چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم ایجاد دست کم 50 کرسی درس خارج راجع به فقه حکومتی و فقه قضایی در حوزه‌های علمیه شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حسن رحیم پور ازغدی ، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در جمع دانش پژوهان اداره کل آموزی قضایی روحانیون که در سالن اجتماعات این اداره کل در قم برگزار شد، با تاکید بر لزوم تقویت هرچه بیشتر بعد علمی قضات روحانی، اظهار داشت: منافاتی ندارد که شما مشغول به کار شوید و در عین حال، همزمان درس و بحث خود را هم به طور جدی دنبال کرده و انشاالله مجتهد شوید.

وی با اشاره به این که راه اندازی و تقویت موتور نظام سازی در عرصه‌های فقه حکومتی یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه می‌باشد، گفت: حوزه نمی تواند نسبت به تحولات کشور و مباحث و اقتضائات حکومتی بی تفاوت باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما در حال حاضر وارد دهه چهارم حیات نظام اسلامی شده ایم و در چنین شرایطی لازم است دست کم 50 کرسی درس خارج در رابطه با مسایل فقه حکومتی و قضایی و نیازهای روز جامعه دایر شود.

*نیازمند کارهای اجتماعی هستیم

وی ادامه داد: حقیقتا در عرصه مسایل حکومتی و نیازهای جامعه مثل بحث قضا، زندان و ... به کارهای اجتهادی نیاز داریم، ابراز داشت: آنچه مهم است این که ما باید فقه، حقوق، شرع، اقتصاد، اخلاق و ... را با هم ببینیم و بدانیم در اسلام کسی که حکم می‌کند، باید مجتهد و اسلام شناس باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اسلام شناس به معنای واقعی کسی است که به ابعاد مختلف قرآن و سنت، همچنین مسایل اخلاقی و تربیتی و .. کاملا واقف باشد.

وی گفت: در معنای مصطلح اجتهادی که در جامعه مطرح است؛ البته هر چقدر که انسان باسواد تر باشد، بهتر است که وارد دستگاه قضایی شود.

*کرسی‌های علمی در عرصه‌های مختلف لازم است

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز به دایر شدن کرسی‌های دائم علمی در حوزه و دانشگاه در راستای طرح مباحث سیاسی، اجتماعی، قضایی ، حکومتی، اجتماعی و ... داریم.

سخنران این همایش در ادامه با اشاره به مساله زندان و سیاست حبس زدایی، گفت: در مباحث شرعی اسلام ، اصل بر عدم حبس است و دست قاضی در اعمال مجازات‌های جایگزین باز گذاشته شده است، منتهای مراتب در این موارد باید اجتهاد و بحث کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با تاکید بر این که قضاوت همچون طلبگی یک شغل نیست، بلکه رسالت عظیم و حساسی به شمار می‌آید، تصریح کرد: کسی که قضاوت را به عنوان یک شغل بداند راه را اشتباه رفته و عمر خود را هدر داده است.

وی با بیان این که بر اساس روایات، عدل نه تنها اساس ملک که اساس و پایه هستی محسوب می‌شود، ابراز داشت: برقراری عدالت قضایی و اصلاح دادگاه‌ها موجب احیای دین و شریعت، کاهش اضطراب و تنش در جامعه، همچنین تحقق رشد و پیشرفت مادی و معنوی اجتماع می‌گردد.

*عدالت شرط ثبات است

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: علاوه بر این، رمز ثبات دولت‌ها و تحقق اهداف والای سیاسی و اجتماعی در گرو تحقق عدالت در جامعه و پرهیز جدی از ظلم و ستم به افراد ضعیف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آداب قضاوت در اسلام، اظهار داشت: لزوم رعایت بی طرفی در امر قضاوت و نیز برخورد اخلاقی و توام با وقار در جلسه قضاوت از جمله مهم ترین نکاتی است که در روایات از قاضی خواسته شده است.

این صاحب نظر مسایل فرهنگی همچنین با اشاره به این که در نظام تربیت الهی، اخلاق و حقوق دو روی یک سکه هستند، گفت: در دو سه قرن اخیر در دنیا، دادگاه‌های مذهبی برچیده شده و به جای آن‌ها، بوروکراسی سکولار قضایی و حقوق بشری در جهان تئوریزه و اجرا شد و تعریفی سکولار و مادی گرایانه از حق و حقوق ارایه و مطرح گشت.

وی در خاتمه خواستار ایجاد کرسی گفتگوی فقهی درباره ابواب مسایل قضایی در قم شد و افزود: قوه قضاییه باید قوانین را اصلاح کند؛ البته طبیعی است که این مساله نباید خلاف قرآن و سنت و توام با بدعت گذاری باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha