یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024

اسلام شادی و تفریح را نیازی فطری انسان می‌داند و ائمه معصوم(ع) نیز نسبت به این مسئله نگاه ویژه‌ای داشتند.

مرضیه اسکندر جوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به فرا رسیدن ایام نوروز و توجه مردم به شادی و تفریح، اظهار داشت: اسلام شادی و تفریح را نیازی فطری می‌داند و ائمه معصوم(علیهم‌السلام) نیز نسبت به این مسئله نگاه ویژه‌ای داشتند.

وی با بیان این که مهم‌ترین مسئله در عرصه شادی و تفریح، همخوانی آن با معیارهای و موازین اسلامی است، ادامه داد: از نظر لغوی، شادی حالت مثبتی است که در مقابل غم قرار می گیرد و تفریح نیز به معنای شادی کردن است، ولی دانستن این مسئله مهم است که انسان به دنبال شادی‌ باشد که همراه با معیار اسلامی و در محوریت توحید باشد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه در تبیین چگونگی قرار داشتن شادی در محور توحید، ابراز داشت: از دیدگاه اسلام شادی و تفریحی ممدوح است که موجب دوری ما از گناه و احیای ارزش‌های دینی و اسلامی شود؛ در قرآن نیز هروقت از شادی سخن می‌گوید  توأم با اهداف الهی و معنوی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که قرآن و اسلام با شادی‌های دنیوی مخالف نیست، تاکید کرد: اسلام با شادی و تفریحی موافق است که زمینه‌ای برای شادی اخروی شود؛ از این رو در آموزه‌های قرآنی و روایی بر این مسئله اشاره شده است که شادی دنیوی در برابر شادی اخروی چیزی نیست.

اسکندر جوی با استناد به روایتی از امیر المؤمنین(ع) درباره شادی، گفت: بر اساس روایت این امام معصوم، شادمانی موجب انبساط روح و نشاط می‌شود؛ سایر امامان معصوم(ع) نیز افراد را به پوشیدن لباس نو و روشن، استفاده از ‌عطر و خوشبو کردن توصیه می‌کنند؛ چرا که این مسئله غم‌های انسان را از بین می‌برد؛ این‌ موارد نمونه‌هایی از توجه اسلام به شادی است.

وی با بیان این که شادی و تفریح بدون رعایت معیار های اسلامی، مذموم است، افزود:  قرآن می‌فرماید موقعی که مؤمنان پیروز می‌شوند، روزی است که شاد هستند؛ همچنین امام صادق(ع) ‌شادی را به سه خصلت وفاداری، ‌رعایت حقوق دیگران و ایستادگی در برابر مشکلات بیان می‌دارند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه به دیگر معیارهای تفریح و شادی ممدوح در اسلام اشاره کرد و گفت:‌ بر اساس آموزه‌های اسلامی، یکی از شادی‌ها، پرهیز از گناه و اطاعت خداوند است؛ همچنین یکی دیگر از شادی‌ها احیای حق و از بین بردن باطل می‌باشد.

اسکندرجوی با بیان این که آموزه‌های اسلامی به جای به هم خندیدن، بر با هم خندیدن توصیه می‌کند، افزود: این که انسان‌ها دور هم جمع شده و حرف‌های نادرست و ناپسند را به زبان آورند و یا غیبت و مسخره نمایند، بعد هم بگویند که «شاد شدیم»، این درست نیست و اسلام با آن مخالف است، از نظر اسلام، افراد باید به جای به هم خندیدن، با هم بخندند.

انتهای پیام// 15/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha