چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
موسوی میرسعید مفید

حوزه/ قائم مقام دانشگاه مفید با تاکید بر اینکه وصایت و ولایت علی(ع) صرفا واقعه ای مربوط به یک دوره زمانی خاص در چهارده قرن پیش نیست، گفت: ولایت امیرالمومنین(ع) ماجرای تعیین مسیر بشریت می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ، میرسعید موسوی امروز در پیش نشست «همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن» غدیر را واقعه ای هویت ساز عنوان کرد و اظهار داشت: این واقعه الهی  رویدادی است که هویت تشیع با آن شکل گرفت و جوانه های این شکل گیری هویت از همان آغاز رسالت سر زد.

وی تصریح کرد: مطابق نوشته تاریخ نویسان، مفسران و محدثان عالم اسلام، اعلام جانشینی و وصایت حضرت علی(ع) از همان شروع فراخوان رسول خدا(ص) به دین اسلام آغاز شد و پس از آن نبی اکرم(ص) در اماکن و زمان های مختلف، جانشینی و وصایت امیرالمومنین را مطرح کردند.

قائم مقام دانشگاه مفید با تاکید بر این که وصایت و ولایت علی(ع) صرفا واقعه ای مربوط به یک دوره زمانی خاص در چهارده قرن پیش نیست بلکه ولایت ایشان ماجرای تعیین مسیر بشریت می باشد، ابراز داشت: تشیع صرفا ارادت و اعتقاد به مردی الهی و اظهار محبت به وی نیست که افزون بر این مسائل نوعی زیستن، انتخاب یک زندگی خدامحور و توحیدی و حق طلبانه و عدالت خواهانه مبتنی بر تفسیری معصومانه از وحی خداوندی و سیره و سنت ایشان است.  

موسوی افزود: حضرت علی(ع) امامی است علاوه بر اینکه تربیت خاص پیامبر(ص) شامل حال ایشان شده است، به خواست خداوند و به نص صریح قرآن، مطهر و بری از هرگونه رجس و پلیدی می باشد.       

وی تصریح کرد: این ویژگی ها موجب شکل گیری چنان شخصیت سترگی شده است که تمام فرق اسلامی در ارادت به حضرت علی(ع) اشتراک دارند و این ارادت در میان شیعیان و به ویژه در میان علمای دین و آن هایی که با حضرت آشناتر می باشند، عمیق تر است و جایگاه دیگری دارد.

قائم مقام دانشگاه مفید با بیان اینکه حضرت آیت الله موسوی اردبیلی موسس دانشگاه مفید تمام زندگی خود را وقف بیان و نشر خصایص و شخصیت امیرالمومنین(ع) کرده است، ابراز داشت: این مرجع تقلید در سال 1349 موسسه دینی علمی تعلیماتی تحقیقاتی و خیریه مکتب امیرالمومنین(ع) را تاسیس کرد.

موسوی با اشاره به تاسیس دانشگاه مفید توسط آیت الله العظمی اردبیلی، افزود: از مهم ترین اهداف دانشگاه تربیت نسلی از دانش آموختگان و فرهیختگان است که بتوانند معارف اهلبیت(ع) را با روش هایی بدیع به دانشگاهیان عرضه کنند.

وی تصریح کرد: همچنین برگزاری همایش های داخلی و بین المللی با موضوعات متنوع حقوقی، سیاسی، اقتصادی و اعتقادی از منظر اسلام از دیگر اهداف تاسیس دانشگاه مفید بوده است.

قائم مقام دانشگاه مفید در پایان خاطرنشان کرد: مقرر بود این همایش در چندین بخش و با ارایه و نقد مقالات برگزار شود که به دلیل مشکلات ساختمان امکان برگزاری آن در این ایام امکان پذیر نبود و ان شاالله اصل همایش برای ارائه مقالات در ایام ماه رجب در دانشگاه مفید برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/313 /33        

     

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha