یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

مدیران مدارس علمیه استان تهران به همت معاونت تبلیغ و آموزش های کابردی حوزه علمیه تهران، با عزیمت به کشور های سوریه و لبنان با علمای این دو کشور دیدار و با ظرفیت های علمی و فرهنگی این دو کشور مسلمان آشنا شدند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، گروه 23 نفره شامل 20 نفر از مدیران مدارس علمیه و چند تن از مسئولین مدیریت حوزه علمیه استان به مدت 12 روز به دو کشور سوریه و لبنان اعزام شدند. در این سفر زیارتی، علمی و تجربی، اساتید و مدیران حوزه علمیه تهران سه روز از سوریه و 9 روز از کشور و مراکز فرهنگی علمی لبنان بازدید کردند.

اعلام حمایت و همبستگی با مقاومت لبنان و حوزویان این کشور، تشویق مدیران مدارس علمیه در جهت تقویت روحیه و ایجاد انگیزه در ابتدای سال تحصیلی، ایجاد همدلی و شناخت بیشتر مدیران در جهت تقویت ارتباط و تعامل با همدیگر، کسب تجربه برای مدیران، تعامل و تفاهم با حوزه های علمیه و مراکز فرهنگی لبنان و سوریه و شناخت نسبت به جریان مقاومت در لبنان در جهت ارتقاء سطح آگاهی و دید مدیران برای انتقال به طلاب و اساتید از جمله اهداف این سفر بود.

برنامه های این سفر در بخش زیارتی، علمی، حوزوی و بازدید از مراکز علمی و دیدار با علما و روحانیون و شخصیت های لبنانی و سوری تنظیم شده بود.

*حضور در مرقد حضرت زینب

زیارت حرم حضرت زینب سلام الله علیها، حرم حضرت رقیه سلام الله علیها، زیارت آرامگاه ها ومقامهای شریف در باب الصغیر، آرامگاه حجر ابن عدی، مسجد راس الحسین علیه السلام در بعلبک، حرم حضرت خوله بنت الحسین علیه السلام در بعلبک، مقبره شیث نبی در لبنان و مقبره بنیامین در جنوب لبنان، برنامه های زیارتی این گروه را تشکیل می داد.

برنامه های علمی و حوزوی این گروه نیز شامل دیدارازحوزه علمیه امام خمینی رحمت الله علیه درسوریه، دیدار از حوزه علمیه حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه در بیروت، دیدار از حوزه علمیه بنت جبیل در جنوب لبنان، دیدار از حوزه علمیه در شهر بعلبک و دیدار از حوزه علمیه خواهران در شهر بعلبک بود.

این گروه حوزوی همچنین بازدید از معهد خواهران در بعلبک، ازدید از مدارس المهدی در بیروت، بازدید از اردوگاه آموزشی حزب الله در بعلبک و بازدید از موسسه امام موسی صدر در شهر صور را در دستور کار خود قرار داد.

*دیدار با روحانیان سرشناس

یکی از بخش های مهم فعالیت های این گروه دیدار با علما و شخصیت های فرهنگی و مذهبی این کشور بود که از آن جمله می توان به دیدار با آیت الله حسینی نماینده مقام معظم رهبری درکشورسوریه، دیدار با حجت الاسلام والمسلمین موسوی سفیر سابق ایران در سوریه در ساختمان سفارت، دیدار با مسئول مدارس المهدی در بیروت، دیدار با شیخ اکرم برکات مسئول فرهنگی کل حزب الله در بیروت، دیدار با مسئول حوزه های علمیه و امور تبلیغی لبنان در بیروت، دیدار با شیخ یزبک نماینده ولی فقیه در استان بقاء و امام جمعه شهر بعلبک، دیدار با مسئول حزب الله و سایر مسئولین محلی در استان بقاء، دیدار با بستگان شهید سید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله در منزل شخصی ایشان، دیدار با شیخ دعموش مسئول امور خارجه و بین الملل حزب الله لبنان، دیدار با شیخ قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان، دیدار با سید هاشم صفی الدین رئیس کمیته اجرائی حزب الله، دیدار با خواهر امام موسی صدر در صور، دیدار با برخی از روحانیون لبنان و دیدار با شیخ خضر نورالدین مسئول فرق و ادیان حزب الله اشاره کرد.

استقبال جالب توجه مردم و مسوولان و شخصیت های علمی و مذهبی و فرهنگی لبنان و سوریه از جمله نکات خاص این سفر دوازده روزه بود.

*بازدید از اماکن تاریخی

یکی دیگر از برنامه هایی این گروه، بازدید از اماکن تاریخی و مناطق عملیاتی در لبنان بود که در این بخش، بازدید از موزه آثارمقاومت حزب الله درجنگ 33 روزه در منطقه عملیاتی ملیتا، بازدید از چهار منطقه عملیاتی در شهر مرزی بنت جبیل با روایت گری رزمنده های این عملیات ها، بازدید از پارک ایران در منطقه مرزی مارون الراس مهمترین محور عملیاتی در جنگ 33 روزه، بازدید از اردوگاه خیام در نزدیکی مزارع شبعا و بلندی های جولان با استقبال شهردار و مسئولین محلی، بازدید از یکی از پادگانهای نظامی حزب الله در جنوب، بازدید از شهر قانا و قرائت فاتحه بر مزار شهدای این شهرو دیدار با بازمانده های کشتار قانا، دیدار از آثار تاریخی هیاکل با قدمت 7000 ساله در بعلبک، حضور در آرامگاه شهید سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله در منطقه نبی شیث با استقبال رسمی مسئولین منطقه و فرزند ایشان، بازدید از مسجد محقق کرکی، بازدید از شهر هرمل و رودخانه عاصی، بازدید از شمال لبنان و شهر جبیل و بازدید از شهر صیدا و صور، صورت گرفت.

*بازدید از مراکز حوزوی

یکی از ماموریت های این گروه حوزوی، دیدار با علما و مراکز حوزوی لبنان و سوریه بود که در این دیدار ها مفاهمه هایی نیز ایجاد شد که از آن جمله می توان به توافق در جهت همکاری دررابطه با تبادل استاد وطلبه، همکاری برای آموزش مکالمه عربی برای طلاب تهران در دو کشور سوریه و لبنان، همکاری در زمینه اعزام مبلغ به لبنان و سایر کشورهای خارجی، همکاری در زمینه تبادل تحقیقات و آثار پژوهشی، همکاری در زمینه فرق و ادیان، هماهنگی و رایزنی با قم جهت راه اندازی مراکز تخصصی مخصوصا راه اندازی سفیران هدایت و مرکز تخصصی تبلیغ و همکاری در جهت تامین محتوا و نیازهای آموزشی لبنان اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha