یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
آیت‌الله صفایی بوشهری

همایش « آشنایی با ادبیات» با حضور اساتید ،طلاب و مدیر مدرسه علمیه حقانی قم با سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در نمازخانه این مدرسه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری در این همایش با  تبیین اهمیت و ضرورت یادگیری ادبیات عرب برای طلاب علوم دینی پرداخت و یادگیری صحیح و درک فهم استدلالی قرآن و روایات اهل بیت(ع) را منوط به ادبیات عرب دانست و اظهارداشت: اگر ادبیات به خوبی خوانده شود، استفاده صحیح از کتب فقه و علوم اسلامی میسر خواهد شد و درک فهم استدلالی قرآن و روایت حاصل می شود.

وی خاطر نشان کرد:ادبیات عرب، علمی است که در حوزه علوم عالی و فقاهت نقش اساسی دارد،گرچه در فقاهت و اجتهاد بسیار مورد نیاز است؛ اما در اعتقادات و سایر علوم اسلامی نیز کاربرد دارد و تنها محصور به حوزه علوم پایه فقه نیست.

 امام جمعه بوشهر با اشاره به نقش ادبیات عرب در فتاوای مراجع تقلید تاکید کرد:گاهی مجتهد در موضوعی خاص فتوایی می دهد که نشان از اشراف وی بر ادبیات عرب می باشد که اگر مسلط به قواعد ادبیات نبود، آن فتوا ممکن است تغییر پیدا کند و این نشان دهنده جایگاه ادبیات در فهم درست احکام الهی است.

وی افزود:یک فقیه، نه تنها باید در ادبیات عرب مسلط باشد،بلکه باید آرا و نظریات دیگران را نیز با ادله رد کند و رای خود را با منطق ادبی، اثبات نماید و از 16علم در حوزه ادبیات عرب، تسلط بر صرف،نحو،معانی،بیان و لغت بسیار لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری گفت:در شان یک طلبه این نیست که تنها برای کسب نمره درس بخواند، بلکه در علوم ابزاری فقه، ادبیات عرب گام اول است و یک طلبه در ادبیات عرب باید به گونه ای درس بخواند که بتواند استدلال کند ودر مباحث نحوی و ادبیات صاحب نظر شود تا بتواند به خوبی کلام خدا و اهل بیت(ع)را بفهمد و بعدها که به درجه اجتهاد نایل شد در تشخیص احکام الهی از منابع دچار خطا و اشتباه نشود.

وی ضمن بیان اهمیت ادبیات عرب، تسلط و تبحر در سایر علوم اسلامی را  برای یک فقیه و مجتهد ضروری دانست و خاطر نشان کرد:برای یک فقیه تنها فقه و اصول کافی نیست، بلکه باید تفسیر،تاریخ ،رجال و سایر علوم اسلامی را نیز بداند تا بتواند به خوبی احکام الهی را استنباط نماید که در این راه دانستن ادبیات عرب گام نخست است که بدون دانستن  آن موفقیت در سایر رشته های علوم اسلامی ممکن نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha