یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 306580
۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳

همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان با تقدیر از صاحبان مقالات برگزیده واهدا جوایز به آنها، به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان عصر امروز(10اسفند) با ارائه چند مقاله آغاز شد، که حجت الاسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی به ارائه مقاله « نقد دیدگاه رژیس بلاشر در قرائات قرآن پر داخت و حامد شیواپور در مقاله ای « نقش الهیات سلبی در تبیین‌های خاورشناسان از پدیده وحی در اسلام» را بررسی کرد وهادی منصوری در مقاله ای با عنوان «نقد و بررسی مقاله مطالعات قرآنی ما قبل 1800 میلادی» به سخنرانی پرداخت.

در گزارش کمیسیون‌های این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، معاون امور بین‌الملل حوزه های علمیه که دبیر کمیسیون تاریخ و اندیشه‌های استشراق بود در جمع بندی مباحث این کمیسیون گفت: بیشتر مستشرقان برای بیان مفهوم آیات قرآن دست به روش تاریخی زده‌اند در حالی که روش تاریخی علمی انسانی است.

وی افزود: به کار گرفتن روش تاریخی در فهم آیات قرآن امری نادرست است چون روش تاریخی یکی از علوم انسانی و برای شناسایی موضوعات مادی و علوم انسانی به کار گرفته می‌شود نه این که با آن موضوعات فوق مادی و الهی سنجیده شود.

در ادامه این همایش ،عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی با اشاره به آسیب‌های مطالعات قرآنی مستشرقان اظهار داشت: تناقض‌گویی به دلیل تعارض نگاه قدیمی و جدید، مطالعات میدانی برای ثبات اصالت قرآن و اشکالات دائرةالمعارف‌ها از آسیب‌های مطالعات قرآنی مستشرقان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی، ایجاد رشته‌های تخصصی قرآن و مستشرقان در رشته های مختلف، چاپ مجلات تخصصی در نقد استشراق، ایجاد بنیاد علمی قرآن و مستشرقان، ایجاد کتابخانه تخصصی، برگزاری همایش‌های تخصصی قرآن و مستشرقان، اعزام اساتید جهت فرصت‌های مطالعاتی به مراکز استشراق، ایجاد پرتال جامع قرآن و مستشرقان و برگزاری نشست‌های علمی مشترک با مستشرقان را از راه‌های مهم پاسخ به آسیب‌های مستشرقان عنوان کرد.

معاون آموزش جامعه المصطفی  نیز در این همایش در سخنانی  گفت: برگزاری همایش قرآن و مستشرقان، نشان دهنده عمق اهتمام به مسئله قرآن در جامعه المصطفی است.

وی تصریح کرد: در چهار دهه اخیر، با رشد جهانی بیداری اسلامی که نقطه عطف آن انقلاب اسلامی بود، توجه‌ها در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... به سمت جهان اسلام معطوف شد. در غرب، توجه مراکز علمی به تبع  سیاستگذاری‌های مراکز قدرت و سیاسی، به بنیان‌های اعتقادات اسلامی جذب شد.

حجت الاسلام والمسلمین علمی با بیان این که روش‌های تحلیل مستشرقان، می‌تواند زمینه حرکت خوبی در گفت وگوی علمی باشد، تصریح کرد: ما به عنوان مسلمان بر این باوریم که قرآن و اندیشه اسلامی، توان گفت‌وگو و دفاع از حقانیت خود را بر اساس شیوه‌های عقلانی دارد.

این استاد حوزه، با تأکید بر این که باید در مسیر نشان دادن چهره فاخر اسلام و قرآن کریم قدم بر داریم، خاطرنشان کرد: المصطفی به عنوان دانشگاه بین المللی در حوزه اندیشه اسلامی، نقش مهم و به سزایی را در این مسیر بر عهده دارد.

وی در ادامه قدم اول برای گفت‌وگو را آموزش لازم در علوم قرآن و حدیث دانست و یادآور شد: برای ورود به عرصه گفت‌وگوی علمی، باید با فراگیری زبان‌های اصلی، خود را به ابزار زبانی مجهز نموده و اقوال را از منابع اصلی آن دریافت نماییم.

معاون آموزش جامعه المصطفی یکی دیگر از نیازهای عرصه گفت‌وگو را شناخت مکاتب مختلف اسلام شناسی و قرآن پژوهی دانست و تصریح کرد: آشنایی نزدیک با تحولات و رصد آنها از مهمترین مواردی است که باید برای تاثیرگذاری بیشتر در عرصه گفت‌وگو به آن توجه داشته باشیم، باید با مشارکت، دعوت و ایجاد ارتباط با مراکز مختلف علمی، مؤثرتر قدم برداریم.

وی  ایجاد رشته‌های درسی و نوشتن رساله‌های مرتبط را مهم ارزیابی کرد و افزود: به همت اساتید قرآن و حدیث جامعه المصطفی،در حوزه قرآن و مستشرقان، فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

این استاد حوزه، تولید آثار مربوط به استشراق به زبان اصلی را یکی از فعالیت‌های المصطفی برشمرد و تصریح کرد: المصطفی با ارائه آثار خود به زبان‌های مختلف در عرصه بین‌الملل، می‌تواند تأثیرات زیادی بر روی مخاطبین خود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علمی در پایان با تأکید بر ایجاد و حفظ ارتباط میان مراکز جهان اسلام، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در طی گفت‌وگوی علمی، که در سایه قرآن کریم برقرار می‌شود، گام‌های مؤثرتری در جهت صلح جهانی و در مسیرسعادت بشری برداریم.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha