شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کد خبر: 330822
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
للل

نخستين کارگاه آموزشی دوره‏ تخصصی کوتاه‏ مدت «فلسفه اسلامی» در مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد صربستان آغاز به کار کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از المصطفی، اين دوره‏ تخصصی که به مدت بيست روز و در ضمن 9 کارگاه آموزشی دو ساعته برگزار خواهد شد، در راستای برنامه ‏ريزی راهبردی کلان مرکز علوم دينی «قم» و با هدف‏گذاری محتوايي و اجرايي مشخص آغاز گرديد.

هدف راهبردی مرکز مذکور از برگزاری دوره‏های کوتاه‏مدت آموزشی «کسب بالاترين اعتبار و مرجعيت در توليد علم هويت‏بخش دينی و مشارکت فعال در مديريت علم در حوزه اسلاوهای جنوبی» است. هدف محتوايي اين دوره، آشنايي شرکت کنندگان با اصالت فلسفه‏ی اسلامی و مهم‏ترين مکاتب فلسفی ميراث فاخر عقلی مسلمانان می باشد.

گفتنی است، کارگاه‏های آموزشی نه ‏گانه به موضوعات زير می‏ پردازند: اصالت فلسفه اسلامی، فارابی، ابن سينا، حکمت اشراق، فلسفه و عرفان نظری، مکتب ابن عربی، حوزه ‏های فلسفی شيراز و اصفهان، ملاصدرا، و حکمت متعاليه در دوره‏ معاصر.

پذيرش دانشجويان و محققان در اين دوره بر اساس فراخوان دقيق و بررسی سطح آشنايي و علاقه تخصصی شرکت کنندگان به فلسفه‏ی اسلامی صورت پذيرفته است. از تمامی متقاضيان، بهترين دانشجويان نخبه‏ رشته ‏های شرق ‏شناسی، فلسفه، علوم سياسی و الاهيات مسيحی و همچنين محققان برجسته‏ اسلام‏ شناس وابسته به دانشگاه بلگراد و وزارت فرهنگ جمهوری صربستان پذيرش شده اند.

علاوه بر تدريس سه عضو هيأت مؤسسين مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد، سه استاد برجسته‏ فلسفه و اسلام ‏شناسی دانشگاه بلگراد به عنوان استاد مدعو در دوره تدريس خواهند نمود. از جمله اساتيد مدعو، رييس بخش فلسفه دانشکده‏ فلسفه، رييس سابق دانشکده‏ ادبيات دانشگاه بلگراد و سفير صربستان در يونسکو که از اسلام ‏شناسان معروف بالکانی است، می ‏باشند.

نکته‏ پراهميت اين است که دوره‏ تخصصی ذکر شده بر پايه‏ کتاب جديد «تاريخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» که بلافاصله پس از اتمام دوره از سوی مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد به چاپ خواهد رسيد، برگزار می ‏گردد. کتاب مزبور نخستين کتاب تأليفی در باب تاريخ فلسفه‏ اسلامی در تمام منطقه بالکان است و توسط سه عضو هيأت مؤسسين مرکز علوم دينی «قم» که بالغ بر يک دهه در حوزه‏ علميه قم به تحصيل فلسفه‏ اسلامی اشتغال داشتند، به رشته تحرير درآمده است.

هدف اصلی نگارش اين کتاب ارايه‏ دقيق منظومه ميراث فاخر فلسفی مسلمانان با نگاه حوزوی اصيل به تاريخ اين علم بوده و لذا در اين کتاب تأکيد شده است که فلسفه اسلامی از اصالت برخوردار بوده و در اعماق معارف ناب قرآن و روايات نورانی اسلام ريشه دارد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha