شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
کد خبر: 309093
۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳

خبرگزاری حوزه /ماه جمادى الثانيه روزهاى حزن و سرور را با هم در خود جاى داده است.

خبرگزاری حوزه /ماه جمادى الثانيه روزهاى حزن و سرور را با هم در خود جاى داده است. شهادت حضرت زهرا (عليهاالسلام)، وفات حضرت ام كلثوم (عليهاالسلام)، وفات حضرت ام البنين (عليهاالسلام)، شهادت سلطان على بن محمد الباقر (عليه‌السلام)، وفات حضرت سيد محمد بن على الهادى (عليه‌السلام)، و شهادت ابراهيم بن مالك اشتر حوادث حزن انگيز اين ماه هستند.

روز از دواج والدين پيامبر (صلى‌الله‌عليه‌وآله) حضرت عبدالله و آمنه (عليهاالسلام)، سپردن پيامبر (صلى‌الله‌عليه‌وآله) به حليمه سعديه، ولادت حضرت زهرا (عليهاالسلام) و مرگ هارون الرشيد وقايع سرور آفرين اين ماه اند.


* سوم جمادى الثانیة، شهادت حضرت زهرا (عليهاالسلام)

امام موسی کاظم  (عليه‌السلام) مى فرمايد: ان فاطمه صديقه شهيده : ((همانا فاطمه راستگو و شهيده است).

در اين روز در سال 11 ه‍ بنابر قول 95 روز، شهادت حضرت بتول عذراء مظلومه مضروبه حضرت سيد النساء فاطمه زهرا (عليهاالسلام) به وقوع پيوسته است.

بعد از شهادت و دفن پيامبر (صلى‌الله‌عليه‌وآله) سه بار به منزل اميرالمؤمنين و فاطمه زهرا (عليهاالسلام) هجوم آورده، و در هر بار به طريقى جسارت به اهل بيت (عليهم‌السلام) كردند. در يكى از اين دفعات، كه در منزل آن حضرت را آتش زدند و به زور وارد منزل شدند، حضرت صديقه (عليهم‌السلام) پشت در بودند.

با اينكه مى دانستند آن حضرت پشت در است، بالگد و فشار در را باز كردند، و ميخ در سينه آن مخدره را آزرد و محسن (عليه‌السلام) سقط شد آن حضرت بيهوش روى زمين قرار گرفت، و حضرت مولى الموحدين (عليه‌السلام) را با سر و پاى برهنه و دست بسته به طرف مسجد بردند.

وقتى حضرت زهرا (عليهاالسلام) به هوش آمدند به دنبال اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) رفتند، و از بردن آن حضرت به مسجد مانع شدند. داخل كوچه جلو چشم همسرش اسد الله الغالب اميرالمؤمنين على بن ابى طالب (عليهم‌السلام)، با تازيانه و غلاف شمشير بر بدن حضرت صديقه شهيده (عليهاالسلام) زدند كه طبق بعضى روايات از بازوى آن حضرت خون جارى شد و باز بيهوش روى زمين قرار گرفتند.

 

* مدينه در شهادت فاطمه (عليهاالسلام)

روز شهادت آن حضرت، مدينه مثل روز شهادت خاتم الانبياء (صلى‌الله‌عليه‌وآله) شده بود. كوچك و بزرگ از زن و مرد، نالان و گريان بودند. بدن مطهر آن حضرت شبانه غسل داده شد و هنگام غسل، اميرالمؤمنين و حسنين و زينبين (عليهم‌السلام) و فضه خادمه و اسماء بنت عميس حاضر بودند. سپس عده‌اى از گلهاى سر سبد اصحاب اميرالمؤمنين (عليه‌السلام): سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و... حاضر شدند و بدن را دفن كردند.

در بقيع، چهل صورت قبر ترتيب دادند و بر آنها مقدارى آب ريختند. فرداى آن روز منافقين قصد نبش قبر را نمودند، ولى اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) اجازه نفرمودند.

احتمالات در محل دفن آن حضرت متعدد است، ولى زيارت آن حضرت در مسجد النبى (صلى‌الله‌عليه‌وآله)، حجره خود آن حضرت - كه در زمان ما جزء صحن مسجد است - بين محراب و منبر، و در بقيع وارد شده است .

مدت عمر آن مخدره مظلومه 18 سال و 60 روز يا 90 روز است . سال شهادت يازدهم هجرى استم

 

* مرگ هارون الرشيد

در شب چهارم سال 193 ه‍ هارون الرشيد در سن 45 سالگى به درك واصل شد. او 23 سال خلافتكرد و قبرش پشت سر امام رضا (عليه‌السلام) قرار دارد، و جا دارد زائرين هارون را لعنت كنند.

 

* هشتم جمادی الثانیه

در هشتم  این ماه در سال 1377 هجری قمری عالم جلیل القدر سید شرف الدین عاملی رحلت کرد.

 

* دوازدهم جمادى الثانیة

حركت به سوى خبير

در روز دوازدهم جمادی الثانی سال هفتم هجرى پيامبر (صلى‌الله‌عليه‌وآله) با 400 نفر به سوى خيبر حركت کردند.

 

* وفات حضرت ام البنين (عليهاالسلام)

در سال 64 ه‍ سیزدهم جمادی الثانی حضرت ام البنين (عليهاالسلام) همسر اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) و مادر قمر بنى هاشم (عليه‌السلام) از دنيا رحلت نمودند.

نام مبارك آن حضرت فاطمه، و كنيه شريفش ام البنين است، و آن حضرت به همین كنيه معروفند. پدر آن حضرت حزام بن خالد، و مادرشان ليلى دختر شهيد بن ابى عامر است .

اميرالمؤمنين آن حضرت را به همسرى برگزيد و خداوند چهار پسر به آن حضرت عنايت فرمود: حضرت قمر بنى هاشم عباس (عليه‌السلام)، عبد الله، جعفر و عثمان (عليهم‌السلام)، كه هر چهار پسر در كربلا شهيد شدند.

2- در این روز جعفر بن حسن معروف به محقق حلی دانشمند و عالم بزرک شیعی در سال 676 قمری رحلت کرد.

 

* رحلت دو عالم نام‌آور

در 14 جمادی الثانی فقیه بزرگوار میرزا حبیب الله رشتی مرجع بزرگ شیعه  در سال 1312 قمری درگذشت .

2-عالم ربانی آیت الله میرزا احمد آشتیانی نیز در چنین روزی در سال 1395 قمری به دیدار حق شتافت

 

* پانزدهم جمادی الثانی

در چنین روزی محقق کبیر فخر المحققین محمد حسن حلی در سال 771 هجری تن در رخ خاک کشید و به دیار باقی رحلت کرد.  در چنین روزی همچنین فقیه جلیل القدر میرزا ابوالقاسم قمی در سال 1353 هجری قمری به دیار باقی شتافت .

 

* ازدواج حضرت عبدالله و آمنه (عليهم‌السلام)

19 جمادی الثانیه روز ازدواج حضرت عبدالله و آمنه (عليهم‌السلام) و والدین گرامی حضرت به رسول اكرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) است. سزاوار است مؤ منين آن شب را تعظيم و احترام نمايند و به عبادت احياء كنند.

 

* ولادت حضرت زهرا (عليهاالسلام)

در بیستم جمادی الثانی حضرت حوراء انسيه عذراء بتول ام ابيها حضرت فاطمه زهرا (عليهاالسلام) در سال پنجم بعثت در مكه مكرمه به دنيا آمد.

 

* وفات حضرت ام كلثوم (عليهاالسلام)

جناب ام كلثوم (عليهاالسلام)، چهار ماه پس از بازگشت از كربلا به مدينه 21 جمادى الثانی از دنيا رفتند. پدرشان مولى الموحدين اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) و مادرشان حضرت زهراى مرضيه (عليهاالسلام) است.

صاحب رياحين الشريعه به نقل از اعيان الشيعه مى فرمايد: اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) آن مخدره را به عون بن جعفر طيار تزويج نمودند.

آنچه در مورد از دواج ام كلثوم (عليهاالسلام) با غير عون بن جعفر نقل شده از بافته‌هاى مخالفين است . آن حضرت در واقعه جانسوز كربلا حضور داشتند و بعد از شهادت امام حسين (عليه‌السلام) و اهل بيت و اصحابشان در كنار خواهرشان حضرت زينب (عليهاالسلام) از بانوان و يتيمان محافظت مى نمود، و اشعار آن حضرت در فراق برادر در كربلا مشهور و جانسوز است .

 

22 جمادى الثانیة

* درگذشت  ابوبكر

در سال 13 ه‍ عبد الله بن عثمان معروف به ابوبكر بن ابى قحافه در سن 67 سالگى، درگذشت.

2-در چنین روزی در سال 1340 هجری قمری فقیه فرزانه آیت الله ملا حبیب الله کاشانی رحلت کرد.

 

* شهادت سلطان على بن محمد الباقر (عليه‌السلام)

در اين روز در سال 116 ه‍ جناب ابوالحسن سلطان على فرزند امام باقر (عليه‌السلام) در اردهال كاشان به شهادت رسيد.

و بعد از سه سال از شهادت پدر بزرگوارش ‍ در سال 116 ه‍، مخالفين، عده‌اى از دوستان و مواليان و منسوبين به آن حضرت شهيد كردند.

از آنجا كه 27 جمادى الثانی  در سال شهادت آنحضرت مصادف با 17 مهر ماه شمسى بوده، هر سال به مناسبت سالگرد آن حضرت در جمعه دوم مهرماه مراسم قالى شويان همراه با عزادارى با شكوهى كنار قبر مطهرش ‍ برگزار مى شود.

هم‌اكنون درسرداب زير ضريح مقدس آن حضرت، بدن مبارك حدود صد نفر از آن شهداى بزرگوار وجود دارد كه مرحوم آيه الله سيد شهاب الدين مرعشى نجفى پیکر تازه و سالم آنان را مشاهده فرموده اند.

 

* سپردن پيامبر (صلى‌الله‌عليه‌وآله) به حليمه سعديه

در 28 جمادى الثانی جناب عبدالمطلب (عليه‌السلام) نور چشم خود پيامبر را در اطراف كعبه طواف داد و آن حضرت را براى شير دادن به حليمه سعديه سپرد(349).

 

* وفات حضرت سيد محمد فرزند امام هادى (عليه‌السلام)

حضرت سيد محمد فرزند امام هادى (عليه‌السلام) در 29 جمادى الثانی سال 252 ه‍ در سامراء از دنيا رفت.

آن حضرت را ابوجعفر و ابوعيل و سيد محمد بعاج نيز مى گفتند.

جلالت قدر و منزلت او به حدى بود كه عده‌اى از شيعيان گمان مى كردند بعد از امام هادى (عليه‌السلام) آن بزرگوار امام خواهد بود، ولى با رحلت ايشان در زمان پدر بزرگوارش بر همه معلوم شد كه امام حسن عسكرى (عليه‌السلام) امام پس از ايشان است .

امام عسكرى (عليه‌السلام) به جناب سيد محمد (عليه‌السلام) علاقه وافرى داشت، آن حضرت را در منطقه‌ای به نام بلد، در شش فرسخى سامراء دفن نمودند، كه هم‌اكنون قبر او در آنجا معروف است .

كرامات زيادى از آن حضرت مشاهده شده، و داراى گنبد و صحن و غرفه‌هاى متعدد است، و دوستان اهل بيت (عليهم‌السلام) به زيارت آن بزرگوار مشرف مى شوند. نسب سادات آل بعاج در عراق و خوزستان به على و احمد، فرزندان سيد محمد بعاج منتهى مى شود.

 

* شهادت ابراهيم بن مالك اشتر

در پایان اين ماه در سال 71 ه‍ ابراهيم پسر مالك اشتر نخعى (رحمةالله) به شهادت رسيد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha