سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024

یکی از علمای اهل سنت گفت: امروز زمینه تبیین خطر جریان‌های تکفیری در کشورهای اسلامی وجود دارد و علمای اسلام در این مسئله اتفاق نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آخوند ابوبکر خوجملی امام جمعه اهل‌سنت نگین‌شهر استان گلستان و مدیر حوزه علمیه محمدیه این شهر عصر امروز(10مهرماه)در‌ آیین آغاز به کار رسمی دبیرخانه کنگره بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری برای اسلام، مسلمین و راه برون رفت از آن» که در دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در قم برگزار شد، به تبیین  مواضع تکفیری‌ها پرداخت.

وی با بیان این که امروز زمینه محکوم کردن جریان تکفیری در جهان فراهم است، ادامه داد: در سفری که به دعوت سازمان دیانت ترکیه به این کشور داشتیم و جمعی از علمای اهل سنت و شیعه در آن حضور  داشتند؛ از سخنانی که در آن جا مطرح می‌شد، مشخص بود که زمینه تبیین خطر جریان‌های تکفیری در کشورهای اسلامی وجود دارد و علمای اسلام در این مسئله اتفاق نظر دارند.

این عالم اهل‌سنت  با بیان این که بر اساس آموزه‌های اسلامی،‌ تکفیر مسلمانان موجب خشم خداوند و پیامبر(ص) می‌شود، ادامه داد: این کار از گناهان کبیره و عملی حرام است؛ چراکه به سادگی نمی‌توان حکم شرک و تکفیر شخصی را صادر کرد.

وی در ادامه به تبیین راه‌کارهای برون رفت از این مسئله پرداخت و گفت: از جمله کارهایی که در این عرصه مفید است، پیروی از سنت و سیره نبوی است؛ آن چه در سیره این پیامبر الهی دیده می‌شود، همه رحمت و دوستی بود، تا جایی که دشمنان ایشان نیز به اسلام روی می‌آوردند.

آخوند خوجملی باز کردن باب گفت‌وگو را از دیگر راهکارهای موجود در این عرصه معرفی کرد و گفت: به اعتقاد بنده، بسیاری از شبهات میان پیروان مذاهب اسلامی به دلیل استناد به مسائلی است که مورد تأیید نیست و در مسیر شناخت هم، به قیل و قال ها توجه می‌کنند.

وی افزود:‌البته این گفت‌وگو نباید با رویکرد محکوم کردن باشد، بلکه باز کردن و رسیدن به مسیر تعامل و اشتراکات می‌باشد.

سخنران مراسم افزود:‌ دعوت به مشترکات نیز در این عرصه می‌باشد؛ تعالیم زیادی از شیعه از جمله مهدویت به صورت تواتر در منابع اهل سنت وجود دارد؛ از این رو دعوت به مشترکات در مسیر برون رفت از خطر جریان‌های تکفیری نقش زیادی دارد.

وی در پایان توجه به مسائل اخلاقی را از کارهای مهم و تأثیرگذار در این عرصه دانست و گفت:‌ اگر از عرفان اسلامی دور شویم، نیتجه آن گسترش کارهای تکفیری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha