یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024

باید تمامی مباحث فقه‌القرآن جمع‌آوری و به صورت منظم و دسته‌بندی شده، به مخاطبان ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر میبدی شامگاه روز گذشته در نشست علمی آیات الاحکام در تفسیر نمونه که در سالن جلسات مرکز تخصصی تفسیر و قرآن کریم حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به تاریخ «فقه القرآن شیعه» اظهار داشت:‌ انجام پژوهش‌های تفسیر قرآن کریم پس از انقلاب اسلامی ایران، با فعالیت‌های 14 قرن گذشته برابری می‌کند.

وی افزود: در گذشته در تدوین مباحث احکام‌القرآن، کارهایی که انجام می‌شد، صرفاً‌ توسط فقیه انجام می‌شد و یا از سوی افرادی انجام می‌گرفت که در عرصه فقه و تفسیر، جامعیت نداشتند، ولی در «احکام‌القرآن» که در تفسیر نمونه وجود دارد، از سوی فردی است که هم در عرصه فقه و هم در تفسیر قرآن، دارای جامعیت می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر میبدی با بیان این که منظور از آیات‌الاحکام، آیاتی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم  درباره احکام شرعی نقش داشته است،‌ گفت: در تفسیر نمونه، ویژگی‌های زیادی وجود دارد از جمله به روز بودن نگارش آن است و در نگارش این تفسیر به گونه‌ای عمل شده است که حتی شبهات و مسائلی که ممکن است خواننده با آن روبرو شود، پاسخ داده شده است.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن، شیوه و روش محتوایی تفسیر نمونه را از دیگر ویژگی‌های موجود در این تفسیر برشمرد و ادامه داد: البته درباره آیات الاحکام باید گفت که آیات‌الاحکام حکم فقهی را به صورت قاطع و از خود آیه بیان می‌دارد ولی احکام‌الآیات احکامی است که به قرآن تعلق گرفته شده و در تفسیر نمونه هر دوی آنها وجود دارد.

وی ارجاع به روایات را از دیگر ویژگی‌های تفسیر نمونه برشمرد و اذعان داشت: بر اساس دیدگاه مؤلف این تفسیر، ما می‌توانیم در تفهیم بهتر احکام به روایات مراجعه نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر میبدی ادامه داد: مقارن بودن، ویژگی دیگر تفسیر نمونه است همچنین این تفسیر، به زبانی بسیار روان می‌باشد که از سوی اقشار مختلف جامعه قابل فهم است.

وی پرداختن به قواعد فقهی در تفسیر نمونه را از ویژگی‌های مهم این تفسیر برشمرد و گفت: با توجه به این که حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، فقیه مفسّر هستند،  از این رو قواعد فقهی و مبانی اصولی را نیز از قرآن برگرفته و ارائه نموده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha