جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024

حوزه باید خود را متولی اصلی اخلاق جامعه بداند و برای تربیت جوانان، به ویژه طلاب جوان، تلاش‌های خستگی ناپذیری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان در هم اندیشی اخلاق و تهذیب حوزه‌های علمیه که از سوی کمیسیون اخلاق مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات این مجمع برگزار شد، تقویت و رشدمسائل اخلاقی در میان طلاب را ضروری دانسته و گفت:‌ باید با برداشتن موانع و مشکلات و ارائه راهکارهای اجرایی،  فضایی در حوزه ایجادشود که طلاب متخلق و وارسته، به فراگیری علوم اسلامی بپردازند.

وی با  با تاکید بر این که طلاب باید با کرامت و روح بزرگ تربیت شوند، ادامه داد: ما باید بتوانیم جامعه را به سوی سعادت هدایت کنیم، در این میان طلاب و روحانیون باید پیشتاز باشند.

*اساتید نگاه پدرانه به طلاب داشته باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان در تبیین راهکارهایی برای تربیت درست طلاب اظهار داشت: تمامی اساتید و مسئولان حوزه باید نسبت به طلاب، نگاهی پدرانه داشته باشند و همان گونه که والدین نسبت به اخلاق، رفتار، تحصیل و... فرزند خود دغدغه دارند، نسبت به امور طلاب دغدغه‌مند باشند.

وی با بیان این که چنین روحیه‌ای نقش ارزشمندی در ساخت روح متعالی طلاب دارد، خاطرنشان کرد:‌ راهکار دیگر در این عرصه این است که حوزه خود را متولی اخلاق جامعه بداند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم افزود: در این راستا باید برخی در حوزه کمر همت بسته و از بسیاری امور برای تربیت جوانان و طلاب بگذرند و در این عرصه به طور خستگی ناپذیری فعالیت کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های حوزه علمیه قم در راستای اهتمام بیشتر به مسئله اخلاق و تهذیب نفس طلاب، اظهار داشت: در کنار مدیریت‌ و معاونت‌های موجود در مدارس علمیه، معاون تهذیب نیز متولی امور اخلاقی و تهذیبی طلاب می‌باشد؛ البته برنامه حضور این معاونان نسبت به دیگر مسئولان متفاوت است؛ به گونه‌ای که کار آنها از نیم ساعت قبل از اذان صبح آغاز می‌شود و تا ساعتی بعد از نماز مغرب و عشا ادامه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان با بیان این که اسلام، تربیت انسان را از همان تشکیل نطفه مورد توجه قرار داده است، یادآور شد: اگر ما بگذاریم فرد به سنین جوانی برسد و شخصیت اخلاقی و معنوی او شکل بگیرد و بعد بخواهیم او را متخلق به اخلاق اسلامی کنیم، کار بسیار دشواری پیش رو داریم.

*تاکید بر توجه به اخلاق و تربیت ورودی های حوزه

معاون تهذیب حوزه‌ علمیه استان قم ادامه داد: در حوزه نیز این گونه است؛ طلبه قبل از این که وارد حوزه شود، باید نسبت به حوزه و شرایط آن از نظر اخلاقی و تربیتی آشنا شود و بعد وارد حوزه گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به اجرای طرحی در این راستا، در مدرسه علمیه قمصر کاشان، ادامه داد: بر اساس این طرح که با حمایت مراجع عظام و علما و مدیریت حوزه‌های علمیه انجام شد، تابستان امسال، چهار دوره در مدرسه علمیه قمصر کاشان برگزار می‌شود و طلاب در قالب آن با مسائلی چون اصول اخلاق، تربیت، آداب فردی، اجتماعی و خانوادگی آشنا می‌شوند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم در پایان، درگیر کردن طلاب در امر تربیت را مسئله‌ای ضروری دانسته و گفت:‌ مسئولان عرصه اخلاق و تربیت باید به گونه‌ای عمل نمایند که خود فرد دغدغه اخلاق را پیدا نماید و درگیر چرخه اخلاق شود؛ در این شرایط می‌توان شاهد نتایج بهتری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha