پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024

به دلیل ضعف و سوء مدیریت فرهنگی و غفلت، به جای این که آتش‌بازی نوجوانان در چهارشنبه پایانی سال که مسئله‌ای بسیار ساده بود را هدایت و کنترل کنیم، امروز به بحرانی در کشور تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلیمن محمد غفوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به فرارسیدن خرافه چهارشنبه سوری، گفت: در ایران باستان، آیین‌هایی به عنوان آیین ملی با اهداف خاصی که بیشتر به  بهانه شادی، دید و بازدید و یا برقراری انس و الفت بود، برگزار می‌شد.

وی با اشاره به وجود خرافات در برخی از این آیین‌ها، ادامه داد: در کنار آیین‌های درست، آیین‌هایی هم به دلیل باورهای ضعیف و ارتباط کم جوامع با آموزه‌های الهی، جنبه علمی و دینی نداشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، روشن کردن آتش و از روی آن پریدن به بهانه‌هایی چون دور کردن بلایا و... را از جمله این خرافات دانسته و گفت: در میان آیین‌های باستان که برخی مثبت بود، آیین‌هایی نیز وجود داشت که با خرافات هراه بود؛ مانند روشن کردن آتش برای دور کردن شیاطین؛ البته این باور در برخی ملت‌ها از جمله در هند نیز دیده می‌شود که برای افراد بیمار، اعمالی انجام می‌دهندکه جن و ارواح خبیث را از او دور کنند!

وی با اشاره به تضعیف و از بین رفتن بسیاری از این خرافات، پس از ورود اسلام به ایران، خاطرنشان کرد: با ورود اسلام به ایران و ظهور باورهای دینی و الهی در جامعه، بسیاری از این باورهای نادرست از بین رفت؛  هرچند در دوره معاصر از سوی حکومت‌های شاهنشاهی ایران، بر برخی از این خرافات تأکید شد، ولی با پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی، جلوی آنها گرفته شد.

حجت‌الاسلام والمسلیمن غفوری، گسترش آیین چهارشنبه سوری را نتیجه سوء مدیریت فرهنگی عنوان کرد و گفت:‌ به دلیل ضعف فرهنگی و غفلت، به جای این که آتش‌بازی نوجوانان در چهارشنبه پایانی سال که مسئله‌ای بسیار ساده بود را هدایت و کنترل کنیم، امروز این مسئله به بحرانی در کشور تبدیل شده است که برای جلوگیری از حجم گسترده آسیب‌ها و خطرات آن، باید نیروهای انتظامی و امنیتی وارد عمل شوند.

وی با انتقاد از این که برخی منتظرند بحرانی درجامعه شکل بگیرد و پس از آن با اقداماتی، میزان آسیب‌های آن را کم کنند، ابراز داشت: مشکل اصلی ما این است که در سیاست‌گذاری فرهنگی ضعیف عمل کرده و نمی‌توانیم جامعه را تغذیه و این ایرادات را برطرف کنیم و نمونه‌های خوب را جایگزین آن نماییم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: باید رسوم اسلامی و  یا حداقل رسومی که منافاتی با عقل و شرع نداشته باشد را ‌جایگزین رسوم خرافی کنیم؛ البته این مسئله با برنامه ریزی و کار فرهنگی محقق می شود.

انتهای پیام  15/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha