و شوال به یک حرکت عمومی و موقعیت مناسب در کشورمان تبدیل شده و نیازمند عنایت و توجه بیشتر مسئولان امر به ویژه در حوزه‌های علمیه است.

وی با بیان این که آموزش‌های نجومی برای طلاب یک ضرورت است اظهار داشت: خاستگاه استهلال ماه‌های قمری حوزه‌های علمیه است و حوزه‌ باید همچون گذشته متولی علوم نجومی در کشور باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسی‌پور با اشاره به نیازها و ضرورت‌ها در عرصه علوم نجوم و اهمیت موضوع استهلال خاطرنشان کرد: آشنا کردن عموم مردم با این مسائل، معرفت و بصیرت مردم نسبت به عظمت خلقت و آفرینش و قدرت پروردگار را افزوده و آنها را متوجه مسائل شرعی می‌کند.

وی در پایان آثار مثبت و برکات آشنا شدن مردم با علوم نجوم را مورد توجه قرار داد و گفت: گسترش این‌گونه مسائل می‌تواند به عنوان پروژه‌های فرهنگی و دینی مورد حمایت قرار گرفته و اعتبارات لازم به آنها اختصاص یابد.

براساس اعلام روابط عمومی استانداری قم، در این نشست اعضای ستاد استهلال استان قم گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات این ستاد از سال 81 تا کنون در بخش‌های آموزشی، پژوهشی و استهلال ماه‌های قمری به ویژه در سال جاری ارائه کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha