شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024

حجت الاسلام و المسلمین رشاد گفت: علوم انساني تاثیر بسیاری از انقلاب اسلامي ایران گرفته که در بررسی نظريه‌هاي این علوم این مساله کاملا مشهود است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش از ظهر امروز در همايش «فلسفه دين اسلامي» كه در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خميني (ره) قم برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: يكي از بخش های مهم متأثر از پدیده انقلاب اسلامي، مقوله فلسفه دين است که البته خود فلسفه دین يك دانش تقريبا نوپاست كه عمر آن به دو قرن هم نمي‌رسد.

وی در ادامه،‌با طرح این سوال که آیا تنها یک فلسفه دین وجود دارد یا باید قائل به وجود فلسفه های دین شد؟، بیان داشت: تفاوت های اساسی میان ادیان موجود و محقق، در حدی است که اساسا هیچ مدعا و مطلب حقیقتا مشترکی میان آن ها وجود ندارد که قائل به وجود یک فلسفه دین مشترک باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین رشاد افزود: البته نظر مشهور فیلسوفان اين است كه ما فلسفه دين واحدي داريم؛ اما ديدگاه ما متفاوت با اين نظريه مشهور است.

وی اضافه کرد: با توجه به تفاوت هایی که میان ادیان ذکر شد، طبعا هر دینی فلسفه مربوط به خود را اقتضا می کند که شیوه و متد خاص خودش را هم دارد و لذا بحث بر وجود یک فلسفه دین مشترک به اعتقاد بنده منتفی است و فلسفه دین واحد ممکن نیست و محقق هم نمی تواند بشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنین با اشاره به این که قلمرو تاریخی و جغرافیایی و خاستگاه ادیان نسبت به یکدیگر متفاوت است، گفت: زبان، مدارک و منابع شناخت در ادیان مختلف نیز متفاوت است به طوری که برخی ادیان مصطلح، حتی قایل به وجود خدا نیستند و برخی از آن ها نیز خدای متشخص را قبول دارند که تازه خود این هم ممکن است تک خدایی یا چند خدایی باشد.

وی تاکید کرد: آن چه حتما باید در بحث از فلسفه دین مدنظر قرار گیرد توجه به این مقدمه مهم است که اساسا اديان در عمده مباحث و مسائل با هم تفاوت‌هاي ريشه‌اي دارند.

عضو شورای حوزه علمیه استان تهران، در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت:  ما مدتي است که در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي طرحي درباره اقتراح جهاني در خصوص فلسفه دين را دنبال مي كنيم و در اين رابطه 10 پرسش اساسي را در خصوص فلسفه دين با فلاسفه مشهور جهان در ميان گذاشته ايم.

وي یادآور شد: تحليل و طبقه‌بندي فيلسوفان دين معاصر اعم از ملحد و مسلمان، تدوين فلسفهِ فلسفه دين و بسترسازي براي عرضه ديدگاه اسلامي در اين خصوص، همچنين شناسايي فيلسوفان دين معاصر و برقراري ارتباط با آنها ازجمله اهداف اين طرح است.

رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت:  فلسفه دين يك دانش و معرفت دستگاه‌وار است که خود از قسم فلسفه‌هاي مضاف به معرفت به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به برخي از بايسته‌هاي فلسفه دين اسلامي گفت: يكي از كاركردهاي مهم فلسفه دين ارائه منطق فهم دين به ماست تا ما بتوانيم درباره مباني فلسفه دين اتخاذ موضع كرده و به طراحي فلسفهِ فلسفه دين بپردازيم.

حجت الاسلام و المسلمین رشاد در خاتمه ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این همایش گفت: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خميني (ره) حقیقتا به بركت وجود آيت‌الله مصباح يزدي از بارزترين سنگرهاي دفاع از تفكر ديني و گفتمان انقلاب اسلامي به شمار می رود که خدمات و برکات فراوانی نیز از آن حاصل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha