پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024

استاد حوزه علمیه قم، مرحوم شیخ کلینی را از نوادر تاریخ اسلام خواند و گفت: مرحوم کلینی از بزرگترین فقها و محدثین تاریخ اسلام است و شیعه و سنی از جلال و بزرگی ایشان به نیکی یاد کرده‎اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجمالدین طبسی، ظهر امروز در آیین افتتاحیه دوره تخصصی فهم اصول کافی، در مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) قم با  ابراز خرسندی از برگزاری این دوره برای طلاب گفت: امیدواریم این مسیر نورانی و مبارک فراگیر شده و تمام طلاب با این تراث عظیم آشنا شوند.

وی افزود: مرحوم کلینی اهل ری و از علمای ثقه تمام مذاهب اسلامی بودند و حتی هتاکینی مثل مذهبی که به بزرگانی چون شیخ طوسی نیز رحم نمیکردند، وقتی به ایشان میرسند، به نیکی از شیخ یاد کرده و جرات نمی کنند در مورد ایشان سخنی به بدی بگویند و او را شیخ شیعه و فقیه اسلامی می خوانند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که هیچ کسی را نمی‌یابیم که در مورد مرحوم کلینی بدگویی کرده باشد، ابراز داشت: ‌فقاهت ایشان بر محدث بودنشان سنگینی میکند و این در حالی است که اکثر مردم ایشان را به عنوان محدث میشناسند؛‌ حتی شیخ صدوق بیشترین بهرهها را از کتاب ایشان برده است و خطابات عجیبی نیز درباره ایشان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی یادآورشد: اصول کافی از مهمترین کتب شیعه و مرحوم کلینی از بزرگترین فقها و محدثین تاریخ اسلام است و شیعه و سنی از جلال و بزرگی ایشان به نیکی یاد کردهاند.

این محقق و پژوهشگر عنوان کرد: محقق کرکی و علامه مجلسی خطابات نابی در خصوص ایشان دارند، به حدی که شاید این وضعیت را در خصوص کمتر کسی می توان یافت. مرحوم نجاشی نیز که از بزرگان مذهب است، وقتی به شرح حال ایشان می‌رسد، مرحوم کلینی را «اوثقالناس" می خواند.

این استاد حوزه با اشاره به این که اصول کافی منبع عظیمی برای پژوهشهای بزرگان دین از جمله علامه مجلسی بوده است، یادآور شد: مرحوم کلینی هم مقبول علمای خاصه اسلامی بود و هم علمای عامه و تجلیلهایی که از شخصیت این محدث و فقیه بزرگ صورت گرفته، در خصوص کمتر کسی انجام شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha