دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024

علما و اندیشمندان اهل سنت مصر، نمایش چهره اهل بیت علیهم السلام در فیلم ها وسریال ها را حرام اعلام کردند اما درباره نمایش چهره صحابه با هم اختلاف نظر داشتند.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، علمای شرکت کننده در نشستی با موضوع  «نمایش چهره انبیا و اهل بیت و صحابه» که در دانشگاه الازهر قاهره برگزار شد در مورد عدم جواز نمایش انبیا و اهل بیت(ع) با هم به اتفاق نظر رسیدند، اما در مورد جواز نمایش چهره صحابه نظرات مختلفی داشتند.

* دکتر ابوالفتوح: نمایش صحابه جایز است

دکتر عبدالفتاح ابوالفتوح رییس بخش علوم دانشگاه الازهر گفت: نمایش صحابه جایز است به شرط اینکه جزء عشره مبشره نباشند.

وی خواستار حسن ظن به تولید کنندگان چنین آثاری شد و گفت: هدف آنها انتقال علوم دینی و اخلاق و ارزش ها و آداب است به شرط اینکه این کارها به دور از تحریف و مطابق با واقع باشد.

* دکتر صدری: هنرمندان، حساب سختی در قیامت خواهند داشت

دکتر صدری نیز در این نشست به طور کلی با نمایش چهره صحابه مخالفت کرد و به تمام هنرمندان هشدار داد که این کار، حساب سختی را در قیامت در پی خواهد داشت.

وی افزود: صحابه کسانی هستند که به پیامبر ایمان آوردند و او را در زمان حیاتش تصدیق کردند و تمام آنها نزد خداوند جایگاه بزرگی دارند و به همین خاطر به نمایش گذاشتن آنها را به هر شکلی حرام میدانیم و برای هیچ هنرپیشه ای جایز نیست که نقش ابوبکر یا علی بن ابی طالب را در یک کار هنری بازی کند و چند روز بعد او را ببینیم که دریک فیلم دیگر مشغول رقصیدن با زن ها و شرب خمر و ارتکاب گناه است یا اینکه یک هنرپیشه زن را ببینیم که نقش یکی از همسران پیامبر را در یک کار هنری بازی میکند و سپس او را ببینیم که در کار دیگری نقش یک فاحشه را بازی میکند که این امر ناپسندی است زیرا ما باید برای بستن راه بهانه، حرمت صحابه را داشته باشیم.

دکتر مهجة غالب رییس دانشکده پژوهش های اسلامی دانشگاه الازهر نیز گفت: مساله نمایش انبیاء و صحابه از لحاظ موضوعی و شکلی مردود است.

وی از تمام مسلمانان خواست که با چنین اعمالی برخورد کنند زیرا بیشترین هدف تولید کننده چنین کارهایی کسب درآمد است حتی به حساب دین. پس اگر ما آنها را تحریم کنیم به هدف خود نرسیده و متضرر میشوند و بار دیگر چنین اثری تولید نمیکنند.

* دکتر سعاد صالح: هدف هنرمندان، عبرت گرفتن و پند آموزی است

دکتر سعاد صالح رییس سابق دانشکده پژوهش های اسلامی الازهر هم گفت: نمایش چهره صحابه جایز است چون نمایش زندگی یکی از انسان ها برای عبرت گرفتن و پند آموزی است و این به جز از طریق نمایش ممکن نیست.

وی از تولید کنندگان خواست به تولید بیشتر نمایش هایی بپردازند که بیانگر زندگی و سیره صحابه و اهل بیت است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha