دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024

گروهی از بانوان نخبه جمهوری تاتارستان با سفر یکروزه به قم، از جامعة الزهراء و کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی بازدید کرده و طی یک نشست خبری به سوالات حوزه نیوز پاسخ گفتند.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، هیات تاتارستانی متشکل از رئیس اتحادیه زنان مسلمان جمهوری تاتارستان، رئیس انستیتو شرق شناسی تاتارستان، موسس سازمان «زنان مسلمان تاتارستان» و خبرنگار آژانس خبری تات مدیا بود که طی این سفر با نهاد آموزشی ویژه بانوان طلبه و میراث مکتوب در کتابخانه آیت الله مرعشی آنشا شدند.

* آشنایی با اتحادیه زنان مسلمان جمهوری تاتارستان

رییس اتحادیه زنان مسلمان جمهوری تاتارستان طی نشست خبری درخصوص فعالیت های این اتحادیه اظهار داشت: این اتحادیه به عنوان اولین اتحادیه زنان مسلمان در جمهوری تاتارستان در پنجم اکتوبر 2005  با هدف فعال کردن زنان مسلمانان در همه حوزه های اجتماعی و فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرده است.

خانم نائیله زیگانشینا با بیان اینکه جمهوری تاتارستان از 45 منطقه تشکیل می شود، گفت: سعی این اتحادیه ارائه برنامه ها و پروژه های علمی به زنان در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی است.

موسس شرکت جوانان «رستاخیز»که در سال 2007 میلادی لوح « برتر سال» و درسال 2010 نشان « هزار سالگی قازان» را در جمهوری تاتارستان دریافت کرده است، به تعاملات میان اتحادیه با سفارت ایران در جمهوری تاتارستان اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه رابطه خوبی با سفارت ایران در تاتارستان داریم و سعی می کنیم در برنامه های مختلف آنها شرکت کنیم.

* راه اندازی اتحادیه بین المللی زنان مسلمان

وی با بیان اینکه پیشنهاد راه اندازی اتحادیه ای در سطح بین المللی برای زنان مسلمان سراسر جهان را به رایزن فرهنگی ایران در جمهوری تاتارستان ارائه کرده است، گفت: این مساله به صورت شفاهی ارائه شده و امید آن است که حمایت و پشتیبانی از این طرح صورت گیرد.

خانم المیرا آدیاتولینا موسس سازمان «زنان مسلمان تاتارستان» نیز در این نشست خبری اظهار داشت: این سازمان در ابتدا یعنی در سال 1995 با عنوان « زنان برای احیای معنویت» شروع به فعالیت کرد. برنامه های این سازمان در جهت رشد فکری و علمی زنان در تربیت فرزندان سالم و دیندار است.

* به دنبال تقویت و انتشار اسلام در تاتارستان هستیم

المیرا آدیا تولینا افزود: در دنیای امروز نیروی معنویت در بین جوانان در حال از دست رفتن است و ما سعی مان در این است که دین اسلام را در جمهوری تاتارستان بویژه در میان نسل جوان و نوجوان تقویت کنیم و اسلام را انتشار دهیم.

وی ادامه داد: احساس می کنم که به واسطه ترویج اسلام در جهان، این هدف انشاء الله صورت می گیرد.

* ثروت معنوی جهان اسلام در قم

تولینا در بخش دیگری از سخنان خود به کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی اشاره کرد و گفت: پتانسل معنوی بسیار بسیار قوی را در این شهر دیدیم و بسیار بسیار خوشحال هستیم که از این کتابخانه عظیم دیدن کردیم و فقط می توانم بگویم این کتابخانه ثروت معنوی جهان اسلام است.

* توجه تاتارها به یادگیری زبان فارسی

رییس مرکز شرق شناسی آکادمی علوم تاتارستان نیز به خبرنگار حوزه نیوز گفت: خوشبختانه در جمهوری تاتارستان توجه زیادی به یادگیری زبان و ادبیات فارسی می شود، این مساله ریشه تاریخی دارد.

خانم آلسو ارسلان آوا افزود: در سالهای پیش اجداد ما به ایران می آمدند، تجارت می کردند و به این ترتیب یک تبادل فرهنگی و تجاری بین ایران و تاتارستان بوده است و بسیاری از اجداد ما زبان فارسی را می دانستند.

رییس انستیتو شرق شناسی تاتارستان با بیان اینکه بسیاری از نسخه های دیوان اشعار سعدی و حافظ به زبان تاتاری در منازل ما وجود دارد، اظهار داشت: این نشان از علاقه مردم تاتارستان به زبان فارسی است.

* دیدگاه بانوی تاتار درباره حجاب زنان ایرانی

وی با بیان اینکه بسیار خوشحال هستیم که فرصتی شد تا از ایران بازدید کنیم، اظهار داشت: اینجا ما این توفیق را داشتیم که با زنان ایرانی آشنا بشویم زنانی که پیشتر فکر می کردیم حجاب آنان نوعی محدودیت برای آنان است،  ولی با دیدن این زن ها فهمیدیم که این حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیت است.

ارسال آوا افزود: این حجاب از زن مسلمان محافظ می کند و زن ایرانی یک زن بسیار مستقل و بسیار آزاد است.

خانم لیسن خزییوا طراح لباس اسلامی در جمهوری تاتارسان نیز به بیان نظرات خود درخصوص وضعیت زنان ایران پرداخت و گفت: من وقتی دیدم که زنان ایران به لباس و پوشش خودشان احترام می گذارند بسیار حیرت کردم، با برخی از طراحان لباس های ایرانی ملاقات داشتم و از اینکه چقدر افکار ما وجه اشتراک دارد خوشحال شدم.

* برگزاری همایش پوشش اسلامی در قازان

وی افزود: در نوامبر یا دسامبر امسال یک همایش و مسابقه ای در مورد پوشش لباس اسلامی در قازان پایتخت جمهوری تاتارستان خواهیم داشت و در این سفر از طراحان ایرانی نیز دعوت کرده ایم که در این مسابقه بین المللی شرکت کنند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha