دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
شاملی

سناتور آنتونلو کابراس گفت: متأسفانه دولت آمریکا به بهانه تأمین و تدارک امنیت برخی از ملت ها خود را برخواست و اراده ملی آنان تحمیل کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در آخرین روز حضور حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی شاملی در دانشگاه کالیاری کشور ایتالیا، پرفسور نیکلا ملیس میزگرد علمی "نقش ایران با ریاست جمهوری آقای روحانی در تنظیم معادلات نظم جهانی " را برگزار کرد.

در این نشست سناتورآنتونلو کابراس، رئیس مؤسسه بانکی ساردینیا، ریموندو اسکیاون رئیس مؤسسه دوستی و مرکز ایتالیایی و عربی ساردینیا، پرفسور نیکلا ملیس پژوهشگر مؤسسه شرق شناسی دی آی اس اس آی در ساردینیا و الکساندرو آرامو از خبرنگاران و مصاحبه گران سرشناس ساردینیا حضور داشتند.

ذهنیت اصلی در پس این نشست علمی این بود که امروزه فضاهای آکادمیک و سیاسی دنیا به این باور رسیده اند که در فرایند تنظیم و بازسامانی معادلات نظم نوین جهانی و تحولات بین المللی به ویژه در تکاپوی تنش زدایی های بین المللی نمی توان از نقش چشمگیر و بی بدیل جمهوری اسلامی ایران غافل ماند. اقتدار علمی و دیپلماتیک، تجربه بیش از سه و نیم دهه مردم سالاری دینی، نفوذ در میان مسلمانان کشورهای اسلامی، توان مندی در پیشنهاد راه حل های جدی تنش زدا و صلح آفرین از سوی جمهوری اسلامی ایران این کشور را به عضوی مؤثر در صحنه های بین المللی تبدیل کرده است.

* پاسخ روحانی ایرانی به نخستین پرسش مجری

حجت الاسلام والسلمین شاملی در این نشست در پاسخ به پرسش نخست مجری درباره تفسیر سیاسی ایشان از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در کشور ایران خاطرنشان کرد: این انتخابات همانند انتخابات پیشین جلوه ای از تجلی اراده ملی و مردم سالاری دینی در جهت دهی و تعدیل معادلات قدرت در عرصه مدیریت اجرایی کشور ما بوده است.

وی افزود: در نظام مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی ایران مشروعیت و قانون مندی حاکمیت اجرایی، الاهی و مبتنی بر امضا و تأیید مقام ولایت فقیه کشور است اما تحقق و راهیابی به این مسؤولیت ملی در گرو پذیرش و رأی ملی است. از این روی در نظام مردم سالاری دینی، ما میان مشروعیت و مقبولیت تفکیک کرده ایم و تجلی اراده ملی به مقبولیت و رأی مردم وابسته است. البته مشروعیت برآمده از امضای ولایت فقیه نیز به نوعی به گزینش و رأی ملی تکیه دارد اما پیش از گزینش مردم، کاندید مقام ولایت در صورت احراز شرایط سه گانه فقاهت، عدالت و مدیریت بدل اضطراری حاکمیت امام معصوم است که مستقیما متکی به نصب الاهی و فرمان امام معصوم است.

* دولت جمهوری اسلامی به دنبال تنش زدایی است

دکتر شاملی در پاسخ به دومین پرسش این میزگرد در ارتباط با سیاست کنونی نظام جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مدیریت اجرایی آقای روحانی در عرصه جهانی گفت: بر پایه گفتمان های این دولت و تأییدات مقام ولایت فقیه جمهوری اسلامی ایران در عرصه کنونی بین الملل در صدد تنش زدایی و هموار نمودن بسترهای همزیستی صلح آمیز اما عدالت محور است.

مجری همچنان پرسید که دورنمای مدیریت اجرایی دولت آقای روحانی را چگونه ارزیابی می کنید و آیا ایشان در راستای رضایت مندی و کیفی سازی سطح زندگی مردم گام بر می دارد؟ حجت الاسلام والمسلمین شاملی تأکید کرد: دکتر روحانی از شخصیت های سرشناس سیاسی و دینی کشور است و فضای علمی کشور، ایشان را از سرمایه های انسانی و ملی ایران می دانند. پیشینه ایشان در حوزه و اسلام شناسی و تحصیلات دانشگاهی و تجربه مدیریتی و سیاسی ایشان در دو عرصه ملی و بین المللی چشمگیر و امید بخش است، اما چالش ها و تنگناهای درونی و بیرونی (به ویژه تحریم ها) هنوز به ایشان اجازه نداده است که مدل نوین مدیریت خود را به مردم ایران و دنیا به خوبی معرفی کند.

* محور تصمیم گیری های ملی و بین المللی، ولی فقیه است

پرسش بعدی در مورد چگونگی موضعگیری های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای و اعمال ممنوعیت ها علیه ایران در ساخت سلاح های اتمی بود.

حجت الاسلام شاملی ابراز داشت: من همواره گفته ام که دیدگاه هایم به عنوان یک یک کارگزار سیاسی ایران نیست و حرف های من، موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران نیست، اما شما در این میزگرد دانشگاهی می خواهید از نمونه دیدگاه های اندیشمندان جمهوری اسلامی ایران باخبر شوید. بنابراین من به عنوان یک کارشناس دینی با شما صحبت می کنم و به پرسش هایتان پاسخ می دهم. از نگاه من، دانشمندان ایرانی از جمله مفاخر علمی جهان اند، پیشرفت های اخیر کشور ما در عرصه های گوناگون علوم و فناوری تحسین برانگیز و بلکه شگفتی آفرین است. دستاوردهای ما در عرصه های علوم پایه، علوم فنی و مهندسی، علوم طبیعی و زیست شناختی، نانوتکنولوژی، انرژی هسته ای، سلول های بنیادی و حتی آغاز نهضت نرم افزاری در تولید علم دینی و نظریه پردازی اسلامی در ساحت علوم انسانی و اجتماعی به زودی به جامعه علمی دنیا تقدیم می شود. اما ورای این تحلیل در پاسخ به این پرسش و دیگر پرسش های شما باید خاطرنشان کنم که پشتوانه و محور اصلی تمامی تصمیم گیریهای ملی و بین المللی شخص ولی فقیه است که بر پایه مدیریت متکی بر فقاهت و تقوی و جهان شناسی سکاندار اصلی مدیریت کشور در قلمرو سه قوا و ضامن اسلامیت آو عملکرد بهینه آنها است.

همان طور که می دانید تداوم تحریم ها ی آمریکایی و اروپایی و افت اقتصادی جهانی و ناآرامی های این و آن گوشه دنیا کشور جمهوری اسلامی ایران را همانند دیگر کشورها با بحران و چالش های جدی روبرو کرده است. اما گمان می کنم که ما بیشترین هزینه را برای استقلال و اسلامیت نظاممان پرداخته ایم.

وی ادامه داد: روی دیگر سکه تحریم ها علیه ایران حرکت علم و فناورانه نظام ما و برخورداری از دستاوردها و یافته های بزرگی بوده است که شما را به مشاهده آن در کشورم دعوت می کنم. برغم چالش های نفس گیر درونی و بیرونی، جوان بودن جمعیت ایران اسلامی به ویژه جامعه علمی کشورما، مدیریت حکیمانه و هوشمندانه ریاست جمهوری و نظارت و پشتیبانی مقام ولایت فقیه و برخورداری کشور ما از منابع انسانی و طبیعی چشمگیر اهرم هایی هستند که ایران اسلامی را در عبور از بحران های سیاسی و اقتصادی یاری می دهند.

* سناتور کابراس: دیدگاه شیعه در مساله هسته ای را می پسندم

سناتور آنتونلو کابراس در همین زمینه گفت: که متأسفانه دولت آمریکا به بهانه تأمین و تدارک امنیت برخی از ملت ها خود را برخواست و اراده ملی آنان تحمیل کرده است. وی خاطر نشان کرد که خوشبختانه عملکرد ناتو در بیشتر جاها از جمله در اوکراین و سوریه متکی بر رأی قاطع مجالس کشورهای عضو است و نه فقط رأی دولت های عضو. همین گرانیگاه باعث شده است که دخالت ناتو در اوکراین و سوریه به تأخیر بیفتد تا شاید مردم این کشورها خودشان به خواست ملی برسند.

سناتور کابراس اضافه کرد: من هم دیدگاه شیعه امامی را در تفکیک انرژی هسته ای و سلاح هسته ای آن چنان که پرفسور شاملی عرضه کرد، می پسندم. این حق طبیعی هر ملت است که در توسعه دانش و فناوری فعالیت و بلکه پیشتازی کند. همه می دانیم که کشورهایی هستند که سلاح هسته ای را سال ها است که انبار کرده اند اما کسی از آنها سراغی نمی گیرد!

ایشان همچنین در مورد چالش فلسطین و اسرائیل گفت: دولت مردان کشور ایتالیا همانند دیگر کشورهای اروپایی به دو گروه حامی اسرائیل و حامی فلسطین تقسیم می شوند که تصمیم گیری و به دنبال آن موضع گیری برای این کشور ها را دشوار و چالش برانگیز کرده است.

* خودخواهی غرب، مساله سوریه را لاینحل کرده

کابراس ادامه داد: موضعگیری و حرکت ایران در مورد بحران سوریه بسیار حکیمانه و چشمگیر بوده است اما خودخواهی های آمریکا و به ویژه تحکم های فرانسه و انگلیس بحران سوریه را لاینحل کرده است. امروزه همه کشورهای دنیا پذیرفته اند که نمی توانند از کنار نقش چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در تنش زدایی و آرامش آفرینی به سادگی عبور کنند.

وی با بیان اینکه بحران سوریه به دلیل حمایت های چشمگیر مالی و اقتصادی عربستان و قطر از شورشیان به یک فرایند داخلی و فرسایشی تبدیل شده است گفت: خوب است شما از کشورهای اروپایی و آمریکا بپرسید اگر از نگاه شما پشت صحنه 11 سپتامبر جهادی های سنی هستند پس مشکل شما با ایران، سوریه و حزب الله بر سر چیست؟!خبر دارید که خوشبختانه پاپ موضع منفی خود را در مورد حمله به سوریه اعلام کرد. از نگاه من امروزه بزرگترین خطر تهدیدکننده برای منطقه حضور نیروهای جهادی در سوریه و دیگر کشورهای اسلامی است. راه حل هم خلع سلاح آنان و بیرون کردنشان و تضمین امنیت ملی برای تجلی و تحقق خواست و رأی ملی است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha