یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

نقره های بکار رفته در ورق‌های قلمزنی شده را 1800کیلو و طلای بکار رفته در این ضریح را به 650/118 کیلو گرم رسانده است.

نجاری:

نجاری این ضریح مطهر را آقایان استاد مهدی دیدار و استاد اکبر رحیم ؛ اساتید کارگاه نجاری آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) بر عهده داشتند که مطابق نقشه های مهندسی رایانه‌ای،‌ساختمان اسکلت اصلی ضریح مطهر را با شیوه ای بدیع و دقیق ساخته اند.

قلمزنی و زرگری:

امر قلمزنی که در  واقع اجرای نقوش و خطوط است بر عهده استاد مصطفی خداداد زاده از اساتید بنام اصفهان می‌باشد،‌استاد خداداد زاده قلمزنی ضریح مقدس امام هشتم شیعیان(ع) را نیز در کارنامه خویش دارد، ایشان و تیم قلمزنی اش نقوش رسم شده توسط استاد فرشچیان و همچنین خطوط استاد موحد را بر روی ورق‌های نقره و طلا قلمزنی کرده و سپس این اوراق را بر روی سازه‌های چوبی سوار کرده اند.

قطر ورق‌های نقره و طلای بکار رفته در این ضریح مطهر متناسب جایگاه نصب بین 3 تا 4 میلیمتر است. این امر کل نقره های بکار رفته در ورق‌های قلمزنی شده را 1800کیلو و طلای بکار رفته در این ضریح را به 650/118 کیلو گرم رسانده است. همچنین قلمزنی سقف ضریح مطهر بر روی ورق های مس انجام شده که بعداز قلمزنی با طلا روکش گردید.

ریخته گری و تراشکاری:

قطر گوی و ماسوره هایی که در این ضریح مقدس بکار رفته است 8میلیمتر می باشد که در نوع خود بی سابقه است. ریخته گری این قطعات از آلیاژ نقره 95درصد تهیه گردید و با تلاش بی وقفه اساتید تراشکار در کارگاه ضریح و همچنین متخصصین شرکت «دنده سازان قم» و با همکاری آقای حسن باقرزاده تراش خورده و سنگ و پولیش شد، تا برای مونتاژ داخل پنجره ها آماده کردند. وزن این قطعات در مجموع به 2800 کیلوگرم رسیده است، قطعات گوی  و ماسوره را بولت‌هایی از جنس استاینلس استیل به هم متصل می کند.

داخل ضریح:

داخل ضریح مطهر از بخش‌های مختلف تشکیل شده است:

بخش اول: صندوقچه های منصوب بر مضجع شریف است که از همان صندوقچه های فعلی به خاطر نفاست و استحکامی که هنوز داراست استفاده خواهد شد.

بخش دوم: دیواره های ضریح مطهر است که پشت شبکه ها با شیشه ده میل و پشت ستون ها و نیز با ورق‌های مسی قلمزنی و آب طلا کاری شده پوشانده خواهد شد.

بخش سوم: تزئینات داخل سقف ضریح مطهر است که توسط استاد حسین ظفری زاده حقیقی؛ از اساتید بنام شیراز انجام شده است، در تزئینات داخلی از چوب‌های رنگی مانند: ساج،‌فوفل، نارنج و سرخدار که به صورت نقوشی زیبا و خطوطی دلنواز از اسماء الله و اسامی 14 معصوم و سور قرآنی مزین شده و در شمسه و گره چینی و یزدی بندی و مقرنس و معرق های رنگارنگ در آمده و استفاده شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha