شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد گفت: قطعا اخلاص و روح بزرگ مرحوم آخوند سبب شد که کفایه ایشان تا امروز ماندگار باشد و نام آخوند خراسانی در محافل حوزوی و علمی بدرخشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، استاد حوزه علمیه قم، امروز در همایش نکوداشت مرحوم آخوند خراسانی که در مدرسه عالی خاتم‌الاوصیا‌(عج) قم برگزار شد با اشاره به جایگاه مرحوم آخوند در بین علمای شیعه در طول تاریخ، گفت: اسلام ارزش‌های مختلفی را مدنظر قرار می‌دهد و الگوهای رفتاری و ارزشی را در اختیار بشر گذاشته و در قرآن و کلام معصومین(ع) براین مسئله تاکید شده است.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی‌(ع)، علم و ادب را از بالاترین ارزش‌های انسانی و الهی ذکر کرد و ادامه داد: یکی از ارزش‌های بسیار مهمی که انسان را در رسیدن به کمال یاری می‌کند، تعقل و تفکر است؛ البته تعقل غیر از علم است، ولی پایه رسیدن به معلومات محسوب می شود.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین نظری‌ منفرد خاطرنشان کرد: مرحوم آخوند در سال 1255 در خراسان متولد شد و برای ادامه تحصیل از حوزه علمیه خراسان به قصد نجف مدتی را در سبزوار توقف کرده و از محضرت ملاهادی سبزواری بهره‌های فراوان برد، پس از آن دو سال و نیم در تهران ماند و از محضر علمای تهران بهره جست و سپس راهی نجف اشرف شد.

وی افزود: ایشان در سه سال آخر عمر شیخ اعظم انصاری به شاگرد مبرز ایشان تبدیل شد و در همان مدت از درس اخلاق مرحوم آقا سید علی شوشتری بهره های فراوانی برد و سلوک رفتاری و اخلاقی مرحوم شوشتری تاثیرات عمیقی در وجود ایشان گذاشت.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: میرزای شیرازی همچون ملاهادی سبزواری و شیخ اعظم به نبوغ خارق‌العاده آخوند خراسانی پی برد و تاثیرات فراوانی را بر ایشان گذاشت

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ادامه داد: مرحوم آخوند در سن 35 سالگی تدریس در نجف را آغاز کرد که در همان موقع شاگردان ایشان بین هزار و دویست تا دو هزار نفر بودند که چهارصد نفر آنها مجتهد مسلم بودند.

وی با اشاره به سلوک رفتای مرحوم آخوند خراسانی عنوان کرد: ایشان مردی ساده‌زیست بود و شاگردپروری و همرنگی با شاگردان از دیگر خصوصیات برجسته ایشان به شمار می رود و همه شاگردان ایشان بر این مطلب اذعان دارند.

وی اضافه کرد: ایشان نسبت به مردم رئوف و دلسوز بودند و هر آنچه که داشتند را به فقرا می‌دادند و حتی در روزهایی که آب نجف شور می‌شد و فقرا توان خرید آب شیرین را نداشتند، پول آن را پرداخت کرده و خود آب شور مصرف می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ایشان تاثیرات بسیار زیادی در بصیرت سیاسی طلاب و مردم عصر خود داشتند و همچون میرزای شیرازی شخص بسیار بابصیرت و تیزهوشی بودند؛ شب‌ها را به مناجات و ذکر و مطالعه می‌گذراند و روزی دو وعده بیشتر غذا نمی‌خوردند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در پایان یادآور شد: قطعا اخلاص و روح بزرگ مرحوم آخوند سبب شد که کفایه ایشان تا امروز ماندگار باشد و نام آخوند خراسانی در محافل حوزوی و علمی بدرخشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha