سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
ق

خبرگزاری حوزه/ نگارش پایان‌نامه‌های علمی گامی است در راستای ارزیابی توانمندی دانش‌پژوهان در گستره علم و دانش‌ورزی و پاسخ به نیازهای موجود جامعه.

*اشاره

کسب توانمندی علمی در حوزه منوط به حضور در عرصه‌های مختلف علمی و تلمذ و بهره‌مندی از اساتید مجرب در مباحث مختلف از فقه و اصول گرفته تا فلسفه، کلام، نجوم، رجال و ... است.

در این میان شاگردان علمای اعلام برای تثبیت جایگاه علمی خود دست به قلم شده و بر دروس و کتب بزرگان علم و دین، حاشیه‌نگاری می‌کردند که امروز به تناسب حضور حوزه در عرصه‌های مختلف جای خود را به پایان‌نامه‌نویسی داده است.

بر این اساس خبرگزاری حوزه گزارش‌گونه‌ای از پایان نامه‌های سطح 4 حوزه که از سوی معاونت پژوهش به عنوان برترین‌ها شناخته شده‌اند منتشر می‌کند

*بررسی فرآیند جامعه پذیری در ایران با تأکید بر نهاد خانواده

رضا دهقان نژاد

این نوشتار فرآیند جامعه پذیری در خانواده ایرانی را مورد بررسی و آسیب شناسی قرارداده است و با ارایه تعریفی از خانواده و جامعه پذیری به عناصر دخیل در جامعه‌پذیری اشاره شده است و در نهایت راهکارهایی برای اصلاح و ارتقاء فرآیند جامعه‌پذیری ارایه شده است.

*نقد و بررسی ادله منکران علم دینی

خداویردی مهدوی

در این نوشتار تلاش شده است دلایل فراگیرتر در قلمرو علوم انسانی دینی، به ویژه علوم اجتماعی دینی، طرح و بررسی شود و دلایل مخالفان علوم دینی در پنج زمینه بررسی و پاسخ متقن برای آن ارایه شده است.

*بررسی فقهی ناپدیدی شوهر

رضا عندلیبی

در این رساله، حکم ناپدیدی شوهر مورد بررسی قرارگرفته است و وظیفه همسر در زمان ناپدیدی با بررسی سندی و ولایی روایات مورد توجه قرار گرفته است و اقوال مربوطه مورد دقت و کنکاش علمی واقع شده است.

*نقش و جایگاه مردم در قیام و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)

خدامراد سلیمیان ریزی

در این رساله طی چند فصل به بررسی نقش و جایگاه مردم در فرآیند قیام و حکومت حضرت مهدی(عج) اشاره شده است.

 

*تحقیق حول ادلة‌الاستحصاب

سید قاسم میرداداشی کاری

این رساله متکفل بحث از ادله حجیت استحصاب در چهار حوزه سیره عقلا، ظن، اجماع و اخبار است و در ادامه به جریان استصحاب در شک مقتضی و عدم جریان در شک در رافع اشاره گردیده و به حکم شرعی و شبهات کلمیه و موضوعیه از جایگاه استصحاب پرداخته شده است.

*الاسس الفکریه المسلمین و تأثیرها علی تطورات الشرق الوسط

سید محمد وزیری

نگارنده ابتدا به اهمیت و جایگاه اخوان المسلمین اشاره کرده و سپس جایگاه سیاسی و محیط و عوامل ایجاد آن را مورد توجه و مداقه قرار داده است و در ادامه تاثیر اخوان را بر حرکت‌های سیاسی در خاور میانه را بررسی نموده است. اندیشه سیاسی اخوان، جایگاه آن در مسئله فلسطین و انقلاب اسلامی ایران، حمله صدام به کویت و سازش با رژیم صهیونیستی از دیگر مباحث ارائه شده در این پایان‌نامه است.

*اسلام هراسی در سینمای هالیوود و تبیین اسلامی شبهات مطروحه در آن در سینما

سید مهدی کنجیانی

در این نوشتار مروری بر خصومت بیش از صد ساله امریکا با استفاده از ابزار سینمای هالیوود، نسبت به اسلام و مسلمانان است که همواره با استفاده از این ماشین تخریبگر در صدد تخریب ابعاد آسمانی و قدسی آموزه های دین اسلام و نحوه زندگی مسلمانان جهان برآمده است.

*حرکت حبی و نقش آن در ظهور تعینات در مکتب ابن عربی

عبداللطیف عالمی

در این نوشتار، حرکت حبی به عنوان یکی از آموزه های بنیادین عرفان اسلامی که دو عنوان مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است:

چیستی حرکت و نقش ایجادی آن در ظهور تعینات.

*نحوه وجد نفس و کیفیت حدوث و قدم آن از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا

محمد میری

این رساله به تحقیق و بررسی دو مسئله اصلی از مسایل علم النفس یعنی نحوه وجود نفس و چگونگی حدوث و قدم آن پرداخته است.

*امام علی(ع) و حسنین(ع) از دیدگاه مستشرقین

محمدرضا احمدی ندوشن

این تحقیق به رویکردی اسنادی به بررسی ارزیابی دیدگاه مستشرقان راجع به امام علی وحسنین در ابعاد علمی، سیاسی، اخلاقی و اجتماعی پرداخته است و دیدگاه وارگرایانه را مورد نقد قرار داده است.

*فقه نظریات اقتصادی

مهدی خطیبی

در این تحقیق به نظریاتی که خطوط کلی حاکم بر اقتصاد اسلامی را منعکس می کند و بدین وسیله حلقه مفقوده بین سیاستگذاری و مبانی دینی را تکمیل می نماید پرداخته شده است.

*چالش های فکری- اجتماعی مسلمانان در آسیای مرکزی

نصرالله حسین زاده

در این نوشتار به بررسی محدودیت ها و مصایب و مشکلات مختلف مسلمانان در آسیای مرکزی توجه شده و از منظر رویکردهای تهدیدگر و تحددآمیز حکومتهای حاکم در برابر رشد و فراگیری اسلام و گسترش روزافزون آن در منطقه مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است.

*نقد و بررسی شبهات دکتر ناصرالقفاری درباره اندیشه مهدویت

نصرت الله آیتی

این رساله در صدد پاسخگویی به شبهاتی است که از سوی دکتر ناصرالقفاری از نویسندگان مشهور وهابی معاصر بر علیه قرائت شیعی اندیشه مهدویت مطرح شده است.

*معناشناسی عبودیت در قرآن

اصغر هادی

در این رساله تحقیقی، به سوالات و نکاتی از این دست که عبودیت در قرآن از نظر دانش معناشناسی چگونه تفسیر می شود پرداخته شده است.

*اختصاصات پیامبر(ص) در قرآن با تطبیق بر نظر فریقین

سید محمد نقیب

در این رساله ضرورت کاوش در موضوع خصایص النبی و حکمت و آثار علمی و عملی شناخت خصایص النبی مورد توجه قرارگرفته است.

*بررسی دیدگاه ها در حروف مقطعه و ورایات آن

حسین رحمانی فرد

در این رساله که در سه فصل تنظیم گردده، پژوهشی پیرامون روایات تفسیری اهلب بیت و دیدگاه مفسران قرآن درباره حروف مقطعه به انجام رسیده است.

*الشبهات الأدبیه المثاره حول القرآن الکریم عرض و نقد

حسین شیرافکن

نگارنده در این پایان‌نامه تلاش کرده تا ضمن پرداختن به شبهات ادبی پیرامون قرآن کریم پاسخی جامع و کامل در این خصوص ارائه دهد، وی ضمن تقسیم شبهات به دو بخش عام و خاص به فصاحت عالی و بلاغت قرآن اشاره کرده و در این خصوص به اشعار و احادیث در خصوص اثبات قواعد ادبی استفاده کرده است و در ادامه به مصادیقی در این خصوص اشاره کرده است.

*بررسی و تحللی اسناد و دلالت روایات تفسیری سوره مبارکه عنکبوت( بر اساس پانزده تفسیر روایی- تحللی شیعه)

سید حسین حسینی کارنامی

در این پژوهش سی کتالب تفسیر و چهل کتاب روایی شیعه مورد کاوش قرارگرفته است که محصول آن بیش از دویست روایت است که از منظر مباحث مختلف و از نظر رجالی، وثاقت آنها بررسی شده است.

*تطبیق انسان شناسی در حکمت متعالیه و اگزیستانسیالیسم

کریم خطیبی

این تحقیق و رساله در چهار مورد در پی تطبیق و مقایسه انسان شناسی حکمت متعالیه و اگزیستانسالیم، تنها بر پدیدار شناسی تأکید دارد و این موضوع را از منظر مورد بحث، مورد نقد و تحلیل قرارداده است.

*بررسی تطبیقی صفات خبری از نظرگاه ماتردیان و وهابیون سلفیان

حمزه علی بهرامی

در این تحقیق با رویکردی پژوهش محور به موضوع بررسی تطبیقی صفات خبری از نظرگاه ماتردیان و وهابیون سلفیان پرداخته شده است و تناقضات و تعارضات مختلفی که این فرق در حوزه این مباحث کلامی با آن روبرو هستند تبیین گردیده و مورد نقد و بررسی قرارگرفته است.

*تحقیق و تصحیح نسخه خطی الهیات شوارق الالهام فی شرح تجرید الکلام

اکبر اسدزاده

این پژوهش، تلاشی است در جهت احیا و ارائه متن صحیح نسخ اثر ارزشمند الهیات شوارق الالهام فی شرح تجرید الکلام که طبق نظر واحد مدارج علمی و کمیته فلسفه و کلام این بخش حوزوی، به انجام رسیده است.

*تأثیر عرفان نظری بر نظام حکمت صدرایی

علی اعلائی بنابی

در این نوشتار چگونگی تأثیر عرفان نظری بر حکمت صدرایی در روش شناسی و مباحث کلان هستی شناختی، خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی و معاد شناسی، تحلیل و بررسی شده است.

*بررسی انحرافات تفسیری جریان های مدعی مربوط به مهدویت در تاریخ معاصر

جواد اسحاقیان درچه

در این رساله، تحقیقاتی با بررسی گفتارها و کتابها یا تحلیل سخنرانی های صوتی و تصویری مربوط به فرقه بهاییت، قادیانیه، اسماعیلیه و زیدیه و جریاناتی مثل یعقوبی، عرفان حلقه، پیغان و... انجام شده است.

*تصحیح انتقادی مقصد چهارم، پنجم و ششم شرح الاعتقاد قوشچی

عبدالرحیم سلیمانی

موضوع این رساله تصحیح انتقادی سه مقصد آخر شرح الاعتقاد قوشچی یعنی مباحث نبوت، امامت و معاد است.

*بررسی و نقد مکتب اکنکار

عبدالرضا محمودی

این نوشتار تلاش کرده است تا مبانی کلامی مکتب اکنکار به عنوان یکی از عرفان های نوظهور، را به طور شفاف استخراج نموده و بعد از تبیین هر بخشبه این پرسش پاسخ دهد که آیا آیین اکنکار می تواند به خواسته های بشر امروز در وادی حقیقت پاسخ دهد یا خیر.

*نظریه امامه الائمه الاثنی عشر(ع) فی ضوء المنهج الاستقرائی

صفاء پیراسته

در این پایان‌نامه در صدد اثبات امامت اهل‌بیت (ع) از نگاه کلامی در پرتو شیوه استقرایی در پنج مرحله است. نگارنده مقاله را در دو بخش عمده شامل مبادی و کلیات و نیز تطبیق شیوه استقرایی بر امامت ائمه دوازده‌گانه نگاشته است و در این زمینه به احادیث این موضوع نیز پرداخته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha