شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

هیئت هفت‌نفره اساتید و پژوهشگران اعزامی حوزه علمیه قم به سریلانکا، در نشستی با معاون بین‌الملل حوزه های علمیه، گزارشی از این سفر ارائه دادند.

به گزارش مرکز خبر حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم رجایی، از اعضای هیئت اعزامی، در این نشست با اشاره به برگزاری بیش از 12 جلسه فشرده و حساس با ادیان و مذاهب  مختلف در این سفر شش روزه، اظهار داشت: بازدید از دانشگاه بودایی‌ها بازدید از معبد بودایی‌ها، دیدار با روحانیون و رؤسای کلیساهای کلمبو و دیدار با روحانیون و مسئولان فرقه طریقه رفاعیه از جمله برنامه‌های اجرا شده در این سفر بود.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: دیدار با رؤسا و اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی شرق و دانشگاه تربیت مدرس این کشور، دیدار با طلاب، مدیران و اساتید حوزه علمیه اهل سنت، دیدار از مجموعه‌ای از ایتام و کودکان بی سرپرست، دیدار با شیعیان و جلسه با روحانیون هندو  از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این سفر بود.

وی در ادامه با ارائه پیشنهاد‌هایی برای استفاده بهتر از سفرهای علمی اساتید، خاطرنشان ساخت: برنامه‌ریزی برای آموزش زبان عربی مقدماتی و تکمیلی  برای اساتید اعزامی، وجود روحیه بسیجی اساتید، تقویت اساتید مدارس علمیه جامعة‌المصطفی در کشورهای مختلف با توجه به نقش اساسی آنها در منطقه، داشتن اطلاعات کامل از وضعیت مسلمانان پیش از سفر، انتخاب مناسبت‌های خاص  برای اعزام هیئت‌ها برای بازدهی پیشنهاد می‌شود.

این استاد حوزه افزود: ارتقای سطح کمی و کیفی حوزه علمیه و تجلی آن در سراسر جهان، شناسایی و معرفی استراتژی‌ها و تاکتیک‌های وهابیت در کشورهای مختلف و ارائه آن به هیئت‌ها از دیگر مسائل مهم در این  عرصه به شمار می رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجایی همچنین پیشنهاد‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در سریلانکا ارائه داد و گفت: ‌ ترجمه کتب و مقالات و منابع  اهل‌بیت(ع) به زبان‌های مردم مناطق مختلف، دعوت از نخبگان برای تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت برای اساتید و طلاب در چنین کشورها ضروری می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از راه‌اندازی مؤسسات قرآنی برای معرفی قرآن با تفسیر و فرهنگ اهل‌بیت(ع) در سریلانکا و افزایش زمان حضور هیئت در این کشور به دلیل مباحث فراوان قابل بحث، از دیگر مسائلی است که می‌تواند بازدهی این سفرهای علمی را افزایش دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha