یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

در نشستی حوزوی با حضور کارشناسان و اساتید برجسته تفسیر قرآن کریم، حقوق زن در قرآن کریم از دیدگاه تفسیر نمونه بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید داودی به نمایندگی از آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی در نشست علمی «آیات الاحکام در تفسیر نمونه» که در سالن جلسات مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن کریم حوزه علمیه قم برگزار شد، به ارائه مقاله‌ای «موضوع حقوق زن در قرآن کریم» از دیدگاه تفسیر نمونه  را ارائه کرد.

وی در ضمن ارایه مقاله گفت: تفسیر نمونه به خوبی به جایگاه زن توجه کرده و نخست مقام انسانی زن را مورد بحث قرار داده است؛ چراکه اگر کسی جایگاه انسانی زن را مورد تردید قرار دهد، طبعاً‌ سایر مباحث در پرتو آن تغییر می‌کند.

این استاد تفسیر قرآن کریم با بیان این که اگر در انسانیت زن تردیدی وجود داشته باشد،  و یا نقضی یافت شود، روشن است که هدایت‌پذیری  او متفاوت از مرد خواهد بود. به یقین حقوق و تکالیف او نیز  متفاوت است، ادامه داد: اگر کسی مقام انسانی زن و معنویت او را همسان مرد بداند، آنگاه این سؤال پیش می‌آید که آیا ضرورتاً ‌باید در بخش حقوق و مسئولیت‌ها نیز این صنف یکسان باشند و یا به سبب تفاوت‌های جسمی و روحی، تفاوت‌هایی در تکالیف و مسئولیت‌ آنان ایجاد خواهد شد؟

وی افزود: تفسیر نمونه با تکیه بر آیات قرآن زن را در مقام انسانی شریک مرد می‌داند و تفاوتی در خلقت آنها قائل نیست.

وی در باره جایگاه معنوی و هدایت‌پذیری زن در قرآن، در تفسیر نمونه گفت: برخی افراد بی‌اطلاع، گاهی اسلام را متهم می‌کنند که اسلام دین مرد‌ها است نه زن‌ها، این افراد چه اندازه از حقیقت دورند؛ زیرا  اگر در پاره‌ای از قوانین اسلام، به خاطر تفاوت‌های جسمی و عاطفی، که میان زن و مردم وجود دارد، تفاوت‌هایی از نظر مسئولیت‌های اجتماعی دیده می شود، به هیچ وجه به ارزش‌ معنوی زن لطمه نمی‌زند و زن و مرد با یکدیگر تفاوتی  ندارند و درهای سعادت به طور یکسان به روی هر دو باز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین داودی ادامه داد: بدون شک تفاوت‌هایی از نظر جسم و روح میان زن و مردم  وجود دارد و به همین دلیل، در احراز پست‌های اجتماعی متفاوتند و هر کدام کاری از دستشان ساخته است، که از دیگری برنمی‌آید ولی هیچ یک از  این تفاوت‌ها دلیل بر تفاوت شخصیت انسانی آنها و یا تفاوت مقامشان در پیشگاه خداوند نیست و از این نظر هر دو مساوی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha