یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

نشست علمی معیارهای قانون‌گذاری اسلامی بر اساس کتاب روح تشریع در اسلام اثر امام موسی صدر، با حضور صاحب نظران حوزوی، در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده، رییس مؤسسه فرهنگی پژوهشی فهیم شب گذشته در این نشست علمی که در این موسسه برگزار شد با اشاره به زوایای خاص کتاب روح تشریع در اسلام، گفت: هر کتابی ممکن است بیانگر نوع خاص تفکر یک اندیشمند باشد که در باره کتاب روح تشریع در اسلام نیز به جرأت باید گفت که این اثر در بردارنده فضای فکری و اندیشه ای امام موسی صدر است.

وی افزود: یکی از مهم ترین مباحثی که در حوزه علوم اجتماعی وجود دارد، دیدگاه های اسلام در این زمینه است که متاسفانه این دیدگاه ها از سوی عده ای با بی مهری و بی توجهی مواجه می شود.

رییس موسسه فرهنگی و پژوهشی فهیم عنوان کرد: امام موسی صدر اصول تحول شریعت را در سطح بخش دسته بندی کرده است که اولین بخش آن ناظر به احکام و اجزا و شروط آن است؛ این احکام و اجزا به لحاظ مدلول، تحول‌پذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی زاده ادامه داد: بخش یا گونه دوم در اصول تحول شریعت را اصولی تشکیل می دهد که خود به هدف تحول وضع‌ شده‌اند؛ در همین زمینه وی به گونه سوم در تحول شریعی اشاره می کند که همانا ناظر به رعایت عناوین ثانویه است که از مهم‌ترین موارد کشف و تغییر احکام شرعی است.

وی اضافه کرد: با کند وکاو در این اثر می توان به مصادیق مختلفی در این زمینه اشاره کرد که از آن جمله می توان به حکم چند همسری در قرآن، شرط رعایت عدالت در رفتار با همسر، تبیین مفهوم متغیر خط فقر در زکات و... اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی زاده عنوان کرد: امام موسی صدر در بیان تحول احکام مصادیق مختلفی را بیان کرده است که از آن جمله می توان به تأمین درمان و آموزش و بیمه اجتماعی با اجرای زکات، شیوه‌های ازدواج و شروط طلاق با قاعده المؤمنون عند شروطهم و قاعده اوفوا بالعهود و همچنین حکم به ملی کردن یا حتی مصادره برای حفظ منافع اشاره کرد که باید در تحقیقات در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به مبحث چند همسری در اندیشه قرآنی امام موسی صدر، ابراز داشت: امام موسی صدر این مطلب را با استناد به قرآن در شرایط خاص عنوان کرده و ایشان عنوان می کند که قرآن هیچ گاه چنین توصیه ای به مردان نکرده است، بلکه آن را در شرایطی خاص از جمله جنگ روا دانسته است که باید به دقت این مسایل از هم تفکیک شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی یادآور شد: امام موسی صدر نسبت به مساله چند همسری دیدی مبتنی بر قرآن و سنت و گواه تاریخی داشت و عنوان می کرد که مساله چند همسری مشروط به یک حالت اجتماعی معین یعنی ترس از بی‌عدالتی درباره یتمیان بوده است و از طرفی نیز در سنت نمی توان روایاتی یافت که به شکل عادی جوازی برای چند همسری ارایه کرده باشد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان گفت: امام موسی صدر نگاه خاصی به مساله فقر و غنا داشتند و معتقد بودند که هر گاه اوضاع معیشتی بهبود یابد و سطح متوسط درآمدها بالا برود، مفهم مفقر نیز دامنه‌دارتر می‌شود؛ ایشان بر این باور بود که زکات باید به عنوان کاهش دهنده طبقات اقتصادی عمل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha