یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
کد خبر: 306170
۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۸

روحاني فعال شوراي حل اختلاف استان كرمانشاه گفت: شوراهاي حل اختلاف مرجع صلح و سازش ميان مردم هستند.

حجت الاسلام نور حسين سليمي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري حوزه در كرمانشاه به مرجعيت شوراي حل اختلاف در زمينه ي صلح و سازش اشاره كرد وگفت: شوراهاي حل اختلاف زمينه ي سودجويي و سوء استفاده كنندگان را در زمينه شيوع اختلاف و درگيري از بين مي برند و صلح را در راس فعاليت هاي خود قرار مي دهند.

وي افزود: در این میان  حضور روحانیت در شوراهای حل اختلاف از تاثیر گذاری بالایی برخوردار است زیراروحانيت از قديم الايام مرجع و پناهگاه مردم در مسائل حل اختلاف و درگيري و ايجاد صلح و سازش بوده است.

سليمي به حضور خويش در همان  اوایل اجراي طرح شوراي حل اختلاف اشاره كرد و گفت: شوراهاي حل اختلاف در سال 83 بنيانگذاري شدند و من در آن زمان  در شعبه 2 شوراي حل اختلاف کرمانشاه مشغول فعاليت شدم.

حجت الاسلام   نور حسين سليمي اظهار داشت:  در آن زمان در استان كرمانشاه و شهرستان هاي اطراف تعداد 1200 شوراي حل اختلاف را داشتيم، اما در حال حاضر اين تعداد به 300 شعبه فعال کاهش پیدا کرده است.

 وی خاطر نشان كرد: روحانيون و همه ي كساني كه در شوراهاي حل اختلاف فعاليت مي كنند بايد با زبان و دانش خود سعي بر آن داشته باشند كه اختلافات پيش آمده را قبل از آنكه به دادگاه ها و دادسراها كشيده شود با كم ترين هزينه حل كنند.

 حجت الاسلام   سليمي  حضور روحانيت در شوراهای حل اختلافات را تاثیر گذار دانست وبیان داشت،  حضور یک روحاني جهت ميانجيگري و به كارگيري زبان صلح و سازش نقطه ي قوتي در دل مردم  ایجاد می کند.

اين روحاني فعال در شعبه شوراي حل اختلاف استان كرمانشاه افزود:  مراجعین به شورای حل اختلاف جهت حل اختلاف خود   به دو بخش كيفري و حقوقي تقسيم بندي مي شوندکه  تعقيب و زندان و غيره از مواردکیفری و چك، حقوق، سفته بانكي، مخابرات، احياء، مسائل خانوادگي، مطالبات، تخليه منزل و موارد اين چنيني زير مجموعه ي پرونده هاي حقوقي قرار مي گيرند.

وی در ادامه گفت: اين پرونده ها به صورت مجزا تقسيم بندي نشده است، لذا هر شعبه  حل اختلافي مي تواند هر پرونده اي را با توجه به تخصص و شگرد خود با كم ترين زمان و هزينه به اجرا برساند.

حجت‌الاسلام سلیمی خاطر نشان كرد: ابتكار عمل كاركنان در شوراهاي حل اختلاف و به كارگيري شگردهاي خاص براي حل و فصل دعوا و اختلاف يكي از ضروري ترين نيازهاي شوراي حل اختلاف مي باشد  .

 وي يادآور شد: خوشبختانه در سال هاي اخير تعداد مراجعات مردم كاهش پيدا كرده است و با توجه به دستگيري هايي كه از طرف مراجع قضايي و قانوني شكل مي گيرد افراد سعي دارند مشكلاتشان در همان شوراي حل اختلاف حل شود.

 حجت الاسلام  سليمي به تاثير بانوان در شوراهاي حل اختلاف اشاره كرد و تصريح كرد: حضور بانوان در حل و فصل دعوا و مرافعه هاي پيش آمده خانوادگي مي تواند تاثير بسزايي را داشته باشد لذا پرونده هايي كه به مشاوره هاي خانوادگي برمي گردد به اينگونه افراد ارجاء داده مي شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha