یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
س

همزمان با سالگرد وفات حضرت ام البنین (ع) و به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شیراز مراسم تکریم از مادران و همسران شهداء با حضور تعداد کثیری از مادران و همسران شهداء درآستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار شد.

به گزارش سرویس استان های خبرگزاری حوزه حجت الاسلام طاهری در ابتدای این مراسم با تسلیت ایام وفات والده مکرمه باب الحوائج حضرت ابالفضل العباس (ع) گفت: روز وفات ام البنین که هم مادر شهید است و هم همسر شهید؛ چه زیباست که بعنوان روز تکریم مادران و همسران شهداء نامگذاری شده است

وی افزود: این سوال به ذهن ها متبادر می شود که چرا از بین همسران امیرالمومنین(ع) به غیر از حضرت فاطمه زهرا(س) ، جناب ام البنین می درخشد؟ با این که سایر همسران آن حضرت نیز همسر شهید محسوب می شدند، چرا نام ام البنین ماندگار شد؟

حجت الاسلام طاهری در ادامه گفت: با بررسی های تاریخی درمی یابیم که به غیر از ایشان ، بعضی دیگر از همسران حضرت علی(ع) نیز بعد از واقعه کربلا در قید حیات بوده اند و اینکه گفته شود به علت زنده بودن ایشان بعد از حادثه جانگداز کربلا در خاطره ها زنده مانده اند با فرض مذکور، صحیح نخواهد بود.

رئیس هیات امناء آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین بن موسی الکاظم(ع) ریشه یابی این مطلب را در شخصیت آن بانوی مکرمه دانسته و افزود : خانم فاطمه کلابیه (ام البنین ) اصلا جایگاهی برای خود قائل نبودند و در محور امیرالمومنین (ع) و بعد از ایشان در محور امام زمان عصر خود «امام حسن مجتبی-ع- و سپس حضرت اباعبدلله –ع- » غرق بودند.

 وی غور و جستجوی در تاریخ را درخصوص زندگینامه آن بانوی بزرگوار دارای دو نتیجه دانسته و گفتند: واقعه ازدواج آن بانو با امام علی (ع) و وقایع بعد از عاشورا تنها مطالبی است که در کتب تاریخی موجود می باشد که همین مطلب نیز نشان دهنده اعتقاد خانم فاطمه کلابیه به این مطلب است که خود و فرزندانش باید تحت شعاع امام زمانشان باشند.

 رییس هیات امناء آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) محو شدن در جذبه ولایت را از ویژگی های بارز آن مادر و همسر بزرگوار شهید دانسته و تصریح کرد : در منابع تاریخی از فرزندان ایشان و حتی قمر بنی هاشم حضرت ابالفضل العباس(ع) نیز نامی تا قبل از کربلا نیست یا بسیار محدود است.

حجت الاسلام طاهری حضرت ام البنین را از بانیان مجلس عزاداری سید و سالار شهیدان و شهدای کربلا دانسته و گفت : به کمک این بانوی مکرمه، دیگر حضرت زینب (س) در امر زنده نگهداشتن یاد و خاطره کربلا و قیام حضرت اباعبدلله الحسین (ع) تنها نبودند و با مرثیه خوانی خانم ام البنین در آن فضای خفقان زده مدینه حتی دل دشمنان سرسخت اهل بیت(ع) به درد می آمد و شخص سنگ دلی مانند مروان بن حکم (خلیفه اموی ) نیز به گریه می افتاد.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز در بخش دیگری از سخنان خویش به جایگاه زن در اسلام اشاره کرده و افزود: بی تعارف باید بگوئیم که این جایگاه نه تنها برای مردان که حتی در نزد خود بانوان نیز مهجور مانده است.

  حجت الاسلام طاهری خطاب به حاضرین در این همایش ادامه داد: ای مادران شهداء ! اگر فرزندانتان اینگونه شجاعت و دلیری و ازخودگذشتگی داشتند و از همه لذت ها گذشتند و به جبهه ها رفتند؛ اگر برای پیروزی عملیات رزمندگان اسلام و عبور از یک معبر حساس، برخی از فرزندان شما بر روی سیم خاردار قرار گرفتند تا سایر رزمندگان بتوانند با رد شدن از روی آنها  به پیروزی برسند؛ اگر نام شهداء زنده مانده است؛ یکی از دلایل عمده آن شما هستید.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت: اگر نبود زحمات شما و رهبر معظم انقلاب که همواره شال شهادت و بسیج را از خود دور نمی‌کنند و نیز دلسوزی بعضی از مسئولین، مراجع عظام تقلید و برخی از علماء ؛ خیلی از افراد یاد شهداء را فراموش کرده بودند.

 وی همچنین خطاب به همسران شهداء تصریح کرد: تربیت فرزندان شهداء بعهده شماست. می توانید آنها را در راه پدرانشان مستحکم به جلو ببرید و یا اینکه آنها را از این راه دور کنید؛ مطمئن باشید وظیفه اصلی را در این راه شما برعهده دارید و مسئولین بنیاد شهید و سایر دستگاه های ذیربط می توانند در این راه به شما کمک کنند.

حجت الاسلام طاهری ضمن اشاره به 14600 شهید استان فارس افزود: خانواده شهداء نور چشم همه هستند و همه علماء و مسئولین جیره خواری شهداء را به عنوان افتخار خود می دانند؛ البته این شمائید که گل های خود را از دست داده اید؛ شمائید که باید یاد آن گل ها را به هر بهانه ای زنده نگهدارید و فقط منتظر سالگرد آنان نباشید.

وی در بخش پایانی سخنان خویش افزود :همگان باید هشیار باشند؛ دشمن بدنبال محو نام شهداء است؛ و زمانی می تواند به هدف خود برسد و افکار باطل خود را در جامعه جاری و ساری کند که ما یاد شهداء را فراموش کنیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha