یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

یک عضو دفتر نخبگان حوزوی، آموزش پژوهش محور را یکی از لوازم مهم پاسخگویی به شبهات جدید عنوان کرد.

به گزارش سرویس استان‌های مرکز خبر حوزه، دکتر سید احمد حبیب نژاد طی سخنانی در نشست بررسی پژوهش و نظام آموزشی، در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) تهران با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: آموزش بدون پژوهش سبب عدم نظامندی داده‌ها شده و این مشکل زمانی بروز و ظهور می‌یابد که در جامعه شبهه جدیدی مطرح شود، ما توان پاسخگویی به آنرا نداشته باشیم.

وی همچنین ضمن بیان عوامل موثر بر پویایی و رشد پژوهش در حوزه‌های علمیه، افزود: یکی از عوامل موثر رشد و ارتقای سطح پژوهش در حوزه‌های علمیه، ایجاد پرونده پژوهشی برای طلاب می‌باشد که مبین کارنامه و سابقه پژوهشی آنان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه با اشاره به اهمیت آگاهی طلاب از میزان توانمندی خود در امر پژوهش، خاطرنشان کرد: طلاب باید اطلاعات خود را نسبت به مهارت‌ها و ابزارهای جدید پژوهشی همچون منابع دیجیتال، اینترنت و شیوه تجزیه تحلیل داده‌ها مجهز نمایند.

وی اضافه کرد: آشنایی با منابع، روش مطالعه مفید، خلاصه نویسی، موضوع شناسی و موضوع یابی و همچنین آشنایی با مکاتب علمی از جمله مهارت‌هایی هستند که طلاب باید نسبت به فراگیری آنها اهتمام بیشتری ورزند.

حبیب نژاد ، انتخاب موضوع را یکی از مهم ترین مراحل آغاز پژوهش دانسته و بیان داشت: پژوهشگران طلبه در این رابطه می‌توانند به مطالبی که اساتید در حاشیه دروس آموزشی مطرح می‌نمایند توجه کرده و یا با تمرکز بر نیازهای روز جامعه، موضوعات خود را انتخاب نمایند.

وی همچنین در مورد حضور خواهران طلبه در فضای مجازی، گفت: امروز هر خواهر طلبه باید یک وبلاگ داشته باشد و تحقیق و پژوهش‌های خود و حتی تلخیص کتابهای درسی را در آن ارائه دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha