یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024

ظهر امروز در مراسمی نخستین شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اوقاف در سطح کشور به صورت پایلوت در قزوین افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین در  مراسم افتتاحیه این شعبه که در سالن اجتماعات اداره کل اوقاف و امور خیریه قزوین برگزار شد، اظهار داشت: تأسیس این شعبه که مجوز ایجاد آن در کمتر از یک ماه از سوی دادگستری استان صادر شد، گام مهمی در راستای استیفای حق موقوفات و بقاع متبرکه به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی افزود: بهمن ماه سال گذشته جلسه‌ای با حضور دادستان عمومی و انقلاب قزوین و مدیران ارشد دادگستری استان برگزار و در آن مقرر شد با توجه به حجم بالای پرونده‌های دعاوی مرتبط با موقوفات و بقاع متبرکه در محاکم قضایی، شعبه ویژه‌ای از حل اختلاف به نام اوقاف در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تأسیس شود.

به گفته وی،  این اقدام استان قزوین از سوی سازمان اوقاف کشور مورد تقدیر قرار گرفت و به عنوان یک عمل ابتکاری، برای اجرا به ادارات کل اوقاف سراسر کشور ابلاغ شد.

وی بیان کرد: موضوع یکی از بخشنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای کاهش آمار دعاوی و حل و فصل اختلافات بین سازمان اوقاف و برخی از متصرفان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بسیاری از متصرفان نیز تقاضای تسهیل در رسیدگی به این دعاوی را در دادگاه‌های سراسر کشور برای کوتاه‌تر شدن زمان حل این اختلافات داشتند که ایجاد شعبه تخصصی در تحقق این خواسته تأثیرگذار است.

بر اساس اعلام اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین، وی گفت: رسیدگی به پرونده‌های اوقافی، جلوگیری از اطاله دادرسی، ابلاغ اظهارنامه‌های قضایی وحل و فصل موارد مطروحه از طریق سازش که اساس کار شورای حل اختلاف به شمار می‌رود، از جمله اهداف ایجاد این شعبه است.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان قزوین افزود: ایجاد تعامل با مستأجران و متصرفان موقوفات یکی دیگر از این اهداف است؛ چراکه به گفته آنان وجود شرایطی برای بحث در خصوص اختلافات، می‌توانست تا حدی نیاز به پیگیری قضایی را مرتفع سازد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha