دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024

نشست تفقه در دین به همت بخش فرهنگ و ارتباطات شورای علمای بحرین با حضور جوانان و میهمانانی همچون شیخ شاکر الفردان و دکتر احمد علی هلال برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دکتر احمد علی هلال در مقاله خود با عنوان جنبش سیاسی و واقعیت دینی گفت: ما باید میان فعالیت سیاسی و جنبش سیاسی فرق بگذاریم. فعالیت سیاسی در واقع ایجاد موازنه میان حقوق و و تکالیف شهروندان است و امری است که مربوط به حکومت میباشد. اما چیزی که با واقعیت دینی تطبیق دارد همان جنبش سیاسی است و همان است که رابطه انسان با خود و با انسان های دیگر و با خداوند و هستی را معلوم میکند اما در اینجا میان فعالیت سیاسی و فعالیت دینی توازن برقرار نیست.

شیخ فردان نیز در مقاله خود با عنوان اسباب اصلی عدم مشارکت مردم در برنانه های دینی، با مطرح کردن این پرسش که واقعا علت اصلی کناره گیری و عدم مشارکت مردم در برنامه های دینی و سخنرانی ها چیست گفت: این مساله مربوط به دوره خاصی از زمان نیست بلکه بسته به شرایط تغییر میکند و شرایط زمان نقش مهمی در شکل گیری آن دارند.

وی گفت: در مورد عوامل کناره گیری مردم از محافل دینی میتوان به سه عامل اصلی و مهم اشاره کرد و گفت: برخی از این اسباب مربوط میشود به مبلغان و مسؤولان تبلیغی و معرفت دینی آنها و ابزارهای رساندن این معلومات به دیگران و همچنین رفتار آنها به عنوان الگو در میان مردم.

شیخ فردان تاکید کرد که یک مبلغ باید مضامین و معارفی را که میخواهد به دیگران منتقل سازد به خوبی بفهمد چرا که در غیر این صورت این معلومات را به صورت ناقص و مخدوش به دیگران منتقل میکند. در این میان ابزارهای انتقال این معلومات نیز اهمیت دارد چرا که رقابت امروز بر سر کیفیت ارائه اطلاعات به دیگران است.

وی افزود: یک مبلغ یا مرکز تبلیغی تا زمانی که قدرت ارائه مناسب اطلاعات کتاب ها و اندیشه ها را نداشته باشد و نتواند این اطلاعات را در قالب های جدید به مردم ارائه کند ناقص است.

این چهره دینی و فرهنگی بحرین گفت: طرف دیگر این معادله مردم هستند که باید بفهمیم چگونه میتوان آنها را به این معارف جذب کرد؟ مردم هرگاه مجموعه ای از معارف را ندانند و نسبت به آن جاهل باشند طبیعی است که اقدامی برای نزدیکی به آن نمیکنند و حتی اگر نسبت به وجود چنین معلوماتی آگاه باشند باید بدانند که این معارف در چه اولویتی برای یادگیری قرار دارد؟ و طبیعی است تا زمانی که مردم جواب این پرسش ها را پیدا نکنند جذب این معارف نمیشوند چون اولویت های دیگری برای یادگیری احساس میکنند.

وی گفت: در جامعه همواره نوعی تضارب میان افکار و اندیشه های عرفی و افکار و فرهنگ دینی وجود دارد و همواره توده مردم بر اساس عرف عمل میکنند و در تعامل خود آن را مقدم میدارند و افکار دینی در مرتبه دوم اهمیت قرار میگیرند.

در این نشست جوانان نیز حضور و مشارکت فعالی داشتند و در بحث های مطرح شده شرکت کرده و نظریات خود را در این باره بیان کردند.

در پایان این نشست، شرکت کنندگان از برپایی چنین نشست هایی استقبال کردند به ویژه با توجه به برپایی آن در فضای باز علمی و استفاده از جوانان و دادن فرصت اظهار نظر به آنها.

حاضران از شورای علمای بحرین و سایر مؤسسات دینی خواستار تکرار چنین جلساتی برای جذب مردم و افزایش آگاهی های جامعه از برنامه های دینی و ترغیب جوانان به حضور در چنین فعالیت هایی شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha