یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌‌الاسلام تقوی

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: فقه ما بیشتر مسئله‌ محور است که در حوزه فردی مسئله‌محوری ایرادی ندارد؛ اما برای اداره جامعه به فقه حکومتی و نظریه‌پردازی نیاز داریم .

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری حوزه به شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در اختتامیه ششمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وعلمای بلاد، اظهار داشت:یکی از نیازهای حوزه علمیه که رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف از حوزه مطالبه کرده اند، نواندیشی دینی است که ایشان در تعبیری بیان کردند حوزه علمیه باید حرف تازه تولید کند.

وی با بیان این که نو‌اندیشی در محتوا به معنای ارائه افکار جدید و تولید نظرات جدید است بیان داشت: هرچه در نظریه‌پردازی توفیق داشته باشیم در تولید محتوای متناسب موفق‌تر خواهیم بود،امام خمینی(ره) نظریه ولایت فقیه را ارائه و تولید فکر کردند و با آنچه از درون این فکر جوشید زلزله‌ای در عالم تفکر ایجاد شد و متعاقب آن با به وجود آمدن ولایت فقیه جهان از این نظریه تاثیر پذیرفت.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: فقه ما بیشتر مسئله‌محور است که در حوزه فردی مسئله‌محوری ایرادی ندارد اما برای اداره جامعه به فقه حکومتی و نظریه‌پردازی نیاز داریم.

وی با بیان این امام‌(ره) اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی را در حوزه مفهوم ابداع کردند و رهبر معظم نیز تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، مردمسالاری دینی، اقتصاد مقاومتی و بسیاری دیگر از این دست را بیان کردند که هر کدام ریشه در نظریاتی دارد گفت: حوزه علمیه برای ایجاد اندیشه‌های نوین به متفکر نیاز دارد و لازمه نواندیشی همان کرسی‌های آزاد‌اندیشی بوده که هنوز در دانشگاه و حوزه به جایی نرسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با بیان این که مهم‌ترین ابزار پاسخ به شبهات و انحرافات، پاسخ فکر به فکر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر رویکرد غالب در حوزه‌ها رویکرد فلسفی و فقهی است در حالی که می‌توانیم از رویکردهای تاریخی، تفسیری و کلامی نیز استفاده کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان داشت: حوزه باید روش‌های موجود در دنیا را بشناسد و با بومی کردن از آن استفاده کند که به عنوان مثال امروز در دنیا روش هرمنوتیک برای تفسیر متن کاربرد دارد.

وی افزود: ما تاکنون از روش‌های سنتی مانند خطابه، وعظ و سخنرانی رو در رو استفاده کرده‌ایم و جایی که از اینترنت یا رسانه بهره برده‌ایم نیز تنها ابزار فرق کرده و محتوا همان‌ است.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha