جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پیام خود به آیین نکوداشت شیخ اعظم انصاری در قم بیان داشتند: بيش از سيصد نفر از فحول علماء نامدار مانند زعيم بزرگ آية‌الله العظمي ميرزاي شيرازي، آية‌الله العظمي ميرزاي رشتي و ميرزا ابوالقاسم كلانتر صاحب «تقريرات» و ميرزا حسن آشتياني صاحب «بحر الفوائد في شرح الفرائد» از تلامذه او به شمار مي‌آيندوسیره ایشان برای همه حوزویان درس والگو است

به گزارش خبرگزاری حوزه،متن پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:

بسم اللّه الرحمن الرحيم

قال اللّه تعالى: إنَّمَا يَخْشَى اللّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ

از محقّق طوسي منقول است كه خشيّت حالتي است كه براي علما هنگام درك عظمت الهي حاصل مي‌شود و راغب مي‌گويد: خَوْف يشوبه تعظيم و أكثر ما يكون ذلك عن علم بما يخشي منه و لذلك خصّ العلماء بها في قوله: إنَّمَا يَخْشَى اللّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ.

با اين مقدّمه كه معناي آن بسيار بزرگ، آموزنده و تكان‌دهنده است، شيخ بزرگ عظيم المنزلة، رفيع الدرجة و جليل المرتبة شيخ انصاري اعلي‌الله مقامه را يكي از فرزانگان و نمونه‌هاي تابان اين صفت مي‌بينيم.

در تاريخ زندگي با بركت او هر چه سير مي‌كنيم نشانه‌‌هاي نيل به اين مقام خشيت را لمس مي‌نماييم و پرهيزكاري، پارسايي، زهد، بي‌‌اعتنايي به زخارف، خوف از خدا، احساس مسئوليت و تعبّد و تخشّع از آن ظاهر است.

مقامات علمي او أظهر از آن است كه محتاج به بيان باشد. هنوز هم كه هنوز است و بعد از اينها و در اعصار آينده، آثار علمي و تأليفات و تعليقات او در فقه و اصول، و تحقيقات او در كشف معضلات مورد استفاده خواهد بود.

بيش از سيصد نفر از فحول علماء نامدار مانند زعيم بزرگ آية‌الله العظمي ميرزاي شيرازي، آية‌الله العظمي ميرزاي رشتي و ميرزا ابوالقاسم كلانتر صاحب «تقريرات» و ميرزا حسن آشتياني صاحب «بحر الفوائد في شرح الفرائد» از تلامذه او به شمار مي‌آيند. قريب دويست نفر از اعاظم بر تأليفات او شرح و حاشيه نوشته‌اند كه از آن جمله آية الله العظمي والد اين حقير مي‌باشند.

اين مراتب علمي و در كنار آن، ايمان به خدا و حالت خشيت، ايشان را از مفاخر بزرگ تربيت‌شدگان مكتب علم و معارف اهل بيت عليهم‌السّلام و در رديف قدماء اصحاب قرار داده است.

الحقّ وجود و سيره و رفتارش، تلاش و اهتمامش در ترويج دين و حفظ آثار و علوم اهل بيت عليهم‌السّلام براي همه‌ي ره‌جويان علم و فقاهت درس و هشدار است.

احتياط و ورع شيخ در صرف وجوه شرعيه و در مجموع، اطّلاع از سيره او و خواندن كرامات او، بهترين درس و اخلاق و تربيت است. سزاوار است كه مكرّر آنها را بخوانيم و خودمان و جامعه خودمان را با آن مقايسه كنيم.

در اينجا چند بيت شعر سروده خود را خدمت بزرگان و حضّار محترم جلسه تقديم مي‌دارم:

شيــخ انصاري سَرِ اعـلام و استاد فحول

بــازسـازي كرد با فـكر رسا علم اصول

مكتــب او مكتــب قرآن و فقه جعفــري

مــدرس او فيض‌بخش عـالم قدس عقول

صيت فضلش كرده پر اقطار و اكناف جهان

شـمس علــم او‌ نخواهد كرد از گيتي افول

اسوه اندر زهد و در تقوي و دانــش‌پروري

آگـه از تنزيــل و‌‌‌ از ‌تفسير و اســرار نزول

رفــت با پـاي عبادت ‌تا به محراب حضور

جُـ‌ـست با نور ولايت‌ سوي حق راه وصول

رحمـــت حق بر روان پـاك آن مرد بزرگ

تا درآيد صبح و شام و ماه و اعمام و فصول

اينجانب از اساتيد و فضلاي بزرگواري كه در اين جلسه با شكوه - كه به مناسبت بزرگداشت مقام علمي و معنوي شيخ اعظم تشكيل شده است- شركت كرده‌اند تشكّر نموده و از خداوند متعال مسألت دارم كه همه حوزويان محترم، راه و سيره آن بزرگوار و علماي سلف را الگو و اسوه براي رسيدن به مدارج بزرگ علمي و معنوي قرار دهند و سنّت حسنه سلف را در روش تعليم و تعلّم حفظ كنند و موجبات خشنودي قلب مقدّس صاحب اصلي حوزه‌ها حضرت بقية الله الاعظم ارواح العالمين له الفداء را فراهم نمايند و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

14 ذي‌الحجة الحرام 1433

لطف الله صافي

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha