پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024

حوزه های علمیه باید با رویکرد بین المللی به فعالیت بپردازند و با شناسایی ظرفیت های تبلیغی در کشورهای مختلف و اجرای شیوه های علمی و تخصصی به این کار مبادرت ورزند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین شمالی در نشست رابطین و نمایندگان استانی، معاونت بین الملل حوزه، با ذکر اهمیت فعالیت تبلیغی حوزه در خارج از کشور، گفت: امیدوارم تلاش هایی که در حال شکل گیری است، گفتمان بین المللی شدن فعالیت های حوزوی، به حوزه ای بین الملل محقق شود.

وی افزود: امروز در شرایطی قرار داریم که هیچ گاه در تاریخ حوزه ها، با آن مواجه نبوده ایم؛ تا 60 سال پیش  اکثر جمعیت شیعیان در همین منطقه خاورمیانه ساکن بودند و روابطی که بین شیعیان وجود داشت، یا در سطح علما بود یا مراودات مردم با مردم و یا به دلیل مهاجرت، این عوامل موجب ایجاد جامعه ای بسته شیعی شده بود.

مدیر موسسه بین المللی مطالعات اسلامی تصریح کرد: تحولات بین المللی موجب شد تا پراکندگی جمعیت شیعیان افزایش خیره کننده ای پیدا کند و زبان های رایج تشیع از چهار زبان فارسی، عربی، اردو و ترکی به زبان های متعدد افزایش یابد.

وی ادامه داد: امروز در کالیفرنیای آمریکا یک میلیون ایرانی وجود دارد و در بسیاری از کشورهای اروپایی که نسل سوم آنها امروزه دراین کشورها به عنوان شهروند رسمی و پذیرفته شده حضور دارند، از جمله شیعیانی محسوب می شوند که دامنه حضور شیعیان را در اقصی نقاط جهان پراکنده کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی یادآور  شد: اشغال افغانستان، مهاجرت نیروی کار از پاکستان و هند به انگلیس و کشورهای اروپایی، جنگ جهانی دوم، تجارت، تحصیل، و جنگ های عراق و کشورهای عربی موجب شد که این پراکندگی افزایش چشمگیری پیدا کند و شاهد حضور شیعیانی که متاسفانه آمار دقیقی هم از آنها نداریم در مناطق مختلف جهان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز آمار دقیقی از مراکز تشیع در سراسر جهان هم نداریم؛ و این درحالی است که برخی ادیان دراین زمینه تلاشی پیگیر و بسیار دقیق در سطح جهان دارند و واتیکان امروز در تمام کلیساهای جهان رابط و شبکه ارتباطی دارد.

* حملات رسانه ای و فرهنگی علیه تشیع!

مدیر موسسه بین المللی مطالعات اسلامی با اشاره به اینکه تبلیغ در عرصه بین الملل، تنها به تبلیغ در بین مردم غیر شیعه نیست، بلکه باید شیعیان را نیز در این زمینه پوشش داد، گفت: شیعیان کشورهای مختلف، امروز آماج حملات رسانه ای و فرهنگی غربی و گروه های افراطی قرار دارند که باید در راستای جلوگیری از افزایش تبلیغات سوء علیه شیعیان کشورهای مختلف، برنامه ریزی های اساسی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شبکه مسلمانان و شیعیان مانند اجزای یک بدن است که اگر خون تازه و سالم و ناب به آنها نرسد ممکن است از بین برود، گفت: باید برنامه های مستمری جهت تبلیغ در میان اهل تشیع به مرحله اجرا در آوریم.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی ادامه داد: در تبلیغ بین الملل باید به این نکته توجه داشته باشیم که تنها با دانستن زبان نمی توانیم فعالیت اثر بخشی در کشورهای مختلف، اجرا کنیم، بلکه باید این زبان دانی همراه با شناخت روابط اجتماعی ملت ها، اصول رایج بین آنها، تکریم و احترام گذاشتن به عقاید ونظرات و علم و فضیلت و توان پاسخگویی دقیق به سوالات مختلف باشد.

این کارشناس تبلیغ بین الملل با ذکر این مطلب که نمی توان برای فعالیت تبلیغی در سراسر جهان یک مدل و الگو را به مرحله اجرا گذارد، تصریح کرد: فعالیت تبلیغی در این عرصه بسیار پیچیده است وباید با کار اصولی و گروهی به تبلیغ صحیح در این عرصه مبادرت بورزیم.

وی افزود: حوزه های علمیه باید با رویکرد بین المللی به فعالیت بپردازند و با شناسایی ظرفیت های تبلیغی در کشورهای مختلف و اجرای شیوه های علمی و تخصصی به این کار مبادرت ورزند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha