دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024

نیمه پرفروغ شعبان در راه است، و دلدادگان به قائم منتظر سر از پا نشناخته و در انتظار فرارسیدن میلاد آخرین حجت خدا هستند.

جشن و سرور و شادی برای اعیاد شعبانیه یکی از شعائر است، اما مهمتر از آن معرفت و شناخت انتظارات امام مسلمین از پیروان خود در عصر غیبت است.

خبرگزاری حوزه به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان سوالها و پاسخهای مهدوی را برای معرفت بیشر به حضرت حجت (ع) تقدیم می کند.

چه عواملی موجب تاخیر ظهور امام زمان (عج) می شود؟

مهمترین عامل تاخیر ظهور آن حضرت، آماده نبودن جهان برای پذیرش حکومت الهی امام زمان(عج) است؛ زیرا سنت الهی بر این است که در صورت آمادگی بندگان، لطف و عنایت خود را از آنان دریغ نکند. ضمن این که هیچگاه این امر اجباری نیز نخواهد بود؛ بلکه وعده های الهی در صورت انتخاب و اختیار مردم تحقق  خواهد یافت. در منابع دینی به منظور ایجاد چنین آمادگی و گسترش آن، ائمه (ع) به جامعه شیعی توصیه کرده اند که در عصر غیبت، همواره حالت انتظار و آمادگی برای ظهور و یاری آن حضرت را داشته باشند و زمینه های دعوت و استقبال از ایشان را در جامعه پدید آورند.  به همین جهت در فرهنگ شیعی، عصر غیبت را «عصر انتظار» به حساب می آورند.

امام سجاد(ع) می فرماید:

«ان اهل زمان غیبة القائلون بامامته، المنتظرون لظهوره افضل اهل زمان؛[1] »

«مردمی که در زمان غیبت مهدی(عج) به سر می برند و معتقد به امامت او هستند و خود را آماده ظهور او کرده اند، بهتر و شایسته تر از مردم هر زمان دیگرند.»

این برتری و فضیلت با توجه به شرایط خاص زمانی عصر غیبت است که وظایف ویژه ای  را بر عهده شیعیان می گذارد؛ زیرا در چنین موقعیتی، ثبات قدم در راه آن حضرت و دفاع از مکتب تشیع کاری دشوار است. رسالت مهم شیعه در این دوران اولا، معرفت صحیح به آن حضرت و ترویج آن و ثانیا، عمل یه وظایف و تکالیف فردی و اجتماعی و دوری از گناه و آلودگی به فساد است؛ زیرا همچنان که عمل به احکام دینی و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در اصلاح جامعه و زمینه سازی برای ظهور حضرت موثر است، گناه و آلوده شدن به فسادهای اخلاقی، سیاسی و اجتماعی نیز ظهور حضرت را به تاخیر انداخته، محرومیت جامعه از ایشان را بیشتر می کند.



[1] - بحار الانوار, ج52، باب ف ضل انتظار الفرج و فضل الشیعه فی زمان الغیبه، ص122.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha