شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
آیت‌الله علم‌الهدای عبدالهادی

مؤسس مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی تهران معتقد است فرهنگ، اساس اسلام است و بهترین شیوه تبلیغ فرهنگ اسلامی، رفتار صحیح اسلامی است.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید عبدالهادی علم الهدی در گفت وگو با خبرنگار حوزه درتهران، فرهنگ و چرایی نام گذاری سال 1393 با محتوای فرهنگی و بررسی عملکرد مسئولان فرهنگی کشور را تبیین نمود.

*با توجه به آسیب ها و بدرفتاری های مشهود فرهنگی در سطح جامعه و میان برخی از مسئولان، ضرورت توجه جدی به آموزه های فرهنگ دینی تا چه اندازه است؟

اساس دین اسلام، فرهنگ است. آیه هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ (آیه 2 سوره جمعه)، اشاره دارد به رسالت فرهنگی پیامبر اسلام. در واقع خلاصه رسالت حضرت محمد (ص) فرهنگ است و آن عبارت است از علم همراه با تزکیه. البته تزکیه مهم تر و مقدم تر است بر دانش اندوزی. جامعه ای که فرهنگش، اسلامی باشد برتری دارد بر سایر جوامع و فرهنگ ها. چنین جامعه ای دین محور، اخلاق گرا و صلح طلب است. اصولاً مبارزه نبی گرامی اسلام (ص) با بی سوادی و جهل، از بزرگترین کار فرهنگی جهان حکایت دارد.

یکی از ارکان فرهنگ، علم و دانش اندوزی است. مطلبی که بسیار مورد توجه پیشوایان دینی بوده است. برای مثال حضرت محمد (ص) دستور دادند هر اسیری که چند نفر را باسواد کند آزاد میشود و بدین ترتیب آغازگر نهضت سواد آموزی و مبارزه با بی سوادی هستند. در واقع نگاه ایشان، تغییر فرهنگ در نظر و عمل است. جالب اینکه اقتصاد نیز به اقتضای تغییر فرهنگ، تغییر می کند. ان شاءالله همه بتوانیم راهبرد کلان کشور را که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر محور فرهنگ صحیح اسلامی و انقلابی تبیین کردند با عنایت به فرمایشات رسول الله (ص) و اهل بیت اجرا کنیم.

  فرهنگ دارای چه عرصه هایی است و چگونه می توان فرهنگ اسلامی را به طور کامل اجرایی کرد؟

بررسی ها نشان میدهد که نزدیک به 90 درصد احادیث به مباحث فرهنگی و بهتر زیستن اشاره دارد. برای نمونه رساله حقوق امام سجاد (ع) یک نمونه کامل از جامعه اخلاق گرا و حقوق مدارِ بی نیاز از قوه قضاییه و نیروی انتظامی است.

یا ماجرای همراهی امام علی (ع) با مرد یهودی نمونه ای والا از ادب و فرهنگ اسلامی است. واقعیتی که در آن وقتی امام در مسیری با مردی یهودی همراه شدند پس از خداحافظی و جداشدن از یکدیگر، یهودی متوجه صدای قدم هایی شد. برگشت و دید حضرت است. پرسید مگر شما مسیرتان، جای دیگر نبود؟ امام علی (ع) فرمودند خواستم حق همراهی را به جا آورم و شما را بدرقه کنم. آنگاه مرد یهودی پرسید شما پیرو کدام دین هستید که چنین رفتار میکنی؟ و بر اثر این ادب، مسلمان شد. این مورد نشان می‌دهد بهترین شیوه اشاعه فرهنگ اسلامی، داشتن رفتار صحیح اسلامی است.امیدواریم با تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری، فرهنگ اسلامی فراگیرتر از گذشته شود و فرهنگ مردم نیز در همه حوزه ها مانند سبک زندگی، احترام به قوانین و ... تغییر کند.

تحقق چنین فرهنگی بر عهده کدام دسته از مردم است؟

همه مسئولند. جامعه و مردم مسلمان ایران به تحول فرهنگی نیاز درونی دارد. این نیاز مهم باید در میان مسئولان نیز دیده شود تا به کمک یکدیگر شعار امسال در دو بعد فرهنگی و اقتصادی تحقق یابد. البته چنان که گفته شد اقتصاد به تبع فرهنگ، تغییر و تحول می یابد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha