شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024

همایش نکوداشت مرحوم آخوند خراسانی با پیام آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی، در مدرسه خاتم‌الاوصیاء(عج) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام‌ و المسلمین عصاری، مدیر مدرسه علمیه خاتم‌الاوصیا(عج) با اشاره فعالیت‌های صورت گرفته در این مدرسه، تصریح کرد: با توجه به تخصصی بودن مباحث مطروحه در این مدرسه، نیازمند برگزاری نشست‌ها و همایش‌های تخصصی در زمینه فقه و اصول با حضور بزرگان حوزه هستیم.

وی افزود: برگزاری همایش‌های تجلیل از شخصیت‌های بزرگ فقهی و اصولی حوزه نظیر شیخ اعظم انصاری و مرحوم آخوند خراسانی در همین راستا برگزار شده است تا طلاب با تراث عظیم شیعه در حوزه‌های عقلی و نقلی و علوم مختلف به ویژه فقه و اصول آشنا شوند.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین نظری‌منفرد نیز در این همایش به جایگاه والای مرحوم آخوند در تولید منابع درسی حوزه اشاره کرد و گفت: مرحوم آخوند از بزرگانی است که توانست آثاری ماندگار برای آیندگان بر جای گذارد و تا همین امروز نیز حوزه‌های علمیه بر سر این سفره پر برکت نشسته‌اند.

وی در ادامه به ذکر مباحث اخلاقی مرحوم آخوند خراسانی پرداخت و  افزود: ایشان از بزرگانی بود که به رغم مرجعیت و استادی محض حوزه‌های علمیه، بی‌نهایت با اخلاص، ساده‌زیست، سخاوتمند، کم خواب و در برخورد با طلاب و مردم بسیار فروتن بود.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه در سخنانی به ذکر روش‌های استنباط علمی اصولی مرحوم آخوند خراسانی در کفایةالاصول است.

وی در این باره گفت: کتاب کفایةالاصول دارای ویژگی‌هایی است که آن را ممتاز کرده است و این کتاب به قدری قوی است که توانست به کتابی کم ایراد و پرقوت در حوزه علمی شیعیان مبدل شود و تا امروز نیز این قوت باقی‌ مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست افزود: مرحوم آخوند به رغم تواضع فوق‌العاده‌ای که در مقابل استاد خویش داشتند، در مباحث علمی بسیار سختگیر بودند و توانستند با همین صراحت در بیان علم و اصول را به مراتب بالایی جلو ببرند.

در این همایش همچنین موسی نجفی مورخ و از اساتید دانشگاه به ذکر مباحثی پیرامون تاریخ شناسی دوران فقاهت و مرجعیت مرحوم آخوند خراسانی در حوزه و سیاست پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha