شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024

معاون مرکز اسلامی هامبورگ در جمع مسلمانان آلمان که در مسجد امام علی(ع) هامبورگ جمع شده بودند، به بیان علائم حتمی و غیر حتمی ظهور پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین معصومی با اشاره به برخی عوامل تکوینی که خداوند متعال برای هدایت بشر به سوی ظهور منجی عالم در وجود انسان قرار داده است گفت: خداوند با قرار دادن این عوامل مانند عقل، و فطرت خواسته است بشر همواره به سوی نیکیها و محو بدیها یاری شود و به همین جهت همه انسانها در عقب انداختن ظهور آن حضرت نقش ایفا کنند.

* فصل مشترک ادیان در زمینه ظهور

وی ادامه داد: در عین حال همه مکاتب و خصوصا ادیان ابراهیمی دارای یک فصل مشترک هسنتد و همگی وقایعی را به عنوان حوادث قبل از ظهور منجی ذکر کرده اند. در تفکر اسلامی نیز همین امر صورت گرفته است و در روایات متعددی  ظهور آن حضرت مشروط به آمدن حوادثی شده است که به آنها علائم ظهور نیز می گویند.

معاون مرکز اسلامی هامبورگ با طرح این سوال که آیا بیان  این حوادث از سوی ائمه علیهم السلام به چه منظوری بوده است؟ گفت: نشانه هاي ظهور از نظر اسلام  به دو دسته امور و علايم غیر حتمی و امور و علايم حتمي تقسیم می شوند. آنگونه كه امام باقر(ع) آنها را به موقوفه و حتميه و امام صادق(ع) به حتمي و غير حتمي تقسيم كرده اند.

* نشانه های غیر حتمی ظهور

وی در توضیح نشانه هاي غير حتمي ظهور ابراز داشت:  همه حوادثی که در  روایات به عنوان  علامت ظهور ذکر شده است به استثنای  نشانه هايي كه صراحتاً در احاديث به حتمي بودن آنها اشاره شده است، همگی از  نشانه هاي غیر حتمی به شمار مي روند، چنانكه بزرگاني مانند شيخ مفيد، شيخ صدوق و شيخ طوسي بدان تصريح كرده اند. بدين معنا كه به جز نشانه هاي حتمي ظهور بقية آنها بنا بر مشيت و ارادة الهي ممكن است دچار تغيير و تبديل، تقدّم يا تأخّر شوند. به عبارت ديگر آنها ممكن است با تغيير و تبديل در شرايط و عوض شدن علل به گونة ديگري پديد آيند يا اصلاً رخ ندهند. مثلاً اگر در حديث به نزول بلايي (مشروط) اشاره شده باشد به واسطة توسل و استغفار مؤمنان و مسلمانان ممكن است در نزول آن تأخير رخ دهد يا اصلاً چنين بلايي به جهت عظمت عمل صالح ايشان نازل نشود يا اينكه مردم با برخي اعمال صالح يا ناصالح خود ظهور حضرت را دچار تعجيل يا تأخير كنند.

 حجت الاسلام معصومی افزود: مواردی همچون خسوف و کسوف نابهنگام، بارش بارانهای فراوان، مرگ و میر های بسیار زیاد، گسترش ظلم، و خروج دجال و موارد بسیار دیگری که معمولا روایات آنها چندان قابل اعتماد نیست.

* دجال کیست؟

وی درباره دجال گفت: از روایات اسلامی استفاده می شود دجال ستمکاری است که در آخر الزمان مردم را گمراه خواهد کرد. این امر در منابع هر سه دین ابراهیمی یعنی اسلام، مسیحیت، و یهود وجود دارد. در کتابهای مقدس و در انجیل واژه دجال بارها به کار رفته و از کسانی که منکر حضرت مسیح باشند و یا "پدر وپسر" را انکار کنند، به عنوان دجال یاد شده است (رساله یوحنا ، باب 2،آیه18و 22 ) این نشانه در مدارک اهل سنت به عنوان یکی از نشانه های برپایی قیامت دانسته شده .در برخی منابع اهل سنت سخن از کشته شدن دجال به دست حضرت عیسی علیه السلام است. 

مدیر سابق موسسه پژوهشی انتظار نور اظهار داشت: شايد بتوان علت بيان چنين اخباري را اين دانست كه اگر مسئله به اين شكل تبيين نمي شد، مؤمنان هم از احتمال حدوث آن حادثه باخبر نمي شدند و بدان مبتلا مي گشتند امّا پس از صدور حديث از ناحية معصوم(ع) و آگاه شدن مؤمنان و مسلمانان از آن، با دعا و توسل و استغفار و از بین بردن عوامل بوجود آورنده آن از پديد آمدن اینحوادث ناگوار ممانعت به عمل آورند يا سبب حدوث اتفاقي خوشايند شوند.

* علائم حتمی ظهور کدامند؟

 وی در بخش دیگر سخنان خود به علايم و امور حتمي ظهور اشاره و تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمودند : خروج سيّد خراساني و يماني، نداي آسماني مبني بر حقّانيت حضرت مهدي(ع)، شهادت نفس زكيّه و فرو رفتن سپاهيان سفياني در منطقة بيداء (بيابان بين مدينه و مكّه) از علائم حتمی است. در احاديث این علايم حتمي شمرده شده و هيچ گونه احتمال خلافی در مورد تحقّق آنها داده نشده وگرنه خلاف حتمي بودن آنها مي شد. در نتیجه اين نشانه ها با مسئلة ظهور ارتباط داشته و همگي مقارن ظهور رخ خواهند داد. بزرگواراني چون مرحوم آيت الله خويي در پاسخ به نويسندة كتاب سفياني و علامات ظهور، علّامه سيّد جعفر مرتضي عاملي، در كتاب خويش و شيخ طوسي، در غيبت خويش نسبت به اين موضوع تصريح و اذعان كرده اند كه: هر چند بنابر تغيير مصلحت ها با تغيير شروط اخباري كه به حوادث آينده مي پردازند، ممكن است دچار تغيير و تبديل شوند؛ جز آنكه روايت تصريح كرده باشد كه وقوع آن جريان حتمي است كه (با توجه به اعتماد ما به معصومين(ع) ما هم يقين به حدوث آنها در آينده پيدا مي كنيم و قاطعانه مي گوييم در آينده چنين خواهد شد.

* بیان علائم به معنای تعیین زمان ظهور نیست

حجت الاسلام معصومی ادامه داد: البته بیان این وقایع به هیچ وجه برای تعیین زمان ظهور نیست، زیرا روایات بسیاری دلالت دارد که زمان ظهور حضرت حجت (عج)  مخفی است و معنی ندارد که خداوند بخواهد زمان آن مخفی بماند و در عین حال با اشاره و علائم وقت آن را برای مردم معین کند. بنابراین، بیان اینگونه موارد تنها برای اثبات صحیح بودن ظهور است و نه برای تعیین وقت آن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha