یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

حجت‌الاسلام دخیل عباس زارع زاده گفت: از خطرهایی که کشور ما را تهدید می‌کند، کاهش جمعیت است.

نماینده مردم بافق و مهریز در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری حوزه، با تاکید براینکه دیگر ادیان و مذاهب، برای ازدیاد جمعیت تدابیر خوبی داشته اند گفت: متاسفانه ملت ایران، تعبداً شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» را پذیرفت و امروزه این شعار به یک فرهنگ تبدیل شده و بین خانواده‌های ما نفوذ کرده است.

وی، با ابراز تاسف از اینکه خانواده‌ها به خصوص زوج‌های جوان به فرزند‌دار شدن رغبتی ندارند گفت: از ضررهای این تفکر این است، بر اثر گذشت زمان، سن جمعیت بالا می رود و جامعه پیر می شود و در نتیجه آمار نیروی جوان و کار در کشور پایین می‌آید و در آینده از نظر اقتصادی با یک چالش جدی مواجه خواهیم شد، و اگر این روند ادامه یابد در آینده نزدیک شاهد این حقیقت تلخ خواهیم بود «که یک جوان باید پاسخگوی 5 پیر در جامعه باشد». یعنی یک جوان کار کند و 5 نفر از او ارتزاق کنند.

وی افزود: در این صورت صنعت و تولید از نظر نیروی کار شدیداً با پرسنلی پیر یا میانسال مواجه خواهد شد، به همین خاطر مقام معظم رهبری کاهش جمعیت را به عنوان خطر جدی به مردم و مسئولان گوشزد کردند.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه مسئولین باید توجه به افزایش جمعیت را فرهنگ سازی کنند گفت: باید فرهنگ جامعه را از باور غلط «فرزند کمتر، زندگی بهتر» به معیارهایی چون شکوفایی کشور در گرو نیروی جوان سوق دهند.

حجت‌الاسلام زارع‌زاده با انتقاد از تعریف نشدن دو مقوله معیشت و تجمل گفت: متاسفانه به علت فرهنگ تجملات در بین توده‌های مردم، معیشتی که امروزه مردم نگران آن هستند، واقعی نیست و بیشتر رنگ و بوی تجملات دارد، زیرا اگر به خانه‌های مردم سری بزنیم، خواهیم دید درصد قابل توجهی از وسایل زندگی‌شان، چون سرویس‌های کذایی، مبلمان آنچنانی، کمدهای عجیب، وسایل لوکس و بسیاری موارد دیگر، شاید سالی یک بار هم از آن استفاده نشود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این مقوله‌ها به ارزش و شرط تشکیل زندگی تبدیل شده است که باید در این خصوص با بهره‌گیری از کارشناسان خبره دینی در رسانه‌ ملی و شبکه‌های اجتماعی، زندگی معقول و منطقی را نهادینه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در کنار این همه تجمل شاهد هستیم، آسایش و آرامش در خانواده وجود ندارد گفت: چون این زندگی بر اثر تشریفات کاذب بنا گردیده، نان‌آور خانواده دنبال پرداخت بدهی‌های ناشی از خرید این تجملات است، در نتیجه گمان می‌کند، هزینه‌های بچه‌دار شدن کمر شکن است و به جای آن، بچه های کاذب، مانند کمد و مبلمان برای خود درست کرده‌اند.

نماینده مهریز و بافق با تاکید بر اینکه، باید به فرهنگ ساده زیستی برگردیم گفت: ایرانی‌ها مشهور به ساده زیستی‌اند، ولی متاسفانه امروزه از اروپایی ها و آمریکایی ها جلو زده ایم.

حجت‌الاسلام زارع زاده، مهم‌ترین عامل ترویج فرهنگ تجمل‌گرایی را برنامه های تلویزیونی دانست و گفت: فیلمهایی که نمایش می دهند و برخوردهای که بازیگران در نقش یک میلیاردر بازی می کنند، باعث شده مردم را به سمتی بکشانیم که آن گونه زندگی ‌کنند، بنابراین با وجود این‌که محرومیت در بسیاری از خانواده‌ها حاکم است اما نگاه تجملاتی به زندگی باعث شده بسیاری از فاکتور‌های مهم زندگی از جمله فرزند بیشتر را فدای تجملات کنند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در تهران 600 هزار خانه خالی وجود دارد گفت: علاوه بر آن در یک منزل 200 متری، فقط یک زن و شوهر زندگی می کنند که حتی یک بچه هم ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha