یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
آیت‌الله آملی

رییس قوه قضاییه گفت: گاهی گفته می‌شود مقصود از سبک زندگی فقط توصیف است و ارزش در آن وجود ندارد، اما در این مسایل به دنبال سبک زندگی ارزشی با دلایل معقول هستیم.

 به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله املی لاریجانی در دهمین همایش دکترین مهدویت بابیان اینکه در جوامع مختلف و زمان‌ها سبک زندگی فرق می‌کند افزود: نحوه حیات زندگی ما مخلوطی از نحوه زندگی اسلامی و وارداتی از غرب است، درحالیکه نحوه حیات ما باید مطلوب اسلام باشد لذا طراحی نحوه مطلوب زندگی اسلامی یک ضرورت است .

رییس قوه قضاییه گفت: نگاه لیبرالی غرب نظر حاکم در غرب است ، به این معنا که نگاه به مسایل جنسی، سرمایه‌داری و عمل خارجی و رهاکردن بازار اقتصاد از اصول آنهاست و راه خود را می‌روند ومتأسفانه این مظاهر آنها به کشورهای دیگر وارد شده و شاید مشرق‌زمین را فرا گرفته است و دلبستگی نسل جدید ما به ماهواره و موبایل و... یکی از این امور وارداتی است ، البته استفاده از ابزار کار مطلوبی است، اما نباید به  سبک زندگی لطمه وارد کند.

*فردگرایی از اساسی‌ترین آموزه‌های مدرنیته

 وی با اشاره به این که مظاهر مغرب‌زمین ،ناشی از مدرنیته و تجدد است گفت:مدرنیته یک جریان و فکر است و زمان خاصی ندارد، لذا اجزا و مؤلفه‌هایی دارد که برای ما مهم است. یکی از اساسی‌ترین آموزه‌های مدرنیته فردگرایی است، یعنی هر انسانی یک واحد مستقل است و مسیر زندگی‌اش را خودش تعیین می‌کند  لذا نسبیت در اخلاق به‌وجود می‌آید یعنی هر فردی در حیاتش معین می‌کند چه می‌خواهد و هدف و ارزش نهایی وجود ندارد ، لذا ارزش‌ها سلیقه‌ای می‌شود.

آیت الله لاریجانی بی‌طرفی حکومت‌ها را ناشی از همین تفکر دانست وافزود: دراین تفکر، دولت‌ها نباید به مسیر حرکت انسان‌ها ورود پیدا کنند، آنها در مسیر کمک می‌شوند و این که ما با زور به بهشت نرویم از این جا نشأت می‌گیرد.

 وی یادآورشد:وقتی که در عالم مدرنیتته، یکی از مظاهر سبک زندگی حاکم غربی این است که هرکس در لاک خودش است و ایثار، توجه به همسایه، اخلاق، ارتباطات و مفاهیم دینی ما در آن فرهنگ معنا ندارد امر به معروف و نهی از منکر جایگاهی پیدا نمی کند .

*عقل ابزاری از اصول‌  مدرنیته

رییس قوه قضاییه ،عقل ابزاری را یکی از اصول‌  مدرنیته عنوان کرد وگفت: کار عقل ابزاری حسابگری است، اما مقاصد حساب‌شده ارزشی نیست. انفجار تولید یکی از این مبناهای تفکری است. حتی در مباحث سیاسی هم همین‌طور است. آنها عقلانیت و عقل بشری را در خدمت تولید بیشتر برای هدف‌های شخصی قرار داده‌اند توصیفات و فیلم‌‌ها و رمان‌ها و کشتارها در جهان غرب به بهانه حقوق‌بشر ناشی از بنیان‌های مدرنیته است.

  وی افزود: دربنیان‌های قرآنی این چنین نیست. برخی فیلسوف‌های غربی مثل اشتاین، بنیانی‌ترین نحوه حیات انسانی یک انسان متدین تام‌الایمان، در اعماق وجود ایمان را پذیرفته و به حقیقت هستی دلبستگی یافته لذا مظاهر زندگی‌اش بر همین اساس است. البته کافر هم همین‌گونه است ،اشتیان می‌گوید تمام مفاهیم ما برخواسته از بازی‌های زبانی است و آن را تبیین می‌کند ،این مفاهیم در کاربردهای زبانی و ناشی از سبک زندگی ماست با نگاه قرآنی مؤمن حیات دیگری دارد.

 آیت الله آملی لاریجانی تصریح نمود: پیوند ایمان با حیات طیبه در قرآن کریم به زیبایی تعبیر شده و بین زن و مرد فرقی قائل نشده است ،قرآن ،حیات طیبه مؤمن را برای مرد و زن یکسان می‌داند. نگاه قرآنی با وضع امروز غرب و متأسفانه اشارات آن به زندگی ما هم وارد شده است و ناشی از مدیریت عقل ابزاری است.

 وی گفت:قرآن عقل را ابزاری نمی‌داند، آیات برای اولی‌الالباب فراوان است ،نگاه قرآنی به عقل ، با نگاه ابزاری مدرنیته فرق دارد درنگاه قرآنی کسانی صاحب عقلند که دائما  مشغول به ذکر حق باشند. قرآن انسان را محدود به عالم ماده نمی‌داند و باید استعداد آن به حقیقت فعلی برسد تا مظهر صفات الهی شود.

*به خود قرآنی و اسلامی‌مان بازگردیم

رییس قوه قضاییه بیان داشت:سبک زندگی در جامعه ما سبک قرآنی است ،نحوه پوشش، مسکن و رفتارمان  باید قرآنی  باشد و اهل بیداری شب باشیم که در آیات قرآن آمده است  چرافرزندانمان را می‌گذاریم پای ماهواره و موبایل و انتظار داریم سبک زندگی‌مان اسلامی شود. باید به خود قرآنی و اسلامی‌مان بازگردیم واز قرآن که مطالبش از بطن هستی است غافل نشویم .

وی با بیان اینکه با ابزار مخالف نیستیم، اما حیات قرآنی کل دنیا را مطاع‌الغرور می‌داندتاکید نمود:  این دنیا کف روی آب است، حیات طیبه در صراط مستقیم الهی است که صراط عبودیت و امام است و امام مظهر تام‌ صراط مستقیم الهی و عبودیت محض است و در قرآن کریم هم به این نکته اشاره شده است .

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان ساخت: درآیات وروایات فراوانی برضرورت وجود امام درعالم تصریح شده است امام رضا علیه‌السلام فرمود: زمین بدون امام نمی ماند زیرا زمین از هم می‌پاشد یعنی فقط بحث غضب خدا نیست،بلکه عوالم نمی‌ماند. یعنی امام روح عالم است. در زبور و همه کتب آسمانی آمده است که زمین برای عبادی‌الصالحون به ارث خواهد رسید.

  * ظهورامام، ظهور تام نور حق‌تعالی است 

وی افزود دنیا متعلق به ائمه علیهم‌السلام است و به آنها بازمی‌گردد. در حکمت 209 نهج‌البلاغه امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند این دنیا همانند بازگشت ناقه به صاحبانش برمی‌گردد و قطعاً دنیا به امامان معصوم علیهم‌السلام ما بازمی‌گردد در روایات متعدد ائمه اطهار علیهم‌السلام به نور تفسیر شده اند و ظهور تام نور حق‌تعالی آن وقتی است که امام ظهور می‌کند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: قرآن حیات حقیقی ما را حیات طیبه قرآنی و الهی می‌داند که اگر درست شد وضع ما اصلاح خواهد شد این حیات طیبه در صراط مستقیم و عبودیت و پیوند با امام است و لذا سبک زندگی اسلامی در همین صراط بود و مظهر تام آن امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است که باید با آن حضرت پیوند بخوریم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha