سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024

رییس دانشگاه پیام نور قم با انتقاد از برخورد انفعالی خانواده‌ها با مسایل تربیتی و اجتماعی، گفت: نباید در تربیت فرزندان حالت تدافعی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا علی کرمی، امروز در همایش تخصصی روحانیون با موضوع روش های تربیتی، که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه، در قم برگزار شد، با انتقاد از برخورد انفعالی خانواده‌ها با مسایل تربیتی و اجتماعی، گفت: مشکل اساسی ما در تربیت این است که به مراحل رشد فرد توجه نداریم.

این کارشناس مسائل خانواده افزود: مگر ممکن است باغبانی بدون این که از نیازها و شرایط یک گل آگاه باشد بتواند گل پرروش دهد؛ پدر و مادرها هم اگر از مراحل رشد کودک خبر نداشته باشند و نسبت به لازمه‌های دوره‌های سنی او بی‌توجه باشند نمی‌تواند بچه خوبی تربیت کنند.

رییس دانشگاه پیام نور قم ادامه داد: متاسفانه تا مشکلی برای کودک پیش نیاید و دچار اشتباهی نشود، از تربیت صحیح او غافلیم و نوعا تدافعی عمل می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین کرمی تصریح کرد: محال است بین پدر و مادری که مراحل رشد خود به خوبی را طی کرده باشند، کدورتی اتفاق بیفتد.

وی، ریشه بسیاری از مشکلات روحی افراد را دروغ عنوان کرد و گفت: دروغ عامل بسیاری از مشکلات روحی و روانی افراد است و کسانی که راحت دروغ می‌گویند به امراض روانی مختلف از جمله استرس، ترس، ضعف حافظه و... دچار می‌شوند و به تدریج مشکل حادتر می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان با اشاره به این که کودکان باید دو سوم از وقت خود را با همسالان سپری کند وگرنه دچار مشکل خواهد شد، افزود: سابقا چون چند خانواده یکجا زندگی می‌کردند، مشکلی در این مورد احساس نمی‌شد، ولی در وضع فعلی بیشتر اوقات کودکان به تنهایی سپری می‌ شود.

رییس دانشگاه پیام نور یادآور شد: مسأله لزوم رشد جمعیت در حال حاضر صرفا به خاطر مسایل جمعیتی نیست، بلکه نیاز کودک به همبازی هم برای رشد او مطرح است و باید خانواده این مسأله را جدی‌ بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین کرمی در پایان گفت: امروزه کار روحانیون در امر تربیت دینی بسیار مشکل‌تر از زمان انبیا و پیامبرانی مثل حضرت ابراهیم و حضرت موسی‌(ع) است، چراکه آن زمان ابزار کار جنود شیطان محدود بود، ولی امروزه ابزارشان بسیار متنوع و قوی‌ شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha