دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024

بحرین تنها کشوری است که در میان جنبش های عربی، موضع نظام حاکم در آن به کلی با سایر نظام ها متفاوت است. مردم خواسته های مسالمت آمیزی دارند که با اعمال زور و خشونت نظام روبرو شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آیت الله شیخ عیسی قاسم در مسجد امام صادق(ع) بحریم ابراز داشت: این ملت باید از کشورهایی که به فتنه طایفی در اثر فتنه انگیزی انسان های نادان و دشمنان سیاسی مبتلا بوده اند عبرت بگیرد. چرا که ما همواره شاهد گسترش ترس و وحشت و ضعف و بدبختی در این کشورها بوده ایم و آتش فتنه از هر سو آنها را فراگرفته است. پس ملت ما نباید به ندای افراد فرصت طلبی که به دنبال از بین بردن منافع دیگران هستند پاسخ بگویند. آنها می¬خواهند تمام مقدسات و حرمت ها را به خاطر منافع مادی و دنیوی و رسیدن به مناصب و لذت های زودگذر خود فدا کنند.

وی در خصوص انقلاب بحرین و سایر کشورهای عربی اظهار داشت: واقعیت امروز ما حاکی از تغییرات و اصلاحات انقلابی در جهان عرب در دوسال اخیر می باشد که همچنان نیز ادامه دارد. تمام نظام های عربی که این جنبش ها در آنها اتفاق افتاده به نوعی به خواسته های مردم و انقلاب ها تن داده اند. برخی از آنها به خاطر کاهش خسارت ها و جلوگیری از پیامدهای غیر قابل پیش بینی از همان ابتدا به خواسته مردم پاسخ دادند و برخی از آنها پس از چند صباحی کوتاه آمدند و برخی از آنها هم در مقابل این جنبش مردمی ایستادند ولی پس از مدتی نرم شدند و به ناچار سرنگون شدند و در برخی از این کشورها نیز این درگیری همچنان ادامه دارد.

آیت الله عیسی قاسم گفت: حتی در نظام های جدید که این دوس ال اخیر ایجاد شده، شاهد وجود معترضانی هستیم که به نظر می‌رسد همه یا برخی از این کشورها نمی‌خواهند باروی کار آمدن نظام های جدید شاهد تکرار تجربه نظام های گذشته و سیاست زور و قدرت باشند. از همین رو این نظام های جدید به گفتگو و مذاکره تمایل دارند و تا جایی که برای آنها امکان دارد امتیاز می¬دهند اما بحرین تنها کشوری است که در میان این جنبش های عربی، موضع نظام حاکم در آن به کلی با سایر نظام ها متفاوت است و به طور کلی با نظام هایی که شاهد این جنبش ها بوده اند فرق دارد.

وی ادامه داد: در اینجا نیز مردم خواستار اصلاح هستند اما خبری از اصلاحات نیست. مردم خواسته های مسالمت آمیزی دارند که با اعمال زور و خشونت نظام روبرو شده اند. در بحرین مردم خشونت را محکوم می‌کنند اما با خشونت عملی و دعوت به خشونت روبرو هستند. دو سال از عمر جنبش ملت بحرین می‌گذرد که سال دوم نیز رو به پایان است امام نظام بحرین نمی¬خواهد به نصیحت ها گوش فرا دهد و گامی عملی در جهت اصلاحات برنداشته است.

* هوشیاری مراجع دینی در عراق

وی با اشاره به تحولات اخیر در عراق گفت: در مورد وضعیت فعلی عراق هم مراجع دینی با هوشیاری و بصیرت و حکمت و ایمان عمیق و احساس مسؤولیت سنگین شرعی و رعایت منافع کشور، طرح اصلاحات خود را که مبتنی بر بینش اسلامی و ملی بود مطرح کردند و تمام هدف این طرح نابودی فتنه ای است که عراق را تهدید می-کند تا اینکه عراق با تمام ارکان خود متحد و یکپارچه شود و در جهتی قرار گیرد که امنیت و استقرار و آزادی تمام مردم عراق فراهم وشد و همه مردم عراق از حقوق کامل برخوردار شوند. چنین موضعی موضع همیشگی مراجع تقلید و علمای آزاده بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha