سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024

پنجمین نشست تخصصی ائمه جماعات مساجد استان قم با موضوع «نقش مسجد در پیشگیری از آسیب های اجتماعی » در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام سیدعبدالمجید اشکوری،‌از اساتید حوزه و دانشگاه ، صبح امروز دراین  نشست تخصصی  ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهارداشت: جامعه اسلامی یک جامعه مسجد محور و هدفمند عقلانی است که عنصر تاثیر گذار آن امام جماعتی است که با دانش و مهارت خاص ، در بین افراد جامعه ایجاد اعتماد می کند.

وی دررابطه با «نقش مسجد در پیشگیری آسیب های اجتماعی » افزود: برای این‌که بخواهیم به آسیب های اجتماعی و پشگیری آن توسط مسجد توجه جدی داشته باشیم، ناگزیر هستیم ابتدا مبانی آسیب ها را بررسی کنیم .

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: جامعه سالم، یک جامعه هدفمندو عقلانی است که در آن به کرامت ، عزت و شرف انسانیت مورد توجه قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری ادامه داد: مسجد در جامعه اسلامی ، نماد کرامت بخشی به انسان، ولایت مداری، و آزاد اندیشی ، هستی شناسی و... می باشد.

وی اضافه کرد: مساجد کارخانه انسان پروری است؛‌به بطوری عرصه ایجاد  قدرت ایجاد موازنه معنوی تبلور عشق ورزی بین افراد را تشکیل می دهد .

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پرخاشگری ، تشنج و احساس پوچی در بین افراد بواسطه عدم درک صحیح جامعه و عدم پویایی مساجد می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری در ادامه با بیان علت های اساسی آسیب های اجتماعی ، بیان داشت : دین گریزی ، اختلاف ، دزدی ،دروغ ،تهمت ، رشوه و عدم صداقت از ساختار های اساسی آسیب‌های اجتماعی به شمار می روند.

وی با اشاره به این‌که دانش بدون مهارت برخی از روحانیون در مساجد، کار چندانی را پیش نخواهد برد، گفت: ائمه جماعات می‌توانند با کسب مهارت و تجربه ، برنامه ریزی های صحیح در کنترل و اداره مساجد به موفقیت برسند .

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری با اشاره به عناصر تشکیل دهنده جامعه سالم افزود: دین مداری ، قانون گرایی، نظامات سیاسی نهاد ها و سازمان ها از پایه های جامعه سالم می باشد.

وی یادآور شد : روحانی مسجد باید توانمندی های اولیه را داشته باشد تا بتواند یک جامعه سالم را اداره نماید .

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری در رابطه با «علل جامعه گریزی برخی از افراد» اضافه کرد: جدایی خانواده ها از هیئات و مساجد و عدم نگاه صحیح به هستی از مهمترین عواملی است که باعث جدایی افراد از مساجد می شود.

وی در پایان تاکید کرد: حوزه های علمیه می توانند در تربیت نیرو های کارآمد و دارای تخصص برای اداره مساجد نقش محوری داشته باشند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha