جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان این که تدوين نقشه جامع علمي جهان مهم‌ترین کار کنونی نظام اسلامی است، گفتند: آن چه که شوراي عالي انقلاب فرهنگي به صورت نقشه جامع علمي کشور تدوين کردند، هر چند لازم بود ولي کافي نيست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معظم له  در «همایش ویژه هفته پژوهش با محوریت علم دینی» که  در سالن همایش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با بیان این که تدوين نقشه جامع علمي جهان مهم ترین کار کنونی نظام اسلامی است، اظهار داشتند: آن چه که شوراي عالي انقلاب فرهنگي به صورت نقشه جامع علمي کشور تدوين کردند، هر چند لازم بود، ولي کافي نيست.

ایشان  با بيان اين که امکان ندارد کسی تنها درباره نقشه علمی کشور خود سخن بگوید، ادامه دادند: علم، اصولا بومی نيست، و حتی نه شرقی است و نه غربی، ممکن نيست کسي درباره نقشه علمي کشور خود سخني بگويد مگر اينکه درباره نقشه علمي جهان فکر کند.

این مرجع تقلید افزودند: مسئله نقشه جامع علمي، نظير نقشه جامع اقتصادي يا عمراني نيست که براي يک کشور باشد، بلکه باید علم را در جهان بررسي کرد، چرا که اگر درباره نقشه علمي جهان فکر نکردیم و فقط ايراني فکر کردیم، هرگز نقشه جامع ايراني هم نخواهيم داشت.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگر از سخنان خود فلسفه را متولی تعیین و تمییز علم دینی از علم غیر دینی دانستند و اظهار داشتند: هيچ علمي در جهان نيست که اين مسئله را به او بسپاريم و بگوييم آيا علم ديني است يا غير ديني؟ حقيقت علم ديني است يا نه؟ هيچ چيزي متولّي اين مسئله نيست، مگر فلسفه؛ زيرا فلسفه هست که درباره جهان فکر مي‌کند و آن علمي که درباره جهان فکر مي‌کند، می تواند بگويد که علم ديني است يا غير ديني.

معظم له  با تاکید بر این که از منظر فلسفه الهی تمامی علوم، دینی هستند، بیان داشتند: وقتی ما در علم اصول، قول امام, فعل امام و تقرير امام را ديني می دانیم، چگونه می توانیم بگوییم که بحث درباره فعل خدا ديني نيست؟! ما که در حوزه علمیه مي‌گوييم «خدا چنين گفت» علم ديني است اما اگر استاد دانشگاه مي‌گويد «خدا چنين کرد»، علم ديني نيست؟! محال است ما علم غير ديني داشته باشيم. چرا که هيچ چيزي در آسمان و زمين نيست، مگر فعل خدا، قول خدا، حکم خدا، اثر خدا؛ بنابراين ما علم غير ديني نخواهيم داشت چون در جهان چيزي غير از فعل خدا نيست.

ایشان  با بیان این که بین علم و عالِم تفاوت وجود دارد، گفتند:ممکن است عالِم يا قبول کند يا خودداری کند قبول و نکول عالِم هيچ سهمي در صبغه علمي دين ندارد. رابطه موضوع و محمول, بيان فعل خداست ولو خدا را قبول نداشته باشد، چه اينکه اگر معلّم و استاد، موحّد بودند، به هیچ عنوان موحّد بودن و ديني بودنِ او علم را ديني نمي‌کند.

این مرجع تقلید ادامه دادند: اینکه اخيراً شما مي‌بينيد تمام تلاش و کوشش حوزه و دانشگاه اين است که تحول در علوم انساني پيدا شود براي اين است که برايشان روشن نشده، علم غير انساني هم ديني است! اينها باور نکردند که برای مثال ما کشاورزي غير ديني نداريم ویا زمين‌شناسي غير ديني نداريم!

معظم له با تاکید بر اینکه عقل در مقابل نقل است نه در مقابل وحی، اظهار داشتند: عقل و نقل هيچ کدام در برابر وحي نيست. مگر می شود فلسفه را ـ معاذ الله ـ در برابر وحي قرار داد؟! مگر می توان فيلسوف را در برابر انبيا قرار داد؟! فيلسوف و حکيم همه تلميذ محض پيغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هستند.

در پایان این همایش نرم افزار جامع کتابخانه اسراء با نام «مرقوم» به دست حضرت آیت الله جوادی آملی رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha