جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024

غرب مواضع خصمانه ای علیه سودان دارد و مدام طرح های تجزیه طلبانه را در این کشور دنبال می کنند تا از یکسو توان این کشور به عنوان یک کشور ضد استبکاری را پایین بیاورند و از سوی دیگر، به امکانات آن مسلط شوند.

دکتر عبدالرحیم محیی الدین استاد دانشگاه و دیپلمات سابق سودانی در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه گفت: غرب مواضع خصمانه ای علیه سودان دارد و مدام طرح های تجزیه طلبانه را در این کشور دنبال می کنند تا از یکسو توان این کشور به عنوان یک کشور ضد استبکاری را پایین بیاورند و از سوی دیگر، به امکانات آن مسلط شوند.

وی ادامه داد: سودان یک میلیون میل مربع مساحت دارد و فقط مساحت زمین های کشاورزی آن به اندازه انگلستان و فرانسه است و طولانی ترین رودهای جهان در آن جریان دارد یعنی رود نیل با بیش از هزار کیلومتر طول. و علاوه بر نیل آبهای شیرین زیادی دارد. سودان همچنین مؤسسات زیادی دارد و دانشگاه ها و فرهنگیان زیاد و نفت و طلا و ... و آنها چون نمی­خواهند سودان پیشرفت کند در آن جنگ افروزی می­کنند و از مخالفان داخلی حمایت می­کنند. دکتر عبدالرحیم محیی الدین اظهار داشت: آنها فرزندان ما را در خارج فریب داده و با باز کردن حساب بانکی برای آنها و دادن سلاح، آنها را تشویق به جنگ داخلی می­کنند که این جنگ ها در نهایت به جدایی بخش زیادی از سودان و جنوب سودان منجر شد و الان به دنبال جدایی دارفور و ایجاد جنگ در تمام مناطق سودان هستند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره تعاملات علمی و فرهنگی بین ایران و سودان گفت: به نظر من این ارتباط و همکاری پایین تر از سطح مورد انتظار است. ما از ایران خواهش می­کنیم دانشگاه هایی برای آموزش سودانی ها باز کند. نه فقط در حوزه های دینی، زیرا ما خودمان جامعة القرآن الکریم و دانشگاه آفریقا و دانشگاه اسلامی داریم و چیزی که ما نیاز داریم این است که دانشکده های مهندسی و علوم پزشکی و فیزیک در سودان ایجاد شود؛ چرا که ایران در این زمینه ها به موفقیت هایی رسیده و این همکاری هنوز ایجاد نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha