یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، قانون­گذاری را بخش نرم ­افزاری انقلاب دانست که نیازهای جامعه را در قالب قانون به بدنه انقلاب تزریق می­کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، الهیار ملک­شاهی، در کارگاه «آشنایی با شکل قانون­گذاری در جمهوری اسلامی ایران» که در حاشیه بازدید گروهی از طلاب غیرایرانی مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم از مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون تلفیق برگزار شد، گفت: تعیین نوع حکومت ایران، نخستین رفراندومی بود که در ایران انجام گردید که بیشتر از 98 درصد مردم این کشور به نظام جمهوری اسلامی رأی دادند. 

وی، قانون اساسی نظام ایران را برگرفته از قرآن کریم عنوان کرد و افزود: در اصل چهارم قانون اساسی تأکید شده است که همه قوانین، باید بر اساس موازین اسلامی طرح گردد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این که در سیستم قانون­گذاری ایران، موازین شرعی رعایت می شود، بیان داشت: نمایندگان مجلس وظیفه دارند که قوانین را منطبق بر قانون اساسی و موازین شرعی تصویب کنند، هرچند که نظارت بعدی شورای نگهبان قانون اساسی که متشکل از دوازده مجتهد و حقوق­دان است، ضامن انطباق قوانین با موازین قانونی و شرعی است.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس، قانون­گذاری را بخش نرم ­افزاری انقلاب دانست که نیازهای جامعه را در قالب قانون به بدنه انقلاب تزریق می­ کند و یادآور شد: در نظام اسلامی، ارتباط با کشورهای جهان که برخی از آنها غیراسلامی نیز هستند، دارای اهمیت خاصی است، شاید در برخی از قراردادهای با این کشورهای خاص، رعایت موازین شرعی و قانونی نشده باشد که راهکار ما نظارت مجلس بر این دسته از روابط با این کشورها است.

وی، با اشاره به تفکیک قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: در قانون اساسی ایران اصل تفکیک قوا به دقت رعایت شده است تا تداخلی در انجام وظایف میان قوا به وجود نیاید.

ملک­شاهی، تساوی حقوق همه مردم و رعایت دموکراسی را ویژگی قانون اساسی ایران دانستف و ابراز داشت: دفاع از حقوق مردم مظلوم جهان، تنها جرم جمهوری اسلامی ایران است و مستکبران عالم به همین دلیل، در پی پایمال کردن حقوق قانونی مردم ایران در عرصه­های مختلف هستند.

 رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه کرد: این قدرت­ ها، حتی از نفوذ ایران در آمریکای لاتین نیز واهمه دارند؛ مدتی پیش نیز آمریکا  قانونی را برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ایران در این منطقه راهبردی به تصویب رساند.

وی در پایان گفت: از شما طلاب غیرایرانی درخواست می­کنم تا زمینه را برای حضور مسئولان قانونگذاری و قضایی کشورهای خود در جمهوری اسلامی ایران فراهم کنید تا تعامل مناسبی با آنها داشته باشیم.

برپایه این گزارش، در این کارگاه همچنین از خانم لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، به دلیل حضور فعال در برنامه­های قرآنی و حدیثی جامعه­المصطفی، شد تقدیر شد.

وی، در ضمن سخنانی گفت: نمایندگان مجلس، هر اندازه با طلاب غیرایرانی و کارهای بزرگی که آنها انجام می­ دهند، همراهی کنند، باز اندک است؛ چرا که فعالیت­ های تشکل­ های قرآنی و فرهنگی شما همانند سدی در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن است.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با بیان این که تشنگی شما به فراگیری علوم دینی، ما را بر آن داشته است که شما را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، بیان داشت: از آنجایی که مشاور دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز هستم، وظیفه خود می­ دانم که همه تلاش خود را در اشاعه وحدت اسلامی در بین ملل مسلمان به کار گیرم.

انتهای پیام 313/14

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha