دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024

انقلاب اسلامي و تشیع معادلات سياسي دنيا را به هم زده و اسلام را از گوشه گيري در آورده است؛ به همين جهت آنان با اسلام و تشيع مقابله مي كنند.

به گزارش خبرنگار سرویس استان های خبرگزاري حوزه، آيت الله علم الهدي عصر دیروز در مراسم آغاز سال تحصيلي مدارس خواهران حوزه علميه خراسان در حسينيه نصرت مشهد مقدس، با بيان اين كه مدرك در حوزه مطرح نيست، اظهار داشت: شغل روحانيت را فرد انتخاب كرده و در این عرصه دين و خدمت به حضرت بقية الله(عجل الله تعالي فرجه الشريف) مهم است.

وی خاطرنشان کرد: دريافت مدرك براي اين است كه متوليان و مديران روحانيت و تبليغ حوزه بدانند يك فرد در چه سطح و معلوماتي است و در چه جايي مي توان از آن طلبه بهره‌برد.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان، با اشاره به آيه «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» به عنوان تابلوي شخصيت علما و عظمت علم، گفت: از اين آيه نتيجه‌گيري مي‌شود كه علم داراي قداستي معنوي و نقطه و جريان اوج گيري به سوي كمال انساني است.

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اين مطلب كه انسان هر چه بداند از ندانستن و علم نداشتن بهتر است، گفت: بر اساس آيات خوانده شده، آيا هر علم و دانستني داراي قداست است و در مراتب كمال انساني و رسيدن به نقطه خدا گونگي مؤثر مي‌باشد؟

وي ابراز داشت: امروزه در عرصه زندگاني بشر، ميليون‌ها عنصر ذلت، گرفتاري و نكبت كه معلول علم بشر است، وجود دارد كه در گذشته نبود.

آيت الله علم الهدي افزود: امكانات امروزي، رشد و توسعه اقتصادي و ارتباطات و به هم پيوستگي انسان ها در هر گوشه جهان، دقيقاً نكات برجسته‌اي است كه زندگي كنوني را از گذشته متمايز مي‌كند، اما آيا با وجود اين پيشرفت‌ها، در عرصه انسانيت و كمال بشري شاهد رشد هستيم؟

وي با بيان اين كه اين امر نه‌تنها قابل اثبات نيست بلكه خلاف آن ثابت مي شود، گفت: بشر امروز، در مسير عبوديت و بندگي و اوج گيري در مسير كمال خداگونگي به مراتب پايين تر از انسان‌هاي گذشته است.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان با اشاره به فجايع و جنايات زيادي كه در قرون اخير انجام شده است، از كشته شدن ميليون‌ها انسان در جنگ جهاني اول و مقايسه آن با جنگ هاي مغول و.... گفت و ابرازداشت: امروز رشد علم به جايي رسيده كه در ظرف يك يا دو دقيقه با يك بمب اتمي ممكن است 500 هزار نفر از بين بروند.

*تفاوت رشد علم و قداست آن

وي تصريح كرد: بنابراين، بين رشد علم و قداست تفاوت است و در آيه فوق خداوند متعال علم آميخته با ايمان را وسيله رشد مي داند و اصل كمال را در سايه اين امر دانسته است؛ يعني علم بدون ايمان قداست پيدا نمي مي كند.

آيت الله علم الهدي با بيان اين مطلب كه علوم ديني و علم به معارف الهي و بندگي خداوند، اهرمي براي مؤمن در ترفيع مقام، و سكويي براي اوج گيري ايمان در جامعه است، خطاب به طلاب خواهر گفت: علم ديني، شغل و حرفه نيست و حوزه علميه در كنار دانشگاه مقايسه نمي شود؛ يعني حوزه مانند دانشگاه نيست كه در رشته هاي مختلف انساني، تجربي و ... كه در راستاي زندگي مادي انسان ها باشد، مدركي اعطا کند.

وي افزود: ابتدا افراد در حوزه علميه شاغل مي‌شوند؛ يعني روحانيت را به عنوان شغل خود انتخاب و سپس با توانمندي و استعداد خود در اين شغل، در آن زمينه تخصصي، فعاليت مي‌كنند.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان با بيان اين كه طلبه حوزه بر خلاف دانشجوی دانشگاه در مسأله كاربرد در تأمين معيشت و زندگي مردم، ‌تحصيل ندارد، ابرازداشت: طلبه اي كه با انگيزه درس خواندن و كسب مدرك كاربردي وارد حوزه مي‌شود، در واقع ضرر غیر قابل توجهی را تجربه مي‌كند، زيرا بايد 400واحد درسي‌اي را بگذراند كه در دانشگاه مي توانست با 130واحد همان مدرك را دريافت نمايد.

آيت الله علم الهدي افزود: حوزه براي كسي است كه اول روحاني شده و اين شغل را انتخاب كرده و براساس تخصص و استعداد و با كسب ابزار اجرائي لازم، در حوزه تحصيل نمايد؛ اين فرد با اين انگيزه، جايي جز حوزه ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اين كه طلبه بايد تمام وجودش را وقف خدمت به دين و امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) نمايد، گفت: اين نوع خدمت نياز به دريافت علم دين و معارف الهي دارد و الا فراگيري معلومات دين در حوزه، كافي نيست؛ زيرا علم آموزي علم دين در جاهاي ديگرامكان دارد.

وي تصريح كرد: حوزه جاي فراگيري معلومات تخصصي در رشته‌هاي علوم اسلامي براي خدمت‌گزاري دين و دفاع از اسلام است؛ بنابراين ماهيت حوزه با دانشگاه متفاوت است.

امام جمعه مشهد با بيان اين كه امروز در عرصه دفاع از دين درشرايطي هستيم كه طلاب علوم ديني چه خواهر و چه برادر يك نقش مساوي دارند، گفت: خواهران در گذشته، در عرصه‌هاي مختلف خدمات ديني، نقش خيلي محدودي داشتند، ولي امروزه اينگونه نيست و شرايط دنيا و جامعه متفاوت و در عرصه هاي مختلف نياز به حضور خواهران بيشتر شده است.

طلاب هدف تحصیل خود را اوج اجتهاد قرار دهند

وي افزود: در برخي عرصه‌ها مانند پژوهش، خواهران مي توانند بسیار قوی تر از برادران حضور داشته باشند.

آيت الله علم الهدي با اشاره به اين نكته كه راه‌اندازي مدارس خواهران ابتدا بر اساس نياز به حضور تبليغي خواهران طلبه و كسب معلومات ابتدايي ديني براي تبليغ آنان در مجامع بانوان بود، اما امروز اينگونه نيست، گفت: با توجه به

تهاجم دشمن در عرصه جهاني، نياز به حضور و نقش آفريني خواهران طلبه بيشتر شد و لذا طلاب خواهر بايد تا اوج اجتهاد و فقهات را، هدف تحصيلي خود قرار دهند.

امام جمعه مشهد گفت: برای رسيدن به درجه‌هاي مختلف علمي مانند اجتهاد يا مقام عالي پژوهشي و ...، همان مقدار از كسب معلومات مورد نياز برادران، بايد براي خواهران نيز در نظر گرفته شود.

وی با تأكيد بر اهتمام طلاب خواهر در تحصيل و تنظيم برنامه هاي ديگر زندگي با امور آموزشي آنان، گفت: نبايد علم آموزي خود را با برنامه‌هاي ديگر از بين برد و با ايجاد مشكل يا مانعي، از درس خواندن دور شد.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان اضافه كرد: يك طلبه بايد از ابتداي ورود به حوزه در خدمت رساني به دين و امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) فعال باشد و الا به نقطه موفقيت براي خدمت نائل نخواهد شد.

وي با اشاره به اين كه هرگز شرايط دين به وضع امروز نبوده كه همه دنياي كفر براي از بين بردن آن متحد شوند، گفت: انقلاب اسلامي و تشیع معادلات سياسي دنيا را به هم زده و اسلام را از گوشه گيري در آورده است؛ به همين جهت آنان با اسلام و تشيع مقابله مي كنند.

امام جمعه مشهد افزود: تنها انقلاب اسلامي است كه در اين عرصه و جبهه، در مقابل كفر جهاني ايستاده است.

وي تصريح كرد: خدمت به دين و اسلامي كه در هيچ جاي دنيا نقش نداشته و با هيچ قدرت استكباري مقابله نكند، اسلامي خيالي است و با هيچ آموزه دين و پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) همسو نيست.

آيت الله علم الهدي با اشاره به هتاكي‌هايي كه نسبت به قرآن و پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) اتفاق افتاده است، ابرازداشت: در صورتي مي توان تنفر و انزجار خود را از اين اقدامات اعلام كرد كه در عرصه سياست هم حضور و فعاليت داشته باشيم.

وي به سؤالات حاضرين درباره لزوم يادگيري زبان خارجي براي يك طلبه، گفت: یادگیری زبان براي فردي كه مي‌خواهد در عرصه خاصي و در كشور مشخصي تبليغ نمايد، لازم خواهد شد اما به عنوان مسأله و سرمايه اصلي در درس براي آموزش علوم ديني لازم نيست.

آیت الله علم الهدی در پاسخ به اين پرسش كه آیا عرصه‌هاي هنري ربطي به حوزه ندارد، گفت: يك حوزوي مي

تواند كارشناس ديني براي يك كارگردان باشد و نظر بدهد؛ نه اين كه در اين زمينه ورود مستقيم داشته باشد.

وي تصريح كرد: هنر در كشور انقلابي بايد متناسب با رسالت انقلابي و اسلامي باشد و بر همين اساس، جريان هنر وقتي در مسير ديني قرار بگيرد، محتاج به اعلام نظر طلاب خواهد بود.

29/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha