چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
معاون بین الملل حوزه‌ زمانی

معاون بین الملل حوزه های علمیه گفت: این که مقام معظم رهبری فریاد مقاومت را برای اخراج صهیونیست‌ها سر داده‌اند، این سخنی تنها مربوط به فرد و اندیشه مذهب و کشور ما نیست، ‌بلکه سخنی همسو با فطرت انسان‌هاست؛ سخن مقام معظم رهبری سخن همه ادیان آسمانی ودر واقع ترجمه قرآن است.

خبرگزاری حوزه//66  سال گذشته،‌ جامعه اسلامی با چالشی اساسی روبرو شد، حضور رژیم غاصب صهیونیستی در قبله‌گاه نخست مسلمانان. گروهی از یهودیان با حمایت آمریکا و غرب وارد کشور فلسطین شده و با به خاک و خون کشیدن مسلمانان، مسجد الاقصی را تصرف کردند و چندی بعد با فشار حامیان صهیونیست،‌ «اسرائیل»‌ در سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

حرکت‌هایی از سوی مسلمانان انجام پذیرفت که با حمایت همه جانبه استکبار،‌این حرکت‌ها سرکوب شد و در ادامه انتفاضه‌هایی از سوی مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستی شکل گرفت که این نبرد سنگ در برابر رژیم تا دندان مسلح صهیونیست و جنایتکار،‌ نتیجه‌ای جز به خاک و خون کشیدن ملت مظلوم فلسطین نداشت.

پس از جنگ 33 روزه و شکست رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله، شرایط به گونه‌ای دیگر پیش رفت؛ هیمنه اسرائیل با تمامی حمایت‌های تسلیحاتی و رسانه‌ای امریکا و غرب،‌ شکست و روزنه‌های امید در دل جوانان فلسطینی پرتو افکند. مقاومت اسلامی در جنگ 22 روزه،‌ شکست دیگری را بر اسرائیل تحمیل کرد و رژیمی که کمترین ارزشی برای مسلمانان قائل نبود؛ اعلام آتش‌بس نمود.

خوی دد‌منشی صهیونیست‌ها و شکست‌های پی در پی در برابر مسلمانان،‌ این رژیم غاصب را دوباره بر آن داشت تا با بهانه‌ای واهی،‌ جنگی علیه ملت مظلوم غزه به راه بیاندازد تا جبران گذشته نماید گفت: این بار نیز مقاومت اسلامی با اقتداری بیش از گذشته این حملات را پاسخ گفت.

در این میان استکبار جهانی و دولت‌های دست نشانده منطقه که اسرائیل را در لبه پرتگاه نابودی مشاهده کردند، برای نجات این غده سرطانی،‌ سخن از آتش بس کرده و تلاش دارند بر اساس این آتش بس،‌ علاوه بر نجات صهیونیست‌ها،‌ مقاومت اسلامی را نیز خلع سلاح نمایند. پیشنهادی که از سوی حکومت‌های به ظاهر اسلامی و ساده اندیشان با استقبال همراه شد.

مقام معظم رهبری در این عرصه در دیدار خود با جمعی از جوانان،‌ بیان داشتند: «تا زمانی که این رژیم آدم کش نابود شود،‌ برخورد قدرت‌مندانه و مقاومت قاطعانه و مسلحانه  راه علاج این رژیم ویرانگر است ... کرانه باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود»؛ ایشان همچنین در خطبه‌های نماز عید فطر امسال نیز تأکید کردند: «بر خلاف نظر و تلاش حامیان رژیم کودک کش صهیونیست، همه دنیا از جمله دنیای اسلام موظف است هر چه می تواند به تجهیز ملت فلسطین کمک کند». این سخنان حماسی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای،‌ از سویی قدرت تازه‌ای به مقاومت اسلامی داد و همچنین پاسخی به ساده‌اندیشان و کوتاه‌نظرات در عرصه سیاسی و بین‌المللی بود.

برای تحلیل موضع‌گیری‌ها و سخنان مقام معظم رهبری درباره غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی و همچنین بررسی نقش جامعه جهانی در این عرصه،‌ گفت و ‌گویی با حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، انجام دادیم. متن زیر حاصل  گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری با معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه است

* طرح صلح در غزه،‌ نقشه‌ای در حمایت از اسرائیل

66 سال است که میلیون‌ها انسان در کشور فلسطین آواره شدند و در سمت مقابل نیز تمام جهان استکبار تلاش نمود تا به این غده سرطانی مشروعیت بدهد. امروز در تعرض صهیونیست‌ها به غزه و دفاع فلسطینیان از این حمله، غرب پیشنهاد صلح داده و ادعا دارد که خونریزی در میان پیروان دو دین آسمانی خوب نیست و خوب است که این‌ها با هم دوست باشند، آنها این حرف را همسو با دموکراسی می‌دانند. همین نحوه استدلال در میان برخی انسان‌ها که دارای ژرف نگری کامل نیست، وجود دارد.

ما به وحدت ملی به عنوان یک اصل قائلیم و بر این باوریم که پیروان ادیان مختلف باید سهمی در حاکمیت داشته باشند، از این روست که در کشور ما برای یهودیان و مسیحیان سهمی قائل شدیم و در مجلس شورای اسلامی و ... آنها را شریک کرده‌ایم، ولی مسئله فلسطین اختلاف میان دو گروه از هموطنان ساکن در یک سرزمین نیست، بلکه اختلاف میان ساکنان اصلی سرزمین به اسم فلسطینیان و غاصبانی که از بیرون آمده‌اند، است. این جنگ، جنگ میان صاحب خانه و دزد است، بر اساس این، راه حلی که در این عرصه وجود دارد، متفاوت است. هیچ عاقلی برای حل مشکل صاحب خانه و دزد تقسیم مال و سازش در کنار هم را قبول ندارد. این مسئله‌ای است که در هیچ دین و آیینی پذیرفته شده نیست.

نگاه من نسبت به مسئله آتش بس، متفاوت از نگاه استراتژیکی است؛‌ نگاه بنده ضرورت مبارزه مسلحانه تمام فلسطینیان برای اخراج صهیونیست‌ها از اسرائیل و سرنگونی دولت غاصب اسرائیل و استقرار حکومت وحدت ملی در این کشور است.

* نقض پیمان، خصلت استکبار و شیطان است

این آتش‌بس‌ها فریب‌هایی است که آمریکا و غرب زمانی که مشاهده می‌کند رژیم صهیونیستی با شکست‌هایی مواجه می‌شود،‌ آن را مطرح می‌کنند. همگان خوب می‌دانند که این آتش‌بس‌‌ها پایداری ندارد،‌ چراکه دشمن مقابل زمانی به آتش بس پایبند است که توانی برای مقابله با فلسطینیان ندارد و از مقاومت اسلامی حراسان است؛ ‌به مجرد این که ببیند توانی در خود به وجود آمده است،‌ یا مسلمانان دچار ضعف یا اختلافاتی شدند، نقض پیمان می‌کند.

این گونه نقض پیمان کردن دشمنان در برابر مسلمان به عنوان اصلی در تاریخ وجود دارد که قرآن کریم در این عرصه بیان می‌دارد که این دشمنان پایبندی به سوگند‌ها و پیمان‌های خود ندارند. صدام در این عرصه این مسئله را اثبات کرد؛ بعد از این که آتش‌بسی که به امضای مسئولان عراق هم رسیده بود، در اختیار صدام قرار گرفت، همان قرارداد را در برابر دوربین‌ها پاره کرد. این خصلت استکباری و شیطانی است که اسرائیل نیز دارای آن است.

* مواضع رهبری، ترجمه آیات قرآن

در دنیای امروزه که 54 کشور، رهبرانشان مدعی اسلامیت و حکومت اسلامی در کشورهایشان هستند، ‌تنها رهبری یک کشور این شجاعت را دارد که با تمام صراحت نابودی کیان غاصب صهیونیست را اعلام می‌کند. این افتخار ملت ایران است که چنین رهبری شجاع دارد که ترجمه آیات قرآن در مواضع ایشان مشهود است. قرآن فریاد می‌زند که چرا شما برای مستضعفین تلاش نمی‌کنید؟

ملت ما باید قدر این نعمت را بدانند و برای طول عمر با برکت ایشان دعا کنند و بدانند که قدر شناسی از این نعمت، تبعیت کامل از ایشان است تا دِین امت نسبت به امام خود ادا شود. ما شیعیان از گذشته بیان داشته‌ایم که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»؛ ما تاریخ بشریت را در امتداد تاریخ عاشورا می‌دانیم و می‌دانیم که همواره امام حسین علیه‌السلام و یزدیان وجود دارند. در شب عاشورا یاران امام حسین علیه‌السلام این وفاداری را نسبت به این امام همام نشان دادند و ایشان نیز با این اعلام وفاداری خرسند شدند؛ امروز بر عهده ملت ایران است که این وفاداری را نشان دهند تا قلب رهبری شاد شود.

* سخن رهبری درباره غزه، سخن همه ادیان آسمانی است

این که مقام معظم رهبری فریاد مقاومت را برای اخراج صهیونیست‌ها سر داده‌اند، این سخنی تنها مربوط به فرد و اندیشه مذهب و کشور ما نیست، ‌بلکه سخنی همسو با فطرت انسان‌هاست؛ سخن مقام معظم رهبری سخن همه ادیان آسمانی است.

طرحی آشتی که غرب به دنبال آن است، ‌سخنی شیطانی است که در هیچ دین و آیینی تعبیری از آن یافت نمی‌شود. زمانی که تاریخ فلسطین را مطالعه می‌کنیم، به این مسئله پی خواهیم برد که در 70 سال گذشته، فلسطین محلی برای استقرار سه دین الهی اسلام، مسیحیت و یهودیت بود؛ ما ساکنان اصلی فلسطین را که پیروی سه دین بودند،‌ با اکثریت مسلمانان و اقلیت یهودیان و مسیحیان می‌دانیم و معتقدیم که این گروه‌ها باید درباره آینده کشور خود تصمیم‌گیری نمایند.

* جنایت‌های صهیونیست و آمریکا با نام دفاع از خود

این که مقام معظم رهبری درباره مسئله فلسطین و غزه اینگونه موضع گرفته‌اند، هرگز به معنای جنگ طلبی نیست؛ سخن ما سخنی منطقی است که آوارگان فلسطین به فلسطین و متجاوزان نیز به کشورهای خود باز گردند و در میان ملت حقیقی فلسطینی انتخابات برگزار شود؛ حال در این عرصه اگر متجاوزان و دزدان به تجاوز خود ادامه دهند و همچنان مناطق مختلف را بمباران و جنایت کنند،‌ ضرورت عقلی و دینی دفاع مطرح می‌شود که متفاوت از جنگ طلبی است؛ مسئله‌ای که تمام بشریت نسبت به آن تأکید دارند.

مگر دولت آمریکا در برابر تجاوزات از خود دفاع نمی‌کند. آن هم چه دفاعی... . دفاعی که ملت فلسطین در برابر جنایت‌های اسرائیل از خود داشته است نسبت با جنایت‌های صهیونیست‌ها به هیچ وجه قابل مقایسه نیست؛ تفاوت در کشته‌ها و زخمی‌ها میان ملت مظلوم فلسطین و آنها در این عرصه نشان از کمترین کار فلسطینیان در برابر این جنایت‌کاران کودک کش است، با این حال در این شرایط هنوز این کار دد منشانه رژیم صهیونیستی را دفاع معرفی می‌کنند.

آمریکا نیز در این عرصه چنین عمل می‌کند؛ زمانی که در مسئله 11 سپتامبر برج‌های دوقلوی آمریکا فرو ریخت، ایالت متحده آن را به القاعده و مردم افغانستان نسبت داد که در این عرصه با ورود نظامی به افغانستان، جنایت‌های زیادی را به مردم این کشور روا داشت و خسارت‌هایی به مراتب سنگین‌تر بر این کشور وارد کرد و تا زمانی که دمار از روزگار مردم افغانستان در نیاورد،‌ دست بر نداشت. این همه خسارت و جنایت تنها به خاطر جریانی بود که خود در پشت آن دست داشتند، حال نام این را هم دفاع گذاشته بودند؛‌ همین افراد اقدام مردم فلسطین که چندین میلیون آوارده داشته و ده‌ها هزار نفر کشته داده‌اند و تنها با پرتاب چند موشک از خود دفاع می‌کنند را نامشروع می‌دانند! بنابراین این ضرورت دفاع است که ملت فلسطین دربرابر رژیم صهیونیستی داشته است.

* صهیونیست، کمترین امتیازی برای مسلمانان قائل نیست

همان دفاعی که ما در برابر تجاوز صدام داشته‌ایم و به موفقیت رسیدیم، اگر ملت فلسطین نیز در این عرصه با هم متحد شده و تمامی گروه‌ها و احزاب آن به صورت یکپارچه وارد شده و در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی نمایند،‌ پیروز خواهند شد. در حال حاضر برخی از گروه‌ها  وارد عمل شده و برخی نیز ورود نیافته‌اند و شاید معتقد به صلح و سازش و منطق در این عرصه است. باید به این گروه‌ها گفت که تاریخ صهیونیست نشان داده است که این غاصبان هیچگاه کمترین امتیازی برای مسلمانان قائل نخواهند شد و نسب به امنیت و حیثیت آنها بی‌توجه‌اند.

در بیش از شش دهه تاریخ تشکیل رژیم صهیونیستی،‌ کجا دیده‌ایم که این غاصبان نسبت به برخی فلسطینیان که ساده‌لوحانه آمدند و صلح را پذیرفتند و حاضر شدند آقایی صهیونیست را بپذیرند، کمترین محبتی نمایند.

یاسر عرفات به عنوان نماینده فتح و فلسطینیان آمد و با کارتر و... نشست و با دست‌های خونین و آلوده صیهونیست‌ها دست داد، ولی دیدید که نتیجه کار او چه شد.

* آمریکا حق تعیین آینده فلسطین را ندارد

مسئله‌ای که امروز ایران آن را مطرح می‌کند، جنگ نیست؛ ما معتقدیم که غاصبان که ساکنان فلسطین نیستند و از کشورهای دیگر آمده‌اند، به کشورهای خود باز گردند و صاحبان اصلی این کشور که در این 66 سال آواره بودند، به کشور خود باز گردند و بعد از استقرار مجموعه ساکنان آن، انتخاباتی آزاد برگزار شود. آینده فلسطین را باید مردم خود فلسطین رقم بزنند، نه ‌آمریکا و هیچ کشور دیگری و نه ساکنان فعلی که جمع زیادی از آنها متجاوزان غاصب هستند!

ممکن است فلسطینیان به این نتیجه برسند که حکومتشان، حکومتی اعتلافی میان مسلمانان،‌ یهودیان و مسیحیان باشد، ما این حکومت را که از سوی خود مردم است را قبول داریم. ما معتقد به خروج آیین یهودی از فلسطین نیستیم،‌ یهودیان اصلی فلسطین باید همچنان در این کشور باشند؛ ایران اسلامی مدافعان یهودیان اصلی ساکن فلسطین است، ‌چراکه جمعی از یهودیان اصلی توسط صهیونیست‌های متجاوز از این کشور اخراج شده‌اند.

* یهودیانی که توسط صهیونیست‌ها اخراج شدند!

بنده با برخی از این یهودیان که از فلسطین اخراج شده‌ و در حال حاضر در کشورهای مختلف ساکن هستند، دیدارها و گفت‌وگوهایی داشته‌ام. برخی از خاخام‌های یهودی در زندان های صهیونیست‌ها اسیر بودند و امروز نیز حق ورود به کشور فلسطین را ندارند.

ما صهیونیست‌ را غیر از یهودیت می‌دانیم،‌ چراکه صهیونیست حزب متجاوز نژاد پرستانه است. گرچه ما به عنوان مسلمان نسبت به دین فعلی یهود نقد‌های دینی داریم، ‌ولی تمام یهودیان را پیروان آیین الهی می‌دانیم. معتقد به همزیستی مسالمت آمیز مسلمان و یهودیان و دیگر ادیان آسمانی می‌باشیم ولی مسئله صهیونیست مسئله‌ای متفاوت است که ارتباطی با آیین آسمانی یهود ندارد.

* استکبار به دنبال خلط واژه صهیونیست و یهود است

تبلیغات گسترده امریکا و استکبار موجب شده است که در محاسبه یهود و صهیونیست اختلال ایجاد شود. این که مقام معظم رهبری بر عدم اختلال محاسبه در این عرصه تأکید دارند، از این روست.

* کشورهای اسلامی سکوت نکنند

امت اسلامی باید هرچه سریع‌تر رابطه با اسرائیل را قطع کند و درب‌های سفارت‌های اسرائیل در کشورهایشان را ببندند. در این عرصه ملت‌ها باید دولت‌ها را وادار کنند که مواضعی در برابر جنایت‌های صهیونیست‌ها و مظلمومیت ملت فلسطین داشته باشند و در سازمان ملل،‌ دِین خود را نسبت به دفاع از مظلومیت فلسطینیان انجام دهند. همچنین نویسندگان جوامع اسلامی در سراسر جهان دست به قلم ببرند و در دفاع از فلسطین بنویسند، ‌روز جهانی قدس را در کشورهای مختلف همواره حفظ نمایند با این حضور به فلسطینیان قوت قلب دهند.‌ اساتید برجسته  متفکران حوزه تحلیل‌های عمیق‌تر و گسترده‌ترعلمی و دینی را نسبت به ضرورت دفاع شرعی از فلسطین بنویسند تا احیاناً کسانی که شک و شبهه‌ای در حمایت از مردم فلسطین دارند، از بین برود.

* مراقب شبهه‌افکنی‌ها باشیم/ فلسطینیان محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند

متأسفانه شاهدیم که شبهه‌هایی در این عرصه مطرح می‌شود ونست‌هایی مانند ناصبی بودند فلسطینیان مطرح می‌شود،‌در حالی که آنها از علاقه‌مندان به اهل بیت علیهم‌السلام هستند و وجود نام‌های اهل بیت بر افراد و مساجد، گواهی بر این سخن است؛ هرچند ممکن است افراد افراطی وتند‌رو در میان هر جامعه‌ای وجود داشته باشد.

در دیداری که با خالد قومی، نماینده حماس در جمهوری اسلامی ایران داشتیم، مطرح شد که حماس علاوه بر علاقه به اهل بیت علیهم‌السلام، درگیری شدیدی با تکفیر‌ها و ناصبی‌ها در درون خود دارد.

وی بیان داشت که یکی از چهره‌های برجسته حماس، در پی اعلام آمادگی تکفیری‌ها بر مذاکره، زمانی که  برای مذاکره با گروه تند‌روی تکفیری حاضر شد وارد گفت‌وگو شود تا آنها را از اندیشه تکفیر نجات دهد، این شخص به محل اجتماع گروه تکفیری نرسیده بود که از سوی آنها به شهادت رسید.

* نماینده حماس در ایران گفت: تکفیری‌ها ما را کافر می‌دانند

تکفیری‌ها در مسیر حرکت اورژانس حماس، در مجلس عروسی ، محل اجتماعات آنها  و... بارها بمب گذاری کرده اند. نماینده حماس در ایران ادامه داد که وقتی به تکفیری‌ها درباره جهاد با کفار سخن گفتیم و پیشنهاد دادیم که با هم متحد شده و با اسرائیل به عنوان کافر مبارزه کنیم، در پاسخ گفتند که ما برای جهاد با کفار از کفار کمک نمی‌گیریم.

ملت ایران باید بداند که تکفیری‌ها، حماس را  مانند شیعیان و محبان اهل بیت (ع)کافر می‌دانند، از این رو نباید به شبهه‌هایی که مطرح می‌شود، اعتنا نمود.

* آینده فلسطین

از نگاه بین‌المللی باید گفت که گذشته تاریخ و جنگ‌هایی که میان نیروهای حق و باطل وجود داشته است، ‌نشان داده است که حق و باطل همواره در حال درگیری بودند؛ در ایان میان گاهی حق طلبان با توکل به خدا و انتخاب عنصر صبر که بر اساس آموزه‌های قرآن رمز موفقیت است، متمسک شده و پیروز می‌شدند و گاهی هم به دلیل ترس و حراس از مسائل سخت آینده، از زیر بار جنگ سر باز زدند که در این شرایط ‌خداوند آنها را به حال خود قرار داد و آنها نیز شکست خورده‌اند.

گذشته تاریخ چراغ راه آینده است؛ من آینده فلسطین را در این می بینم که اگر همه فلسطینیان صبر و تقوا را در مقابل خود برگزینند و به مبارزه با اسرائیل بپردازند، قطعا پیروزی از سوی خداوند به آنها می‌رسند. اگر این جنگ برای رضای خدا باشد، ‌بر اساس سنت همیشگی الهی، نصرت خدا نیز با آنهاست و ایران و سایر کشورها نیز از آنها حمایت می‌کنند، ولی اگر خدای نکرده فلسطینیان به دلیل تحلیل‌های ساده لوحانه و راحت‌طلبی موقت به سازش با اسرائیل تن دهند،‌ ممکن است شکست بخورند.

از نظر دینی و قرآنی نیز باید در این عرصه گفت که وعده خدا آینده کره زمین را آینده‌ای روشن قرار داده است  و این آینده روشن را از گذشته حتی در زبور داود نبی علیه‌السلام بیان داشته است که بر اساس آن، زمین و فلسطین در اختیار بندگان صالح خدا قرار خواهد گرفت.

گفت‌وگو:‌ علیرضا سهلانی

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha