شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
0

حوزه / مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: عالمان دینی نیز باید هر نوع اهانت به اماکن مقدس ادیان و یا پیامبران الهی را محکوم کنند و در رابطه با وقایعی که در عراق و سوریه رخ می دهد سکوت نکنند وگرنه امکان ایجاد جنگ جهانی دیگری وجود دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، امسال ششمین دوره جشنواره‏ی بزرگداشت خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی با وجوه نوینی از همکاریهای فرهنگی و هنری، گفتگو و تعاملات دینی و نیر ملاقات های مسئولان ارشد شهرهای شیراز، ارفورت و وایمار در آلمان توام بود.

این جشنواره فرهنگی از تاریخ اول لغایت چهارم اکتبر 2014 به همت «خانه ایران» در وایمار ، انستیتو فرهنگی حافظ در برلین و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مرکز اسلامی هامبورگ و شهرداری شهرهای شیراز، وایمار و ارفورت برگزار شد.

آغاز این جشنواره فرهنگی با حضور مهندس علیرضا پاک فطرت شهردار شهر شیراز، جمعی از اعضای شورای شهر شیراز و نیز هنرمندان و اساتید دانشگاهی اعزامی از این شهر به همراه مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، رایزن فرهنگی کشورمان در برلین و مدیر خانه ایران در وایمار در تالار شهرداری شهر «ارفورت » و به دنبال آن در کلیسای اعظم کاتولیک این شهر برگزار گردید.

ابراز امیدواری سرشهردار ارفورت برای توسعه همکاری با ایران

در این مراسم نخست آقای «آندریاس باوزواین» - Andreas Bausewein- سرشهردار شهر ارفورت (پایتخت ایالت تورینگن آلمان) ضمن استقبال از هیئت ایرانی در ورودی شهرداری ارفورت، از حضور شهردار شیراز و هیئت همراه و نیز رایزن فرهنگی کشورمان ابراز خوشنودی نمود. سپس از هیئت ایرانی دعوت نمود تا ضمن حضور در محل برگزاری جلسات شورای شهر، گفتگوهای رسمی را آغاز نمایند.

سرشهردار ارفورت در این مراسم طی سخنانی از اینکه برگزاری هفته فرهنگی و جشنواره حافظ موجب تعامل بیشتر میان دو ملت ایران و آلمان گردیده، ابراز خوشحالی کرد و گفت: برگزاری چنین جشنواره‏های فرهنگی موجب شناخت افزون ملت ها از یکدیگر می شود.

وی ضمن بیان ویژگی های شهر ارفورت و ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی و علمی آن، از این شهر بعنوان یکی از قدیمی ترین و زیباترین شهرهای آلمان یاد کرده و اظهار امیدواری نمود در چارچوب خواهرخواندگی با یکی از شهرهای ایران، شاهد توسعه همکاری در ابعاد مختلف باشیم.

 

تاکید رایزن ایران در آلمان بر تعمیق همکاری های علمی فرهنگی

پس از آن دکتر ایمانی پور، رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: از مظاهر پیمان های خواهرخواندگی شهرها، سهیم شدن دولت ها در فعالیت های فرهنگی است و یکی از نتایج و دستاوردهای آن برگزاری پرشکوه جشنواره ها و هفته های فرهنگی و هنری است.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه افزود: شهرهای ارفورت و همدان دارای وجوه مشترک فراوانی هستند. هر دو شهر به علم و ادبیات شهرت دارند. ابوعلی سینا، از مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که مقبره آن در همدان می باشد و آرامگاه باباطاهر شاعر و عارف فارسی زبان در این شهر قرار دارد. وی همچنین از شهر ارفورت بعنوان سرزمینی یاد نمودکه بسیاری از شخصیت های ادبی و مذهبی آلمان همانند گوته و لوتر در آن زیسته و آثار خود را نگارش نموده اند.

دکتر ایمانی پور در ادامه ضمن برشمردن وجوه همکاری، از همدان به عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران که از پیشینه چهار هزارساله‌ای برخوردار است و شهر ارفورت بعنوان یکی از قدیمی‏ترین شهرهای سرزمین آلمان که از تاریخی 1200 ساله یاد کرده و اظهار داشت: ما می توانیم یک دیپلماسی فرهنگی در عرصه «باستان شناسی» و بسط و تعمیق همکاریهای دو جانبه "علمی و فرهنگی" با یکدیگر داشته باشیم (این پیشنهاد با استقبال سرشهردار و معاونین شهرداری شهر ارفورت روبرو گردید).

سپس آقای «پیروزان محبوب» مدیر خانه ایران در وایمار و از مجریان اصلی این فستیوال اظهار امیدواری نمود که برگزاری چنین برنامه هایی موجب دریافت و فهم صحیح تر جوامع بشری از یکدیگر و برطرف شدن سوء تفاهم ها و گسترش همگرایی و همبستگی اقشار مختلف جامع انسانی گردد.

 

سپس آقای مهندس علیرضا پاک فطرت، شهردار شیراز ضمن تشکر و قدردانی از میهمان نوازی سرشهردار شهر ارفورت اظهار داشت: از اینکه شاهد برگزاری ششمین دوره بزرگداشت حافظ و گوته در شهر تاریخی وایمار می باشم، بسیار خرسندم. وی در ادامه افزود: این حرکت فرهنگی که به منظور بسط روابط انسان دوستانه و گسترش گفتگوی میان غرب و شرق صورت گرفته است، حرکتی ارزشمند است.

شهردار شیراز در ادامه اظهار داشت: ایده خواهر خواندگی دو شهر وایمار و شیراز بعنوان زادگاه این دو شاعر جهانی، فرصت مناسبی برای شناخت دو ملت بزرگ ایران و آلمان از یکدیگر است. چنین اقدامی می‏تواند ابعاد این جشنواره فرهنگی را گسترده تر نمایند و بر تعداد و تنوع آن در دو کشور بیفزاید. وی اظهار امیدواری نمود که در آینده نزدیک شاهد خواهر خوانندگی دو شهر همدان و ارفورت باشیم. در پایان این مراسم سرشهردار ارفورت با هدیه ی سکه ی ضرب شده شهرداری به رایزن فرهنگی اظهار داشت:ما این هدیه را فقط به تعداد معدودی از میهمانان ویژه مان تقدیم می کنیم. ایمانی پور هم ضمن تشکر از این هدیه ارزشمند از آقای «آندریاس باوزواین» - Andreas Bausewein- سرشهردار شهر ارفورت برای سفر به همدان و تسریع در موضوع خواهر خواندگی دعوت بعمل آورد.

بازدید از کلیسای اعظم ارفورت

در دومین روز این همایش برنامه ویژه ای در کلیسای بزرگ شهر ارفورت که دومین کلیسای بزرگ آلمان محسوب می شود و دانشکده الهیات کاتولیک این شهر را نیز در کنار خود دارد، برگزار گردید. این همایش با حضور شخصیت های دینی، علمی و فرهنگی از جمله رئیس کلیسای اعظم ارفورت آقای دکتر هاوکه، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، به عنوان میهمان ویژه به همراه هیئت همراه، رایزن جمهوری اسلامی ایران در برلین آقای ایمانی­پور، شهردار شهر شهرگوته وایمر، شهردار شهر شیراز، مسئولین همدان و مسئولین شهرداری شهر ارفورت برگزار گردید.

برخی از برنامه های دومین روز این همایش عبارت بودند از:

· خیر مقدم رئیس کلیسای اعظم ارفورت (آقای دکتر هاوکه) به میهمانان و اطلاع رسانی پیرامون جایگاه کلیسای اعظم ارفورت

· بازدید از کلیسای اعظم ارفورت

· معرفی بخش الهیات دانشگاه کاتولیک ارفورت توسط پروفسور باوماگرت

· سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رمضانی پیرامون دورنمای تعاملات دینی از منظر اسلامی

رئیس کلیسای ارفورت: مسیحیان موظف به احترام مسلمانان هستند

اولین سخنران این روز جناب آقای دکتر هاوکه رئیس کلیسای اعظم شهر ارفورت بود. وی ضمن خیر مقدم به کلیه حضار خصوصاً میهمان ویژه این همایش حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، با تاکید بر احترام به مقدسات سایر ادیان، هرگونه اسلام ستیزی و یهودی ستیزی را محکوم نموده و افزود: بعد از خواهر خواندگی بین شهرهای شیراز و وایمار به خواهرخواندگی بین شهرهای ارفورت و همدان می‌ اندیشم. در این رابطه نباید فقط به تفاوت زبان مردم این دو شهر فکر کرد، بلکه تفاوت های اجتماعی و اقتصادی و نیز تمایزاتی بین ساختار سیاسی، فرهنگی‌ و مذهبی‌ این شهرها وجود دارند. بدیهی است برای اداره این نوع تفاوت ها نیاز به یافتن وجه مشترک و احترام و گذشت می ‌باشد، به همراه مذاکراتی که در چارچوب قانونی‌ شکل می گیرند. شورای مسيحيان در رابطه با آزادی دينی میگويد: اگر کسی اجازه نداشته باشد در جامعه طبق دين خود عمل کند، به او ظلم شده است. مسيحيان در مقابل مسلمانان موظف به احترام می باشند. لذا کليسا با هرگونه يهودي ستيزی و اسلام ستيزی که در هفته های اخير شاهد آن بوديم، مقابله مي نمايد. جای بسی حيرت است که دين به وسیله­ ای برای رسيدن برخی انسان­های سودجو به مطامع دنیوی شان تبدیل شده و پيروان اديان مختلف توانايی کمک رسانی برای ايجاد امنيت و صلح را ندارند.

وی ادامه داد: موحّدان و عالمان دينی موظّفند نسبت به تبیین آموزه های دينی که از برخی از آنها امکان سوء تعبير وجود دارد، بيشتر از پيش اهتمام بورزدند و به سوی تفسيری صلح جويانه از دين حرکت کنند. عالمان دينی در برابر خداوند نسبت به بيان صحيح دين که پيام آور دوستی، مهربانی و عدالت خداوند به انسان است، پاسخگو هستند.

رئیس کلیسای ارفورت خاطر نشان کرد: همه ما علما و پيروان اديان مختلف به عنوان اقليت در جامعه ای لائيک زندگی مي کنيم. لذا بايد برای تبادل افکار، ايدئولوژی و فرهنگ مذهبی و احترام متقابل بکوشيم. دين با قلب انسان و فطرت او ارتباط مستقيم برقرار می نمايد. صحبت و بحث کردن برای انسان راحت نمی باشد و بدون احترام متقابل و مدارا کردن قابل اجرا نيست. انسان ها از عالمان دينی خود توقع دارند که بحث هایي طرح کنند که برای جامعه مفيد و مثمر ثمر باشد. اين کار در ايالت تورينگن فقط با کمک خدا و پشتبانی مشترک قابل اجرا می باشد.

* نیم نگاهی به روند آموزشی در دانشکده الهیات ارفورت

یکی دیگر از سخنرانان این همایش آقای پروفسور باوماگرت رئیس دانشکده الهیات کاتولیک شهر ارفورت بودند. ایشان ضمن تشکر و قدردانی از حضور همه حضار، بالاخص مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان میهمان ویژه و نیز آقای ایمانی­پور، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برلین، شورای شهر ارفورت و شهردار شهر شیراز، به ارائه توضیحاتی در رابطه با دانشگاه الهیات شهر ارفورت پرداخت و افزود: این سالن، سالن معنوی و آسمانی است چراکه در آن الهیات کاتولیک تدریس می شود و تئولوگ ها و اسقف ها در اینجا تربیت می شوند. این مجموعه آموزشی بعد از جنگ جهانی دوم و جدایی آلمان شرقی و غربی، تنها مرکز تربیت مسیحیت در شرق بود.

وی ادامه داد : دانشجویان در این دانشکده پس از 5 سال تحصیل فارغ التحصیل می شوند. برخی به کار کشیش و مشاوره پرداخته و یا در بخش های آموزشی و یا فرهنگی مشغول می شوند. این دانشکده رشته تربیت معلم هم دارد و در دو رشته این کار صورت می گیرد. البته دو سال پیش، رشته های جدیدی به نام اقتصاد و الهیات نیز به دروس این دانشکده اضافه شد. سن دانشجویان از 17 سال تا بالغ بر 70 سال می باشد.

وی افزود: این دانشکده پژوهش هایی را نیز در رابطه با ادیان ابراهیمی انجام داده است. نکته مورد توجه جایگاه اصلاح طلبی دین و دانشگاه می باشد. همچنین شهرت علمی و دینی شهر ارفورت به وسیله چاپ مجله و فصلنامه های علمی بسیار تقویت می شود. در حال حاضر این دانشکده 250 دانشجو دارد که30 نفر آنان در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.

سخنرانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ

از دیگر سخنرانان این همایش حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بود. ایشان ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم و تشکر از دعوت شهردار شهر ارفورت، برگزاری این جلسه و موضوعات مطرح شده در آن را زمینه ساز گفتگوهای آینده بیان نمود و افزود: در ابتدا می خواهم توضیح کوتاهی در رابطه با خواهرخواندگی شهر ارفورت آلمان و شهر همدان ایران بدهم. در مورد شهر ارفورت، غیر از طبیعت زیبای آن 2 نکته مهم قابل توجه است. اول کلیسای قدیمی و مهم آن با قدمتی بیش از 12 قرن و دوم وجود حوزه علمیه کاتولیک در این شهر تاریخی که برای من به عنوان یک طلبه و دانشگاهی بسیار جالب است. در مورد شهر همدان هم باید بدانید که قدمت این شهر به بیش از 2000 سال قبل از میلاد بر می گردد و سه نفر از دانشمندان بزرگ ایرانی از این شهر هستند. این شهر در طول تاریخ سه بار توسط کسانی که با عقل و منطق مخالفت داشتند، مورد حمله قرار گرفته است. امروزه شهر همدان به عنوان یکی از شهرهای مهّم و علمی ایران محسوب می شود و مقبره افراد مهمی چون ابوعلی سینا و بابا طاهر در این شهر می باشد. باباطاهر از عارفان شاعر و نامدار ایران است و ابوعلی سینا را هم که در غرب به عنوان یک طبیب می شناسند نه تنها یک طبیب بلکه یک فیلسوف، عارف، ریاضی دان و حکیم بود و مقاله ای تحت عنوان « العشق فی الوجود» یعنی عشق در هستی دارد.

تاکید پیامبر اسلام بر گفتگوی ادیان

وی در بخش دیگری از سخنان خودبه اهمیت بحث دیالوگ بین ادیان اشاره نموده و افزودند: بحث دیالوگ از مباحث مهم است که مرکز اسلامی هامبورگ با قدمتی بالغ بر 50 سال گام نخست و مهمی را در این رابطه برداشته است. دیالوگ در دین، تعریف خاصی دارد و حتی پیامبر اسلام (ص) و رهبران دینی اسلام دیالوگ را مورد تاکید قرار داده و در تاریخ به صورت قطعی از دیالوگ آن بزرگوران سخن به میان آمده است.

حجت الاسلام والمسملین رمضانی افزود: ما معتقدیم که گوهر ادیان در حفظ کرامت انسان است. چون همه انسانها از یک نقطه نشات گرفته اند و سرچشمه همه آنها کرامت، عدالت و عقلانیت می باشد. همه پیامبران برای بیان چهار رابطه مبعوث شده اند و بلکه مهم ترین رسالت آن هادیان بشر در این چهار رابطه خلاصه می شود: 1. رابطه با طبیعت 2. رابطه با خود 3. رابطه با دیگران 4. رابطه با خدا. هدف تمام ادیان شناخت دقیق این 4 رابطه است و انسان با درست کردن این 4 رابطه به سعادت دنیا و آخرت می رسد.

گوهر ادیان در باطن یکی است، اگرچه ممکن است در ظاهر فرق هایی با هم داشته باشند. مولوی در این زمینه می فرماید:

ده چراغ ار حاضر آید در مکان هر یکی باشد بصورت غیر آن

فرق نتوان کرد نور هر یکی چون به نورش روی آری بی‌شکی

گر تو صد سیب و صد آبی بشمری صد نماند یک شود چون بفشری

لذا قرآن ایمان به همه پیامبران را لازم می داند و عدم ایمان به یک پیامبر را، برابر با عدم ایمان به همه پیامبران می داند و هیچ تفاوتی را میان پیامبران از جهت پیامبر بودن آنها قائل نیست. (لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ)

* پیام دین، پیام عقل و محبت و اخلاق است

وی ادامه داد: در قرآن ذکر شده است که شروع محبت از جانب خداست و به پیامبر خود لقب حبیب می دهد و بدین وسیله می خواهد به او روش های محبت و دوستی را بیاموزد. پیامبر (ص) مامور می شود که مردم و بشریت را به اخلاق و محبت دعوت کند، لذا پیامبر (ص) می فرماید به خدا قسم من مامور شدم با مردم مدارا کنم. پیام دین و همه ادیان ابراهیمی پیام عقل، امنیت، محبت، عدالت و اخلاق و معنویت است.

* در صورت بی توجهی علما، جنگ جهانی سوم در راه است

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با بیان اینکه امروز در میان جوامع بشری سه نوع اسلام در حال تبلیغ می باشد، گفت: اسلام افراطیون تندرو، اسلام لیبرال و سوم اسلام عقل گرای معتدل که در حقیقت اسلام ناب محمدی است. متاسفانه برخی به حدّی تندروی می کنند که فقط خشونت و ظلم را ترویج می دهند که چنین چیزی را همه ادیان محکوم می کنند. عالمان دینی نیز باید هر نوع اهانت به اماکن مقدس ادیان و یا پیامبران الهی را محکوم کنند و در رابطه با وقایعی که در آفریقا یا در عراق و سوریه رخ می دهد سکوت نکنند و هرگونه خشونت و ایجاد رعب و وحشت و کشت و کشتار را محکوم نمایند. اگر عالمان دینی در این مسائل ورود نکنند، امکان ایجاد جنگ جهانی دیگر، مانند جنگ جهانی اول و دوم وجود دارد. راه سعادت و خوشبختی بشر امروز این است که به دین مراجعه کند. به گفته اسقف: چرا باید کلسیاها و اماکن مقدس دیگر از حضور جوانان خالی باشد. امروزه باید طوری برنامه ریزی شود که جوانان با اخلاق و محبت به دین روی آورند. در محیط خانواده باید اخلاق و معنویت زنده باشد و جوانان با دین باید آشنا شوند.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه با تاکید بر توجه و مرور مشترکات ادیان در جلسات دیالوگ افزود: مشترکات ادیان بسیار است و ما باید در جلسات دیالوگ آنها را مرور کنیم و مورد کنکاش علمی با مبانی و منابع دینی قرار دهیم. این جلسات دیالوگ باید در همه عرصه های زندگی تاثیرگذار باشد، حتی باید به عدم توزیع عادلانه ثروت که باعث تمام این بد اخلاقی ها و جنگ ها می شود نیز پرداخت. برای اینکه جامعه جهانی طعم بهشت را در همین دنیا بچشد، باید اخلاق و عدالت را تبلیغ و در جهان محقق سازیم. ما نیز آمادگی خود را برای دیالوگ در همه زمینه ها اعلام می داریم، چراکه بسیار روشن است که مباحث دینی باید از طریق متخصصان دینی مورد پیگیری قرار گیرد.
 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha